رئال مادرید سال 2003 کلود ماکله‌له، هافبک دفاعی ارزشمند خود را به چلسی فروخت و تا سال‌ها از این ناحیه ضربه خورد. حالا بیم این وجود دارد که انتقال کاسمیرو به منچستریونایتد، آن خاطره تلخ را تکرار کند.

سندروم ماکله‌له؛ وحشت رئال از تکرار آن اتفاق تلخ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید در تاریخ خود با ستاره های زیادی وداع کرده است. در سال های اخیر شاهد جدایی کریستیانو رونالدو، سرخیو راموس، گرت بیل و مارسلو از رئال بودیم و شب گذشته نیز کاسمیرو به این جمع اضافه شد. هافبک برزیلی پس از 9 سال رئال را ترک کرد و به منچستریونایتد پیوست.

 رئال مادرید پیش از این نیز سابقه فروش هافبک دفاعی های ارزشمند خود را داشته و از این بابت ضرر نیز کرده است. فرناندو ردوندو، کلود ماکله‌له و ژابی آلونسو هر کدام در مقاطع مختلف از رئال جدا شدند و باشگاه مادریدی به خصوص در مورد ماکله‌له مرتکب اشتباه بزرگی شد.

فرناندو ردوندو

 سال 2000 و پس از پیروزی فلورنتینو پرز در انتخابات ریاست رئال مادرید، ردوندو اولین بازیکنی بود که باشگاه مادریدی را ترک کرد. ردوندو پس از 5 سال درخشان در رئال و فتح دو لیگ قهرمانان، به نوعی مجبور به جدایی شد. او در انتخابات از لورنزو سانز حمایت کرده بود و اعتقاد داشت که به همین دلیل پرز او را مجبور به جدایی کرد. ردوندو به میلان رفت ولی بعدها گفت که اگر پرز با او تماس می گرفت، در رئال می ماند و هرگز جدا نمی شد. رئال فلاویو کونسیسائو و کلود ماکله‌له را به جای ردوندو جذب کرد و البته هافبک فرانسوی توانست به خوبی جای او را پر کند.

کلود ماکله‌له

پس از سه سال بسیار خوب و کمک به فتح لیگ قهرمانان در سال 2002، هیچکس تصور نمی کرد که رئال، ماکله‌له را بفروشد اما هافبک فرانسوی پس از پیوستن دیوید بکام به رئال، در فهرست فروش قرار گرفت و راهی چلسی شد. کارلوس کی‌روش که به تازگی مربی رئال شده بود، نسبت به حفظ ماکله‌له اصرار داشت ولی برنامه مدیران باشگاه چیز دیگری بود. رئال مادرید فصل 04-2003 را خوب شروع کرد و تا هشت هفته به پایان، شانس اول قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان بود ولی نبود ماکله‌له در نهایت خود را نشان داد و این تیم در هفته های پایانی با شکست های متوالی در هر دو جام ناکام ماند. رئال تا سال ها غیبت ماکله‌له را حس می کرد و برای جذب جانشین او بیش از 100 میلیون یورو نیز هزینه کرد ولی هیچکدام نتوانستند جای ستاره فرانسوی را پر کنند. لاسانا دیارا، امرسون، گاگو، خاوی گارسیا، پابلو گارسیا و گراوسن در رئال ناکام ماندند تا اینکه سال 2009 ژابی آلونسو از لیورپول به خدمت گرفته شد. 

ژابی آلونسو

ژابی توانست زخم شش ساله را درمان کند و رئال بالاخره ماکله‌له جدید خود را پیدا کرد. ژابی یکی از خریدهای بزرگ رئال در تابستان 2009 بود و پرز در بازگشت به ریاست رئال مادرید، توانست اشتباه سال 2003 خود را جبران کند. ژابی سال 2014 نقش مهمی در قهرمانی شماره 10 رئال در لیگ قهرمانان داشت ولی همان سال رئال را ترک کرد. رئال پس از فتح سوپرکاپ اروپا، خود را مهیای شروع لیگ می کرد که ژابی پس از دریافت پیشنهادی خوب از بایرن، درخواست جدایی داد. رئال به تازگی تونی کروس را در پست او جذب کرده بود و به همین دلیل مانع جدایی ژابی نشد. ستاره اسپانیایی به بایرن رفت ولی رئال هرگز غیبت او را حس نکرد. فصل 15-2014 تونی کروس به جای ژابی بازی کرد ولی یک سال بعد کاسمیرو که به پورتو قرض داده شده بود، برگشت و توانست به بهترین شکل ممکن جای ژابی را پر کند. کروس نیز یک خط جلوتر رفت.

با جدایی کاسمیرو از رئال، حالا اورلین شوامنی به جای او بازی خواهد کرد. باید دید این ستاره فرانسوی جوان آمادگی قبول چنین چالش بزرگی را دارد یا اینکه برای رئال مادرید، خاطرات تلخ فروش ماکله‌له تکرار خواهند شد.