اصلاحات آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد و گفته می‌شود ۸۰۶ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی خواهند شد.

جزییات اصلاح طرح رتبه بندی فرهنگیان | خبر جدید از اجرای رتبه بندی فرهنگیان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طرح رتبه بندی فرهنگیان از سال 90 و در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  گام نخست تدوین اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد.

این روزها موضوع رتبه‌بندی معلمان به موضوع روز جامعه فرهنگیان تبدیل شده است؛ برخی پیگیر اخبار هستند و برخی هم به طنز از آن یاد می‌کنند؛ برخی موافق و برخی مخالف هستند. 

این روزها رتبه‌بندی به مقصد نزدیک شده است اما در همین مسیر باقی‌مانده نیز دست‌اندازهایی وجود دارد که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کنند به خوبی از پس آن برآیند و کشتی رتبه‌بندی را در میان امواج پرتلاطم به مقصد برسانند. 

رتبه‌بندی معلمان مطابق قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها و بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و ترببتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

هیأت وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب کرد.

 اما مجلس اعلام کرد که این آیین‌نامه اشکالاتی دارد و دولت، این ایرادها را برطرف کرد اما اصلاحات شامل چه مواردی است:

هیأت وزیران در جلسه نهم مرداد 1401 به پیشنهاد شماره 48645.73175 مورخ سوم مرداد 1401 معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: 

آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان موضوع تصویب‌نامه شماره 59426.ت59794ه مورخ 12 تیر 1401 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

1- ماده(3) به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

ماده 3- مشمولان این آیین‌نامه عبارتند از معلمان موضوع جزء(1)ماده (2) قانون، اشخاص موضوع تبصره ماده(4) قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان.

2- تبصره (3) ماده (3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 3- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت  دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند، از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی( به استثنای مدیران و معاونانی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌نمایند) و افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند. 

3- متن زیر به عنوان تبصره(4) به ماده(3) اصلاح می‌شود: 

تبصره 4- اجرای رتبه‌بندی منوط به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود.

4- در جدول شماره(3) ذیل تبصره(2) ماده(4)، در ستون مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای، امتیاز مربوط به آموزشیار معلم به رقم(120) و امتیاز مربوط به مربی معلم به رقم(130) اصلاح می‌شود.

5- در تبصره(4) ماده(4)، بعد از عبارت «قانونی هستند» عبارت «مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت بیست روز تقویمی پاسخ لازم را ارسال نمایند. در غیر این صورت هیأت‌های ممیزه از طرق قانونی، مجاز به ارزیابی خواهند بود». الحاق و تبصره (5) ماده یادشده حذف می‌شود.

6- ماده (6) حذف و عنوان مواد بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود.

7- در بند(1) ماده(9)،، عبارت «طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی» به عبارت «آیین‌نامه» اصلاح و در بند (3) ماده یاد شده، بعد از عبارت «اعضای هیأت ممیزه» عبارت «مشمول قانون» الحاق می‌شود.

8- در ماده(11)، عبارت «و در صورتی که منجر به محکومیت فرد شود، متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی در همان دوره ارزبابی محروم خواهد شد» حذف می‌شود.

9- در ماده(21) عبارت «مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین» به عبارت «رسته آموزشی و فرهنگی( مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین)» اصلاح می‌شود.

10- در ماده (24)، عبارت «و متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی تا دو دوره محروم خواهد شد» حذف می‌شود. 

بعد از اصلاح آیین‌نامه، نوبت اجراست؛ برای فرهنگیان این پرسش مطرح است که آیین‌نامه چه زمانی اجرا می‌شود و آیا اجرای آن به آغاز سال تحصیلی می‌رسد؟

 محمودی از جمله معلمانی است که معتقد است در چند ماه اخیر موضوع رتبه‌بندی، او و همکارانش را آزرده کرده است؛ این معلم باسابقه گفت: در چند ماه اخیر، خبرهای متعددی درباره رتبه‌بندی معلمان اعلام شده است و واقعا برای فرهنگیان این سؤال مطرح است که چرا وقتی هنوز رتبه‌بندی اجرا نشده است این همه خبر منتشر می‌شود؟

وی ادامه داد: به نظرم یک دانشجو بیاید موضوع انتشار اخبار رتبه‌بندی معلمان در رسانه‌ها را به عنوان پایان‌نامه‌اش انتخاب کند و مستند اعلام شود که چقدر خبر درباره یک موضوع وابسته به معلمان مطرح می‌شود. فقط درباره میزان افزایش حقوق معلمان در پی رتبه‌بندی، صدها خبر منتشر شده است. 

آقای رضایی هم که در آستانه بازنشستگی است، گفت: یکبار یک بنده خدایی به من گفت که شما معلمان نصف روز کار می‌کنید، تابستان و عیدها هم تعطیل هستید و مدام می‌نالید. حقوقتان هم که مدام اضافه می‌شود.

وی افزود: این طرز تفکر را در برخی افراد دیده‌ام. به همان فرد گفتم که تو همیشه از ارتباط با فرزندت گلایه داری و نمی‌توانید همدیگر را درک کنید چطور فکر می‌کنی که یک معلم کار راحتی دارد که با 40 دانش‌آموز سر و کله می‌زند. 

آقای رضایی اضافه کرد: به نظرم مسؤولان وزارت آموزش و پرورش به جای اعلام اخبار میزان افزایش حقوق معلمان، به فرهنگسازی کار معلمی بپردازند. 

* چه تعداد معلم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟

«کارگروه اجرایی رتبه بندی معلمان» در اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرد: به اطلاع جامعه معلمان می‌رساند با عنایت به حمایت و پیگیری‌های رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و همچنین پیرو دستور و تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تسریع فرایند اجرایی‌سازی قانون رتبه‌بندی معلمان و اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف مراحل انجام امور به جامعه معلمان، میز کار رتبه بندی معلمان(ناظر ستادی) با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، آغاز به کار کرد.

این میز کار با حضور نمایندگانی از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دفتر توسعه آموزش‌های مجازی و فناوری و امنیت اطلاعات، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع و مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری و با هدف جمع‌آوری و رفع ابهامات و پرسش‌های احتمالی، تکمیل و اصلاح سامانه رتبه‌بندی معلمان، تدوین راهنماهای لازم، طراحی دوره‌های تربیت ارزیاب  و... برگزار می‌شود.

 وزیر آموزش و پرورش در سفر اخیر خود به استان کرمان و در نشست شورای اداری شهرستان فاریاب با اشاره به تأیید آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: این طرح با هدف ارتقای جایگاه معلم و صلاحیت معلمی و افزایش رضایت شغلی معلمان در نظام تعلیم و تربیت اجرایی می‌شود.

وی افزود: برای بیش از ۸۰۶ هزار فرهنگی آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان اجرا می‌شود.

آموزش و پرورش برای اجرای رتبه‌بندی، پیش نیازهایی را لازم دارد که در حال مهیای آن است؛ اکنون باید دید که این پیش‌نیازها چه زمانی آماده می‌شود و بالاخره رتبه‌بندی به ایستگاه پایانی می‌رسد یا خیر؟