کسانی که مرداد ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد معوقات۳ ماه گذشته به علاوه یارانه شهریور ماه را دریافت خواهند کرد که این رقم براساس دهک فرد، رقمی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان خواهد بود.

واریز یارانه جدید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به حساب این افراد | یارانه بگیران منتظر باشند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی 45 هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود.

 پنج شنبه بود که چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی جدید پرداخت شد؛ براین اساس دهک‌های یک تا ۳، نفری ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهار تا نهم، نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه گرفتند؛ اما از همان ماه‌ ابتدایی پرداخت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی برخی مشمول یارانه شناخته نشده بودند و یارانه‌ای دریافت نکرده بودند.

این افراد یا دهک دهمی بودند و یا پیش از آن یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند. بنابراین شرایطی برای اعتراض این افراد فراهم شد و همچنان هم ادامه دارد؛ البته گفته می‌شد که یارانه نقدی تنها دو ماه برقرار است و پس از آن متوقف خواهد شد که تا به امروز این اتفاق نیفتاد.

بنابراین جاماندگان در این۴ ماه همواره پیگیر یارانه‌های نقدی خود بودند و با توجه به احتمال ادامه یافتن این یارانه، بسیاری مصر بودند که حتما یارانه نقدی را دریافت کنند. وزارت رفاه در مرحله ۱۳۷ پرداخت یارانه‌ها معترضینی که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی بعد از بازبینی‌ها دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند معوقات اردیبهشت و خرداد ماه آن‌ها واریز شد و از پنج شنبه شب برایشان قابل برداشت بود.

همچنین افرادی که این ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد یارانه شهریور و نیز یارانه اردیبهشت، خرداد، تیر را دریافت خواهند کرد؛ یعنی اگر فردی دهک اول تا سومی باشد، ماه بعد یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرد که این رقم برای یک خانواده ۴نفره، حدود ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود. همچنین افراد دهک چهارم تا نهمی نیز یارانه ماه بعد نفری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد؛ در واقع یک خانواده ۴نفره که در دهک چهارم تا نهم باشد، ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد

رانه بگیران گفته بودند که به میزان ۳۵ هزار تومان از مجموع یارانه دریافتی آن‌ها کاسته شده است. بررسی ها نشان می‌دهد که در این مرحله هم این دسته از یارانه بگیران به همان میزان از دریافتی شان کسر می‌شود.

علت کسر مبلغ ۳۵ هزار تومان هم به دریافت وام کرونا در سال ۱۳۹۹ بر می‌گردد. در آن‌ سال بخش اعظم یارانه بگیران در دو مرحله تیر ماه و آذر ماه یارانه یک میلیون تومانی دریافت کردند و قرار شد اقساط آن در سر ماه از یارانه آنها کسر شود.

در چنین شرایطی، افرادی که تیر ماه ۱۳۹۹ وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کرده اند، تاکنون ۲۴ قسط را پرداخت کرده اند و باید تا دی ماه امسال هم شش قسط دیگر پرداخت کنند. اما سرپرستان خانواری که در دی ماه ۹۹ وام به حساب شان واریز شده است، ۱۸ قسط را پرداخته اند و همچنان تا مرداد ماه سال آینده باید اقساط این وام را بپردازند.

در مورد میزان یارانه واریزی مرداد ماه ۱۴۰۱ دولت همچنان قرار است یارانه نقدی را مطابق مراحل پیشین پرداخت کند؛ بنابراین افراد حاضر در دهک اول تا سوم در مرداد ماه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این میزان برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر وام کرونا را در سال ۹۹ دریافت کرده اید، از مجموع دریافتی تان ۳۵ هزار تومان کاسته می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای سه نفره هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید، باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب تان واریز شود که با کاستن قسط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا این میزان به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌رسد.

جزئیات بیشتر در مورد یارانه جدید مرداد

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

این چهارمین یارانه نقدی جدیدی است که دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز میکند. گزارش‌ها می‌گوید یارانه مرداد ماه هم مانند ماه‌های قبل نقدی است و فعلا خبری از پرداخت کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک نیست.

اما گفته‌های وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که احتمالا از شهریور یا مهرماه پرداخت یارانه نقدی متوقف و کالابرگ توزیع می‌شود.

سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا این بار جاماندگان یارانه خود را به موقع دریافت می‌کنند؟ انتظار می‌رود که بر خلاف ماه قبل، این ماه لیست یارانه‌بگیران یکی شده باشد و همه مشمولان یارانه، همزمان کمک معیشتی ماه مرداد را دریافت کنند.

یارانه جدید برای همه واریز نشد طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد که کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز د ولی غیر قابل بداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت یارانه جدید اعلام شود.

واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند. در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.