رئیس‌جمهور در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی بار دیگر بر شروط کشورمان برای احیای برجام تاکید کرد. دامنه موضوعاتی که رئیسی به آن اشاره کرد در واقع مختصاتی از یک توافق است که می‌تواند - و باید- حصول آن را برای ایران معنادار کند و به پایداری رفع تحریم‌ها در ازای محدودیتی که تهران بر کیفیت و کمیت برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌کند، منجر شود.

پاسخ پیش‌از موعد ایران به آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور روز گذشته گفت جمهوری اسلامی هیچ‌گاه میز مذاکره برای رفع تحریم‌ها را ترک نکرد. تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود و آنهایی که به تعهد و پیمان خودشان پشت پا زدند و به آن عمل نکردند باید به تعهدات‌شان بازگردند. رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات به دنبال تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و بسته شدن موضوع ادعاهای سیاسی است، تصریح کرد: بدون حل‌و‌فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد، توافق باید همراه با حل‌و‌فصل مسائل پادمانی و پایان این مسأله باشد.

تاکیدات رئیس‌جمهور در حالی است که بررسی کارشناسی پاسخ طرف آمریکایی به هماهنگ‌کننده اروپایی در تهران جریان دارد و دست‌کم تا پایان هفته طول می‌کشد. شواهد البته حاکی است پاسخ دولت آمریکا به انتظارات ایران و متن پیش‌نویسی که برای اروپا توسط واشنگتن فرستاده شده، گویای تغییرات غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه از سوی دولت بایدن است که به کلی ماهیت انتفاع ایران از توافق را مخدوش می‌کند، از این رو تصریح مجدد رئیس‌جمهور بر شروط تهران در نشست دیروز احتمالا به همین منظور بوده است. یکی دیگر از نقاطی که بر توافق سایه افکنده و به شکل یک مانع بر سر راه شکل‌گیری احیای توافق هسته‌ای ظاهر شده، به موضوع تحقیقات آژانس بازمی‌گردد و رسانه‌های غربی گمانه‌زنی‌های زیادی از تاثیر موضوع پادمان بر توافق احتمالی مطرح کرده‌اند. این شگرد طرف غربی و آمریکایی بوده که همواره به طرح ادعاهای سیاسی خود علیه برنامه هسته‌ای ایران یک لایه یا روکش حقوقی می‌دهد تا بتواند آن را به یک اهرم و ابزار فشار معتبر تبدیل کند. در دوره کنونی هم با پرونده‌سازی رژیم صهیونیستی، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس که کاملا آژانس را در خدمت واشنگتن و تل‌آویو درآورده و حتی در این باره بی‌پروا‌تر رفتار کرده و تحفظ دیپلماتیک را هم کنار گذاشته، پرونده جدیدی علیه ایران درباره وجود ذرات اورانیوم در 3 مکان ادعایی گشود. مدیرکل آژانس بر خلاف قول و قرارهای خود در تهران و مفاد تفاهمنامه‌ای که با سازمان انرژی اتمی ایران داشت، کار را به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام کشاند. تهران با توجه به رفتارهای غیرحرفه‌ای و بی‌طرفانه گروسی، حصول توافق را منوط به مختومه شدن پرونده پادمانی آژانس کرده است و در حال حاضر هیچ‌گونه اعتمادی به گروسی و آژانس ندارد. حتی بعد از قطع دوربین‌های فرابرجامی آژانس در ایران، درخواست سفر گروسی به ایران از سوی مقامات کشورمان رد شد و کسی حاضر به دیدارش نشد. مدیرکل آژانس در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه «سی‌ان‌ان» تاکید کرد حاضر نیست پرونده پادمانی ایران را بدون دریافت پاسخ‌های ایران ببندد. تاکید مقامات اسرائیلی در روزهای گذشته هم بر باقی ماندن اهرم فشار تحقیقات آژانس بر ایران بوده است. کسانی که پرونده هسته‌ای ایران را دنبال کرده‌اند در واقع می‌دانند سوال‌های آژانس برای کشف یک موضوع نبوده و برای طرح سوالات بعدی از دل پاسخ‌های ایران است تا پرونده همیشه باز بماند. بنابراین این موضع رئیس‌جمهور که بدون حل‌و‌فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد، در چنین فضایی بیان می‌شود.

منبع: وطن امروز