فریدون عباسی‌، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاکید بر لزوم حل‌و‌فصل ادعاهای غرب به‌عنوان پیش‌شرط احیای برجام خاطرنشان کرد: اعلام این نکته ناشی از اقدام حکیمانه مسئول ایرانی است و رئیس‌جمهور با بررسی و ارزیابی دقیق به‌خوبی متوجه بهانه‌جویی‌های غرب در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شدند.

پرونده‌های ادعایی غرب باید بسته شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی با بیان این‌که توافق برجام اساسا مربوط به پرونده ابعاد احتمالی نظامی در پرونده هسته‌ای ایران  یا همان پی‌ام‌دی است، تصریح کرد: این موضوع از اواسط دهه ۸۰ مطرح شد و با گفت‌وگوهایی که بین علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و محمد البرادعی رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت، پرونده مذکور در شش بند بسته شد اما کمی بعد موضوع دوباره از سوی غرب در قالب بهانه‌های مختلف مطرح شد. 

 کوتاهی دولت تدبیر در برابر اتهامات غرب 

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: در زمان مسئولیت سعیدجلیلی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، بار دیگر ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح شد و البته در همان دوران ایران  این اتهام را به‌طور کل رد کرد اما  مقامات  دولت‌های یازدهم و دوازدهم  در جریان تکرار دوباره این اتهام، سکوت کرده  و   زیر بار توافق برجام رفتند.

 شکلات گاز زده‌ای به نام برجام

نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارت‌های کشور به‌واسطه کوتاه آمدن دولت روحانی در برابر اتهامات غربی‌ها در‌خصوص پی‌ام‌دی گفت: تدبیری‌ها در جریان مذکرات هسته‌ای از بسیاری از منافع جمهوری اسلامی ایران چشم‌پوشی و دستاوردهای فراوان نظام در حوزه‌های علمی و فناوری را واگذار کردند و چون رسانه را در اختیار داشتند خود را قهرمان دیپلماسی اعلام و در مقابل همه‌امتیازات از دست رفته صرفا به یک شکلات گاز‌زده بسنده کردند.

عباسی‌ اضافه کرد: دولت آقای روحانی با هیاهوهای تبلیغاتی، سایه جنگی را ترسیم کردند اما در جنگی که هیچ‌گاه واقع نشد، شکست خوردند و بدون هیچ دلیلی معاهده خلع‌سلاح را امضا  کردند. وی اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای را یکی از امتیازات حجت‌الاسلام‌رئیسی خواند و گفت: گرچه در توافق برجام برابر با گزارش ارائه شده آژانس در سال ۹۴ قرار بود پرونده پی‌ام‌دی بسته شود اما طرف‌های مقابل به‌هیچ‌وجه از این مسأله کوتاه نیامدند و بارها با بهره‌گیری از ابزار آژانس به تکرار اتهامات واهی خود پرداختند اما آقای رئیسی به‌خوبی متوجه این رویکرد بهانه‌جویانه غربی‌ها شد و با درایت بر این نکته تاکید کرد که باید پرونده پی‌ام‌دی و مسأله پرونده‌های پادمانی ایران برای همیشه بسته شود و در غیر این صورت جمهوری اسلامی زیر با هیچ توافقی نخواهد رفت.

 تلاش غرب برای باز نگه داشتن پرونده پی‌ام‌دی

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این‌که غربی‌ها در‌ مذاکرات هسته‌ای در‌تلاشند همچنان مسأله پی‌ام‌دی را باز نگه دارند، تاکید کرد: آژانس همواره با دلایل بی‌وجهی درباره برخی از مراکز، سؤالاتی را مطرح می‌کرد و ایران هم پاسخ مناسب را ارائه می‌داد اما ظاهرا به‌نظر می‌رسد که این نهاد بین‌المللی با سیاسی‌کاری نمی‌خواهد زیر بار پذیرش پاسخ‌های منطقی ایران برود.

عباسی‌ ادامه داد: طرف‌های مقابل با کمک آژانس می‌خواهند این پرونده همیشه باز بماند تا بار دیگر تکالیفی را برای جمهوری اسلامی در‌نظر بگیرند و به بهانه مختلف کاری کنند تا ملت ایران از حقوق خود برخوردار نشود و با طرح دوباره موضوع وجود موارد مشکوک در برخی از مراکز ایران می‌خواهند از جمهوری اسلامی باج‌خواهی کنند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر موضوع پرونده‌های پادمانی بسته نشود، هر توافقی با عنوان احیای برجام به ضرر منافع ملی ملت ایران خواهد بود. | منبع: روزنامه جام جم