مهدی تاج با حضور در شبکه خبر دفاعیات مجددی در پرونده ویلموتس داشت.تاج حرف آخر را درباره کی‌روش زد

تاج حرف آخر را درباره کی‌روش زد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، او که آماده و با لحنی تهاجمی وارد گفت‌وگو با حمید محمدی، مجری تلویزیون شده بود در این ۲۵ دقیقه دفاعیات کاملی از خود ارائه داد و موضوع عدم پرداخت مطالبات مارک ویلموتس را به تحریم‌های جهانی ربط داد اما نکته مهم و تازه صحبت‌های تاج، حرف‌هایش درباره کارلوس کی‌روش و اشاره صریح او به احتمال حضور این سرمربی در ایران در صورت انتخاب او به‌عنوان رئیس بود.

این گفت‌وگو را بخوانید:

تاج: من درباره ظاهر و پنهان ماجرای ویلموتس صحبت خواهم کرد و حق مردم می‌دانم که بدانند. من ظاهر و باطن و پیروزی و شکست این پرونده را خواهم گفت. در ابتدا گفته شده مارک ویلموتس مربی تراز اولی نبوده؛ من سندی دارم که ایشان مربی نوزدهم دنیا و سرمربی تیم ملی بلژیک بوده است. پس مربی ناشناخته‌ای نبوده است. درباره مبلغ قرارداد باید بگویم که ایشان در سال ۲۰۱۴ با فدراسیون فوتبال بلژیک قراردادی به مبلغ ۱/۴ میلیون داشت و ما در سال ۲۰۱۹ قرارداد ایشان را در کشور خودمان به ۲/۲ بردیم. بالاخره جذب مربی در ایران سختی‌هایی دارد.

محمدی: البته بعد از آن هم به ساحل عاج رفت و مبلغ قرارداد ۷۰۰ هزارتا بود.

تاج: ۹۰۰ هزارتا بود اما قرارداد آقای کی‌روش هم با ما ۱/۴ بود و نتیجه خوبی گرفت اما در کلمبیا با ۳ میلیون دلار نتیجه نگرفت. همین آقای جهانبخش ۲۰ و طارمی الان ۱۰۰ میلیارد می‌گیرند.

محمدی: استدلال برای کی‌روش می‌تواند درست باشد اما ویلموتس از ساحل عاج اخراج شده است.

تاج: ویلموتس نوزدهم دنیا بود. کی‌روش هم در مصر و کلمبیا نتیجه نگرفت اما بسیاری دنبال او هستند. موضوع بعدی موضوع قرارداد ایشان است که قرارداد درستی است؛ قرارداد ویلموتس قرارداد بسیار خوبی است که هیچ حقوقدانی تا به حال نگفته این قرارداد ایراد دارد. الان هم دعوت می‌کنم هر کسی که می‌تواند و اطلاعات کافی دارد؛ نظر بدهد. این پرونده دو جا مطرح است؛ یک جا بین خودمان که کاملا گوش می‌دهیم، دوم در دادگستری که بازرسی مطرح کرده که اهمال شده که من راجع به آن هم صحبت خواهم کرد.

محمدی: پرونده در دسترس است؟

تاج: بله؛ ما خودمان درخواست کردیم که رسیدگی شود و جواب هم می‌دهیم منتها در رسانه و متصل به مردم کمکی نمی‌کند. اگر چیزی هست بگویند ما خودمان جواب می‌دهیم.

محمدی: متصل به مردم را متوجه نمی‌شوم.

تاج: سه سال است که صداوسیما درباره ویلموتس صحبت می‌کند. یک نماینده مجلس سراغ دارم که ۱۶۰ بار درباره ویلموتس در تلویزیون و رادیو حرف زده است.

محمدی: جایگاهی نداشته است؟

چرا اما به ما بگوید. اگر ما ایرادی داریم به خودمان بگویند که جواب بدهیم. شما کار خوبی کردید که من را دعوت کردیم که درباره ویلموتس صحبت کنم.

محمدی: اگر موضوع یک تیم باشگاهی باشد درست است اما موضوع ملی است.

تاج: من توضیح خواهم داد. جنس قرارداد ویلموتس با جنس استراماچونی و کالدرون و پادوانی یکی است و همه فسخ قرارداد یک‌طرفه است. آنها بولد نمی‌شود.

محمدی: بولد می‌شود.

تاج: مثل ویلموتس می‌شود؟

محمدی: موضوع ویلموتس ملی است.

تاج: بله. (با اشاره به سند) این آقای ربیعی سخنگوی وقت دولت است که می‌گوید امکان انتقال پول به ویلموتس نبود، امیدوارم حکم اولیه شکسته شود.

محمدی: چرا امکان انتقال پول نبود؟

تاج: ما در دوره آقای کی‌روش همه قرارداد را از فیفا می‌دادیم؛ اما در دوره‌ای که آقای ترامپ آمد تحریم‌ها را خیلی جدی‌تر کرد.

محمدی: چه زمانی؟

تاج: وقتی ما آقای ویلموتس را آوردیم ترامپ هم رئیس جمهور شد.

محمدی: خیر؛ یک سال قبل از آن بود. ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد اما قرارداد ما با ویلموتس ۹۸ است.

تاج: من هم می‌گویم در دوره ایشان تهدیدها و تحریم‌ها تشدید شد. این را فیفا می‌گوید. فیفا در نامه‌ای به من می‌گوید (این نامه فیفا و AFC است) تحریم‌ها تشدید شده و ما نمی‌توانیم پول ویلموتس را مثل کی‌روش بدهیم. آقای وزیر نامه‌ای به دکتر شریعتمداری نوشته و می‌گوید فدراسیون فوتبال علی‌رغم اینکه بیش از 10 میلیون دلار از فیفا طلبکار است.

محمدی: بین خروج ترامپ از برجام و عقد قرارداد با ویلموتس یک سال و یک ماه فاصله بود.

تاج: من می‌گویم در دوره ایشان آقای ویلموتس را آوردیم.

محمدی: پرونده اتمی پرونده‌ای نبوده که سال ۹۸ مشخص شود؛ کشور ما با این مسئله دست به گریبان است.

تاج: ما ۴۰ سال است تحریم هستیم و خود من آقای کی‌روش را آوردم و هشت سال هم آمده و چهار سال هم رئیس فدراسیون بودم و تمام پولش را از فیفا دادم. من نامه از خزانه‌دار فدراسیون دارم که نوشته ما تمام پول کی‌روش را می‌دادیم و مربیان دیگری را هم پرداخت می‌کردیم. فیفا در زمان ویلموتس نتوانست بدهد.

محمدی: در نهایت چه کسی این پول را داد؟

تاج: الان می‌گویم. شاهد عرضم نامه‌ای است که آقای وزیر وقت به آقای شریعتمداری نوشته که فدراسیون ۱۰ میلیون طلبکار است و شما به جای این پول استقراض کنید. شورای عالی تحریم وجود دارد که برای مثال وقتی به عراق برق می‌فروشیم ولی توربین‌ها نمی‌توانند پول بگیرند و شورای تحریم برای اینکه تعطیل نشوند؛ پول می‌دهد و وقتی تحریم‌ها برطرف شد پولش را از عراق می‌گیرد. در این نامه چه نوشته است؟ شورای عالی امنیت ملی است.

محمدی: تقریبا همه وزرا هستند.

تاج: بند اول را بخوانید.

محمدی: وقت برنامه اجازه نمی‌دهد. پول را در نهایت چه کسی داد؟

تاج: در بند اول این نامه همه وزرا تصویب کردند که این پول را به فدراسیون فوتبال قرض بدهید. چه کسی بدهد؟ وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی که آنجا به شستا دادند. شرکت شستا دو میلیون داده و تمام بازپرداختش را هم گرفته است.

محمدی: در‌ چه زمانی؟

تاج: بعد از آن. در دوره ما و بخشی هم در دوره آقای بهاروند پولش را کامل گرفته است. دو میلیون داده و دو میلیون گرفته اما الان مطالبه زیادتری دارد و به جای آن ساختمان فدراسیون و پرسپولیس را ضبط کرده که غیرقانونی است و با توجه به اینکه پولش را گرفته، باید پس بدهد.

محمدی: یکی از دلایلی که صداوسیما مطرح می‌کند این است که بحث دولت و پول مردم است که استقراض شده و به آقای ویلموتس پرداخت شده است.

تاج: ما 10 میلیون یورو در فیفا داشته‌ایم.

محمدی: این پول به چه صورت است؟ پاداش یا سپرده؟

تاج: همه‌چیز است و بخشی از آن پول باشگاه‌ها است. ۱/۴ پول باشگاه‌ها است که نمی‌توانیم دست بگذاریم. بخشی پول فاندهایی که به ما می‌دهند و ما می‌توانیم هزینه کنیم. کمپ تیم ملی را من ساخته‌ام که آقای کی‌روش هم زحمت کشیدند.

محمدی: اینها باید صرف توسعه فوتبال شود.

تاج: بخشی را از فاندها ساختیم و هزینه مربیان را از اینها می‌دادیم.

محمدی: هزینه‌کرد این پول را باید روی آن پول حساب کرد؟

تاج: ما پول کی‌روش و بقیه کادر را از فیفا می‌دادیم. یک ریال از داخل ندادیم چون نداشتیم که بدهیم. ویلموتس را هم می‌خواستیم از آنجا بدهیم که نتوانستیم.

محمدی: آن پولی که در فیفا هست باید صرف هزینه‌کرد روزمره مثل مربی می‌شد؟

تاج: همه‌چیز است؛ هزینه ساخت است، هزینه توسعه است، هزینه جاری است. فقط نمی‌توانیم با آن حقوق و دستمزد ایرانی با آن بدهیم. خزانه‌داری که زیر نظر اقتصاد و دارایی است برای من نوشته: جناب آقای تاج مربیانی که ما پول‌شان را دادیم؛ آقای کی‌روش، کاسپار، ویستن، کروس و ... که خارجی هستند و دوازده نفرند اما چون تحریم بود نتوانستیم ویلموتس را بدهیم.

محمدی: فرض کنید که ما تحریم نبودیم و با ویلموتس تمام رقبا را می‌زدیم و الان هم با ایشان می‌خواستیم به جام جهانی برویم. سوالی که مطرح می‌شود این است که این مربی با این رقم ارزشش را داشت؟

تاج: ما آقای کی‌روش را آوردیم اما هیچکس نگفت آقای کی‌روش ۲۲ میلیون دلار برای فوتبال ما درآمد داشت، دو بار ما را به جام جهانی برد و بهترین نتایج تاریخ فوتبال را هم در دوره تصدی‌گری با آقای کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۸ داشتیم.

محمدی: شما درباره دستاوردهای آقای کی‌روش می‌گویید.

تاج: نه؛ درآمدی که توسط ایشان کسب شد. هیچکس نگفت این درآمد را هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال کسب کرد.

محمدی: همین‌جا نگه داریم.

تاج: اجازه می‌دهید من بگویم یا خیر؟

محمدی: شما درباره دستاوردهای آقای کی‌روش می‌گویید؛ اتفاقی که می‌توانست نیفتاد. کمااینکه با ویلموتس نیفتاد.

تاج: اجازه بدهید که حرف من تمام شود. اگر در گوشی می‌گویند بگویید صبر کنند حرف من تمام شود. من می‌گویم آقای کی‌روش ۲۲ میلیون دلار درآمد داشت و آقای ویلموتس نه. اگر در بازی با عراق در دقیقه ۹۴ گل نمی‌خوردیم ویلموتس الان سرمربی ما بود.

محمدی: من هم همین را می‌گویم.

تاج: من هم می‌خواهم حرف شما را بگویم؛ اجازه بدهید من بگویم شاید قانع شوید. اگر گل عراق را نمی‌خوردیم سرمربی بود. فوتبال است؛ در فوتبال آقای کی‌روشِ زبردست در کلمبیا نتیجه نمی‌گیرد و اخراجش می‌کنند.‌ اخراج در فوتبال مرسوم است و فوتبال ما هم از این قاعده مستثنی نیست. راجع به قرارداد و مبلغ، گراندز رای ویلموتس از شورای حکمیت آمد. اولین بار است که در چنین سطحی دیوان عالی حکمیت راس را شکست که اگر نمی‌شکست ما باید ۱۰ میلیون دلار می‌دادیم اما تبدیل به ۳ میلیون دلار شد که ما فکر می‌کنیم نتیجه خوبی بوده است.

محمدی: در مجموع ۶ میلیون دلار باید بپردازیم.

تاج: پنج دادیم.

محمدی: البته با جریمه‌ها.

تاج: جریمه نداریم.

محمدی: هزینه دادرسی؟

تاج:هزینه دادرسی را به ما برگردانند.

محمدی: پنج درصد هم CAS جریمه داده است.

تاج: جریمه دادرسی را ویلموتس باید بدهد نه ما. چون ما شکایت کردیم و اگر می‌باختیم باید جریمه دیرکرد پنج درصد را سه سال به ویلموتس می‌دادیم.

محمدی: شما می‌گویید 10 تا باید می‌دادیم و حالا پنج تا دادیم.

تاج: سه تا دادیم.

محمدی: پنج تا دادیم.

تاج: دو تا دستمزد بود و یک سال هم چون در دادرسی بود دستمزد گرفت. در‌ گزاندر رای گفته فدراسیون فوتبال هیچ خطایی نکرده و حسن‌نیت داشته و به لحاظ تشدید تحریم‌های ایالت متحده نتوانسته پرداخت کند.

محمدی: شما گفتید در نهایت از شستا پول پرداخت شده است. نمی‌شد زودتر پرداخت شود که به آنجا نکشد؟

تاج: وقتی فیفا پولم را نمی‌دهد من تنها جایی که می‌توانم مراجعه کنم وزارت ورزش است‌. من ۱۷ نامه در آن دوره زدم که اگر پول ندهید فسخ یک‌طرفه می‌کند. ایشان هم ۹ نامه به آقای جهانگیری نوشته که یکی را زمانی جواب گرفتیم که فسخ یک‌طرفه انجام شده بود.

محمدی: ما فقط چهار دقیقه وقت داریم.

تاج: برنامه تمام است؟ شما به من می‌گویید برنامه‌هایت را بگویید.

محمدی: ما که قرار نیست رای بدهیم. سوال این است که قرارداد ویلموتس پیش از ایران و بعد از ایران مشخص است. شما قبول نکردید آقای ویلموتس برای ایران گران بوده است؟

تاج: ما قرارداد ویلموتس را با هیئت‌رئیسه بستیم و آن زمان فکر کردیم بهترین است و هیئت‌رئیسه تصویب کرده است. همانطور که آقای کی‌روش را همین قیمت‌ها آوردیم. کم یا زیاد اینها اختیار هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است و کمیته فنی هم تایید کرده است.

محمدی: پس این عدد مناسب است؟

تاج: آن زمان شرایطی بود که کسی با آن تحریم‌ها ایران نمی‌آمد و آوردیم. اگر گران هم بوده، بوده ولی چیزی که مهم است این است که ما الان هم ممکن است سرمربی‌ای بیاوریم که یکی بگوید گران است.

محمدی: کی‌روش آخرین سال چقدر گرفت؟

تاج: تا دو میلیون.

محمدی: با آپشن‌ها؟

تاج: با آپشن‌ها شد ۲/۱۵۰.

محمدی: چه شد که جدا شد؟

تاج: صداوسیما بهتر از من می‌داند.

محمدی: چرا صداوسیما بداند؟

تاج: فشار عمومی روی من آمد و ایشان خودش هم به جمع‌بندی رسید که با این مجموعه کار نکند.

محمدی: به نظر می‌رسید دو طرفه بوده و کم لطفی است که بگویید صداوسیما نقش داشته است.

تاج: من که نمی‌گویم صداوسیما تنها بود اما افرادی بودند و مخالفانی هم داشت.‌ همه در فوتبال مخالف دارند.

محمدی: شایعه‌ای است که یکی از کاندیداها گفته که اگر من رئیس فدراسیون بشوم کارلوس کی‌روش را برمی‌گردانم. آن کاندیدا شما بودید؟ این مسئله را تایید می‌کنید یا رد؟

تاج: من آقای کی‌روش را تایید می‌کنم و ایشان را قبول دارم. اگر انتخاب بشوم من با کی‌روش نتایج را گرفتم و بهترین فدراسیون بعد از انقلاب دوره ما بوده، پنج تیم به جام جهانی رفته، بهترین کمپ را ساختیم و بهترین نتایج تاریخ را در فوتبال بزرگسالان گرفتم، فوتسال و فوتبال ساحلی دوم و سوم دنیا بود، الان هفدهم، هجدهم شده است. عده‌ای می‌گویند چرا آمدید؟ آمدیم که اینها را درست کنیم. پرسپولیس و استقلال از جام باشگاه‌های آسیا حذف شدند و آمدیم آنها را برگردانیم.

محمدی: یکی از کارهایتان هم برگرداندن کی‌روش است؟

تاج: من فکر می‌کنم کی‌روش مربی موفقی است. تنها چیزی که می‌توانم بگویم همین است.

محمدی: او را می‌آورید یا خیر؟

تاج: من می‌گویم کی‌روش مربی موفقی است که اگر انتخاب بشوم قاعدتا به‌صورت جدی با تیمم روی این موضوع فکر می‌کنیم.

محمدی: اگر فشارهای بیرونی مثل وزارت ورزش داشته باشید؟

تاج: وزارت ورزش همین الان هم فشار می‌آورد.

محمدی: نه؛ در این مورد هم که کی‌روش را نیاور.

تاج: فدراسیون فوتبال اساسا مستقل است؛ من باید از استقلال فدراسیون دفاع کنم و پای آن هستم. در دوره ما هیچکس نمی‌تواند در فدراسیون دخالت کند.

محمدی: البته صحبتش بود که آقای سلطانی‌فر روی ویلموتس نظر مثبت داشته است.

تاج: ویلموتس بله و بالاخره نظر وزیر است. مهم این است که اگر به ما بگویند کی‌روش را نیاور...

محمدی: اگر در راستای نظر شما باشد قبول می‌کنید؟

تاج: اگر در راستای سیاست‌های فدراسیون باشد حتما قبول می‌کنیم.