ابوالفضل ظهره‌وند گفت‌وگو گفت: افغانستانی که من سی‌سال پیش دیدم با افغانستانی که بعد دیدم اصلا قابل مقایسه نیست و این جامعه اصلا حاضر نیست به گذشته برگردد.

طالبان فرجامی ندارد و مردم افغانستان به عقب برنمی‌گردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبرسراسری، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در افغانستان، در آغاز درباره وضعیت فعلی طالبان در افغانستان و توان ماندگاری آن ها در این کشور به «خبرسراسری» گفت: «در خصوص ثبات و یا ریشه‌داربودن این تحول در افغانستان من چنین چیزی را نمی‌بینم، طالبان همواره یک متغیر عبوری هستند و باید ببینیم در این معادله متغیرهای اصلی کدام هستند و کدامیک در تحولات سیاسی و اجتماعی این جامعه ریشه دارند اگر چناچه متغیری اصلی باشد پیروز می شود اما اگر متغیر وابسته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید ببینیم این صحنه توسط کدام نیرو هدایت می‌شود. فعلا طالبان به علت عدم شناسایی بین‌المللی و عدم انسجام داخلی به علت وجود رویکرد‌های مختلف درون طالبان و فقدان طرح ایجابی و گفتمان روشن و از همه مهم‌تر جریاناتی که زیست بوم هر نهاد سیاسی هستند یعنی مردم یعنی جامعه‌ای که طالبان بر آن حاکم هست نسبتی با طالبان ندارد خصوصا در دو دهه اخیر که جامعه بسته افغانستان باز شد و فرصت این را پیدا کرد که از حضور جامعه بین‌المللی با همه مشکلاتی که داشت استفاده کند و با همه ریزش‌ها و رویش‌ها آشنا شد؛ یعنی افغانستانی که من سی‌سال پیش دیدم با افغانستانی که بعد دیدم اصلا قابل مقایسه نیست و این جامعه اصلا حاضر نیست به گذشته برگردد. طالبان الان مثل یک ماشین هستند که می‌خواهد جامعه افغانستان را به عقب ببرد چون یک جریان اخباری و تکویری و اعتراضی نسبت به وضع موجود جهان و مناسبات آن است و به سمت نقاطی می‌رود که تصور می‌کند به مرور می‌تواند به آن برسد. طالبان وضع فعلی را نمی‌خواهد اما از سوی دیگر نمی‌داند که چه می‌خواهد. طالبان فرجامی ندارند و با وجود فشارهای بیشتر نیز رادیکال می‌شود. یعنی آن جریاناتی که پشت سر ملابرادر هست بالا می‌آیند و در جامعه رادیکال‌تر عمل می‌کنند، جریان مقاومت هم وجود دارد که بالاخره رو به آینده دارند و برخواسته از همین فرآیندها هستند و خودشان تحصیل کرده کشورهای خارجی هستند و خواست روشنی دارند اما در صورت بهم ریختگی افغانستان نیز مشخص نیست چه نیرویی می‌تواند آن را جمع کند».

او در ادامه درباره وابستگی طالبان به آمریکا و ادامه‌دادن مسیر مدنظر غرب توسط طالبان افزود: «طالبان یک جریان منسجم و روشن و هماهنگ نیست عناصر نفوذی هم در آن هست اما همراه آمریکا نیست و ضد آمریکا هم هست و با آمریکا تعارض دارند اما برای اینکه مورد قبول قرار بگیرند سعی کردند گفتمان را در دستور کار داشته باشند منتهی در مدیریت بحران قرار نیست متغیر وابسته نقش اصلی داشته باشد. طالبان در زمین آمریکا بازی می‌کند اما آن را نمی‌فهمد و طرح ایجابی ندارد. در بحث سیاسی خارجی نیز گفتمان ندارند و از انزوا هستند که این هم یکی دیگر از مشکلاتشان است. سفیر هم که فرستادند به چند کشور نمی‌دانند چه باید بگویند فقط می‌توانند افغانستان را بفروشند».

ظهره‌وند در پایان درباره پایگاه مردمی طالبان گفت: «طالبان پایگاه مردمی ندارد چون جامعه نظر منفی به آن ها دارد.مثلا دیروز مراسم سالگرد در روز تعطیل داشته اند اما در کابل خبری نبود و فقط خودشان پشت ماشین ها با اسلحه می چرخیدند.پشتون ها نیز اقلیت در افغانستان هستند چون اگر اقوام مقابل را در یک طبقه قرار دهیم اقلیت هستند.40درصد پشتون و 60درصد سایر اقوام فارس زبان هستند اما اگر اقوام را بررسی کنیم اکثریت نسبی هستند.در پشتون ها نیز طالبان چندان طرفداری ندارند و نهایت 30درصد آن ها را در اختیار دارند که آن هم بخاطر اشتراک پشتونیسم و نزدیکی های قومی است وگرنه از نظر مذهبی و اعتقادات 30درصد از پشتون ها را همراه دارد.طالبان اول باید یک رفراندوم حداقل بین پشتون ها با نظرات کشور های بیرون برگزار کنند تا مشخص شود چند درصد به طالب رای می دهند.مثلا دیروز که روز مهمی برایشان بود می توانستند در قندهار و شهر های جنوبی مانور می گذاشتند اما کلا افغانستان ساکت بود.طالبان فقط یک جریان نظامی-ایدئولوژیک است که الان کنترل دستش است».