احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه در برخی از استان‌های کشور به صورت پایلوت خبر داد.

خبر فوری: یارانه نقدی فعلا حذف نمی شود | اجرای طرح کالا برگ الکترونیک قطعی شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با واریز یارانه نقدی تاکید کرد: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیات دولت تا پایان سال شاهد اجرای آن در کشور خواهیم بود.

احسان خاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارومیه، از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه در برخی از استان‌های کشور به صورت پایلوت خبر داد و گفت: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیات دولت تا پایان سال  شاهد اجرای آن در تمامی استان‌های کشور خواهیم بود.

وی افزود: تدوین سیاست‌های کالابرگ الکترونیک جزو مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ ذیل بودجه است  که با جدیت از طرف وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، در بعد فنی نواقصی در این طرح وجود داشت به طوری که اطلاعات و داده‌های خریدباید تطبیق داده می‌شد و هنچنین ایرادات سیاستی که تمامی آنها مرتفع شده است.

وی افزود: در شهریور ماه وزارت رفاه پیشنهاد نهایی را که در کل کشور از سوئیچ کالابرگ الکترونیک استفاده کنیم به هیات دولت می‌آورد و با تصویب نهایی تا پایان امسال در کشور شاهد اجرای آن خواهیم بود.

یارانه شهریور ماه به دهک دهم پرداخت نمی شود ولی این دهک بندی سوال برانگیز شده است. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود.  یارانه  با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.​

شهروندانی که در تیر ماه به فهرست یارانه بگیران اضافه شده‌اند ماه مرداد معوقات ماه‌های گذشته را دریافت کرده‌اند اما با کسانی که در مرداد به این فهرست اضافه شدند نحوه تسویه یارانه معیشتی چگونه خواهد بود؟

براساس پیگیری‌های از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این گروه از شهروندان اگر در تیرماه به جمع یارانه بگیران اضافه شده‌باشند، معوقات یارانه‌ای دو برج قبل را همزمان با واریز یارانه مرداد ماه دریافت کرده‌اند.

ولی اگر این گروه از شهروندان در ماه مرداد به فهرست یارانه‌بگیران شده باشند، معوقات یارانه‌ای ۳ ماه گذشته را همزمان با واریز یارانه شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

اما در خصوص آن گروه از شهروندان سرپرست خانواری که مدعی هستند امکان برداشت از حساب بانکی خود را ندارند و یا اینکه با وجود داشتن احراز صلاحیت دریافت یارانه معیشتی جدید، مبلغی به حساب بانکی آنها واریز نشده است، می‌توان از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت را جویا شد.

براین اساس افرادی که در چنین وضعیتی به سر می‌برند باید از طریق سامانه https://refahi.ir/ ( متعلق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها) از وضعیت یارانه‌های واریزی خود مطلع شوند.

از طریق این سامانه ریز اطلاعات مربوط به یارانه‌های پرداخت شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود.

نتیجه این استعلام برای شخصی که مستحق دریافت یارانه است اما ادعای نگرفتن آن را دارد از دوحالت کلی خارج نیست: یا در زمان ثبت اطلاعات اشکالی در ثبت مشخصات حساب بانکی روی داده است که در این صورت فرد می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانکی این موضوع را اصلاح کند.

اما در حالت دوم اگر مشخص شود یارانه واریز شده اما توسط صاحب حساب قابل برداشت نیست، آنگاه فرد متقاضی باید در مرحله اول با مراجعه به بانک علت را جویا شوند و در صورت لزوم در مرحله دوم با مستندات و مدارک لازم به سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کنند.

از سوی دیگر شهروندانی که همچنان به حذف شدن از لیست یارانه بگیران و نحوه دهک بندی خود و خانوارشان معترض هستند، می‌توانند از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir در جریان ریز اطلاعات مالی خانوارهایشان قرار بگیرند.

یک گروه در تیرماه و یک گروه در مرداد ماه به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند و دولت اعلام کرده که یارانه‌های قبلی، یعنی از اردیبهشت‌ماه امسال را به آنها پرداخت خواهد کرد.

در حالی تقریبا ۴ ماه از جراحی اقتصادی دولت و افزایش قیمت کالاها می‌گذرد که در این مدت تاکنون ۴ مرحله نیز یارانه نقدی نیز برای سرپرستان خانوار واریز شده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت شده؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

این در شرایطی است که برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود نداشته، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

البته در این مدت، راه را برای اعتراض گروهی که یا یارانه دریافت نمی‌کردند و یا یارانه آنها حذف شده بود، باز گذاشته شده بود. بر همین اساس، یک گروه در تیرماه و یک گروه در مرداد ماه به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند و دولت اعلام کرده که یارانه‌های قبلی، یعنی از اردیبهشت‌ماه امسال را به آنها پرداخت خواهد کرد.

آن‌طور که در گزارش‌ها مشاهده می‌شود، این گروه که تازه به جمع یارانه‌بگیران افزوده شده‌اند، اگر در تیرماه وارد جمع یارانه‌بگیران شده باشند، معوقات یارانه‌ای دو برج قبل را همزمان با واریز یارانه مرداد ماه دریافت کرده‌اند.

اما اگر در ماه مرداد به فهرست یارانه‌بگیران افزوده شده باشند، معوقات یارانه‌ای سه ماه گذشته را همزمان با واریز یارانه شهریور ماه دریافت خواهند کرد.