کاپ جام جهانی پس از ده ساعت حضور در ایران، امشب از کشور خارج خواهد شد.

جزئیات جالب از ورود کاپ جام جهانی به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، احسان محمدی رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال در حاشیه مراسم رونمایی از کاپ جام جهانی ۲۰۲۲ در تهران در‌ جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: قرار است امروز از تروفی جام جهانی رونمایی شود؛ این مراسم هم یک تور است که فیفا طی آن برای اولین بار به ۳۲ کشور میزبان جام جهانی شانس رونمایی از کاپ جام جهانی را می‌داد. برنامه فیفا این است که تا سال ۲۰۳۰ مردم ۲۱۱ کشور عضو فیفا میزبان باشند.

وی افزود: ما درباره یک جام شش کیلویی و ۳۵ سانتی متری صحبت می‌کنیم که سه نماینده از بخش مارکتینگ فیفا به ایران آورده‌اند و قرار است لحظاتی بعد با حضور چهره های ماندگار تاریخ فوتبال ایران در برج میلاد به میزبانی شهرداری تهران و با همکاری فدراسیون فوتبال رونمایی شود.

محمدی درباره سایر برنامه هایی که برای مراسم امروز وجود دارد توضیح داد: مهم‌ترین عنوان برنامه رونمایی از خود کاپ است و در کنار آن طبعا برنامه فرهنگی هم داریم که فرصتی برای ارائه نمایشی از فرهنگ، میزبانی و مهمان‌نوازی ایرانی ها باشد و من ترجیح می‌دهم درون سالن از آن رونمایی شود‌. البته چون حق پخش این برنامه هم با بین اسپورت و فیفا است، ما نتوانستیم میزبان خیلی از دوستانی باشیم که تمایل به تصویربرداری داشتند.

او در پاسخ به اینکه آیا اجازه دسترسی به کاپ وجود دارد بیان کرد: یکی از برنامه های ما این بود که جام را در یک اتوبوس سر باز به خیابان ها بیاوریم که مردم ببینند و این حق طبیعی مردم بود اما فیفا هم یک سکوریتی برای این موضوع دارد و مثل یک جواهر گران‌قیمت و با حساسیت بالا جام را جابجا می‌کنند؛ روی سن از کاپ رونمایی خواهد شد و فرصت عکاسی داده می‌شود اما فکر نمی‌کنم اجازه لمس یا بغل کردن جام را بدهند.

محمدی تصریح کرد: فقط کسانی حق دارند جام را بالا ببرند که جام را فتح کرده‌اند و به همین دلیل کاسیاس، پویول و ستاره هایی مثل بکن باوئر به عنوان سفیرها این کار را می‌کنند.

وی در خصوص اینکه این کاپ نوستالژیک ترین کاپ دنیا است گفت: در سال ۱۹۷۴ از این جام رونمایی شد؛ آن زمان فیفا بعد از ژول ریمه یک مسابقه گذاشت و بیش از ۵۰ اثر رسید که فیفا این جام را انتخاب کرد و یک طراح ایتالیایی آن را ساخت و شرکت طلاسازی تونی هر سال می‌سازد. جام ۳۵ سانتی متر ارتفاع دارد و وزن آن هم ۶/۱۷۵ گرم است که چهار کیلو طلا و دو سنگ گرانیت مرمر سبزرنگ در آن استفاده شده است. هر سال اسم برنده ها در پایین جام هک می‌شود و به کشورهای برنده هم یک جام برنزی با روکش طلا داده می‌شود اما جام اصلی واقعا طلا است. اجازه بدهید آرزو کنیم شاید یک روز ایران هم این جام را فتح کرد و به ایران هم هدیه شد.

محمدی درباره میهمانان برنامه امروز توضیح داد: تقریبا ۳۰۰ میهمان ویژه داریم؛ به جز خانواده فدراسیون فوتبال، ستاره های تاریخ فوتبال هم دعوت شدند و ما امیدواریم با توجه به محدودیت زمان بتوانیم میزبان آنها باشیم چون برنامه بسیار فشرده است و جام فقط ۱۰ ساعت در ایران است و امشب هم پرواز می‌کند و از ایران خارج می‌شود.