متن پیش‌نویش احیای برجام تا حدود زیادی تهیه شده و این متن در آستانه امضا قرار دارد. ایران پاسخ رسمی خود را به طرف اروپایی داد و همه منتظرند آمریکا نیز نظر نهایی خود را اعلام کند.

باید و نبایدهای پسااحیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گرچه احیای برجام پالس‌های مثبتی به جامعه می دهد و از هم اکنون نیز آثار روانی آن در بازار ارز قابل مشاهده است اما آنچه در این میان اهمیت دارد، اقداماتی است که دولت باید بلافاصله بعد از اجرای توافق جدید هسته ای در دستورکار قرار دهد و به جد پیگیر اجرایی شدن آنها باشد.

بیژن مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اقدامات ضروری دولت پس از احیای برجام گفت: این حجم از تحرکات نشانه آن است که داریم به توافق نزدیک می شویم و امکان دارد این توافق حاصل شود اما هنوز نمی توان نگاه 100 درصدی به آن داشت چون در گذشته نیز در چنین وضعیتی قرار داشتیم اما در نهایت توافق حاصل نشد.

وی افزود: با فرض احیای برجام، حال سئوال پیش می آید که دولت ما چه باید بکند؟ معتقدم بخش اول آن بستگی به رفتار طرف های مقابل دارد چون تعهدات مشترکی بین دو طرف است. هدف ما از برگشت به برجام بهره مندی از آورده های اقتصادی است، یعنی تحریم ها برداشته شود ما بتوانیم همکاری های عادی اقتصادی با دنیا داشته باشیم، نفت بفروشیم و پول فروش نفت را از طریق شبکه های بانکی در جهان به کشور برگردانیم و نیازهای خودمان را نیز از بازارهای جهانی تهیه کنیم.

این فعال مطبوعاتی انتفاع اقتصادی ایران از برجام را بسیار حائز اهمیت خواند و تأکید کرد: اولین کار دولت بعد از توافق راستی آزمایی تعهدات طرف مقابل است یعنی سریع نفت ایران را به بازارهای جهانی عرضه و تلاش کند پول آن را از طریق شبکه بانکی به کشور برگرداند.

وی ادامه داد: البته اروپایی ها باید حسن نیت خود را نشان دهند و نفت ایران را بخرند، این طور نباشد که بگویند «می توانید به چین نفت بفروشید»، این حرف قابل قبول نیست چون ما تا پیش از توافق نیز نفت مان را به چین می فروختیم. اگر قرار باشد فروش نفت محدود به کشور چین باشد که اتفاق خاصی نیفتاده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: دولت در تحقق فرصت‌های اقتصادی احیای برجام باید جدیت از خود نشان دهد تا کوتاه ترین زمان ممکن این فرصت ها مورد راستی آزمایی قرار گیرند و این طور نباشد که به وعده غربی ها درباره لغو تحریم ها اکتفا کند و پس از مدتی مشخص شود اینها تنها وعده هایی روی کاغذ هستند. یادمان نرود که نتیجه برجام قبلی صفر بود چون طرف های غربی زیر تعهدات خود زدند.

وی ادامه داد: با پذیرش توافق همه مسائل کشور حل نمی شود چون براساس اعلام کارشناسان اقتصادی تأثیر تحریم ها در اقتصاد کشور حدود 30 درصد است، پس دولت باید درباره حل 70 درصد موانع داخلی برای ایجاد رونق اقتصادی نیز تدابیر لازم را بیاندیشد.

بیژن مقدم یادآور شد: بخشی از پول های نفت ما نیز در کشورهای دیگر بلوکه شده اند که بعد توافق دولت باید برای آزادسازی و واریز این پولها به خزانه اقدامات لازم و سریع انجام دهد که این منابع می توانند صرف سرمایه گذاری در بخش ها مختلف عمرانی، اقتصادی و تولیدی شوند. | منبع: فردا