حالا نوبت فدراسیون و کادر جدید مدیریتی است تا انتخاب کنند؛ اعمال قدرت از کدام راه؟ دستور به قطع همکاری با کادر فنی یا حکم به بقای سرمربی و حضور در جام جهانی با دراگان.

بین زمین و هوا، اسکو و تیم ملی در موقعیت آشنا!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه مهم ترین سوالی که فوتبال ایران را درگیر خود کرده این است؛ چه در سر مهدی تاج و تیم مدیریتی جدید فدراسیون می‌گذرد؟ فردی که از پنجشنبه 9 شهریور ماه به اتاقش در طبقه پنجم ساختمان فدراسیون فوتبال رفته و یک سیاست را برگزیده است؛ سکوت. 

او حتی چند دقیقه بعد از انتخاب دوباره‌اش به عنوان رییس مقابل خبرنگاران از جواب به سوال در مورد دراگان اسکوچیچ و آینده‌اش در تیم ملی طفره رفت تا علامت سوال بسیاری را برای همه به وجود آورد. همه که می‌گوییم گزافه گویی نیست؛ از بازیکنان تیم ملی تا کادر فنی و مدیریتی گرفته تا رسانه‌ها و طرفداران تیم ملی تکلیف را نمی‌دانند. حکم به قطع همکاری یا صدور دستور بقا برای دراگان؟ تصمیم فدراسیونی که بعد از شش ماه رییس خود را شناخته چیست؟

به طوریکه حمید استیلی، سرپرست حال حاضر تیم ملی در مصاحبه امروز خود از اهمیت برگزاری جلسه مشترک با رییس جدید فدراسیون صحبت کرد و گفت: خیلی مهم است که جلسه‌ای برگزار کنیم تا ببینیم تیم ملی چه کار باید کند. اسکوچیچ و ما کارمان را انجام می‌دهیم، ولی بهتر است که هرچه زودتر جلسه بگذاریم و ببینیم چه کاره هستیم. قبل از انتخابات هم یکسری گمانه‌زنی شد و بهتر است هرچه زودتر جلسه بگذاریم. حمایت فدراسیون باید پشت سرمربی تیم ملی باشد و اگر محکم پشت سرمربی باشند قطعاً تیم ملی بهتر و باثبات‌تری خواهیم داشت.

اظهار نظری که نشان می‌دهد شرایط در تیم ملی آن چنان هم عادی نیست. سرمربی کروت تیم ملی باز هم در موقعیتی آشنا قرار دارد؛ جایی بین زمین و هوا! موقعیتی که درست دو ماه قبل قرار داشت. از طرفی کمیته فنی که توسط میرشاد ماجدی انتخاب شده بود، رای به برکناری او داد. حکمی که در هیئت رییسه وتو شد تا اسکوچیچ کماکان حفظ شود.

در این بین مهدی محمدنبی، نایب رییس اول فدراسیون فوتبال که از او به عنوان یکی از اصلی ترین نفرات تصمیم‌گیر برای تیم ملی نام برده می‌شود در مصاحبه کوتاهی که با خبرنگاران داشت در پاسخ به سوال آن‌ها در خصوص دراگان اسکوچیچ سوال تازه‌ای مطرح کرد و گفت: مگر قرار است با اسکوچیچ به جام جهانی نرویم؟ در ادامه خبرنگاران سوال دوباره‌ای در خصوص تغییر کادر فنی پرسیدند که او در جواب گفت: این موضوعی نیست که به صورت فردی بتوان در موردش تصمیم گرفت. 

نایب رییس اول فدراسیون فوتبال به طور واضح اعلام کرد همه چیز به جلسه هیئت رییسه و تصمیم اعضای آن بستگی دارد. جلسه‌ای که قرار است این هفته و بطور رسمی با حضور اکثریت اعضای برگزار شود و تا حد زیادی تکلیف تیم ملی، سرمربی و مدیر آن مشخص می‌شود. هیئت رییسه‌ای که در آن هم اختلاف وجود خواهد داشت. به طور مثال میرشاد ماجدی که یکی از نفرات هیئت رییسه است قاطعانه از اسکوچیچ حمایت کرد و گفت به هیچ عنوان زیر قرارداد سرمربی جدید تیم ملی را امضا نمی‌کند. 

همه این مسائل به تصمیمات تاج بستگی دارد. چرا که او در هیئت رییسه با وجود خودش، نبی، قنبرزاده و ساکت دست بالا را دارد و در این راه همراهی دو تا سه عضو دیگر را هم خواهد داشت. 

باید اشاره‌ای هم به مواضع مهدی تاج داشته باشیم. او قبل از اینکه انتخابات برگزار شود و با رای قاطع به صندلی ریاست تکیه بزند، سخنانی به زبان آورد که بیش از پیش به گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور دوباره کارلوس کی‌روش بر روی نیمکت تیم ملی ایران دامن زد. تاج همواره در این مدت از دوران همکاری با این مرد پرتغالی به نیکی یاد کرد و به طور واضح گفت اگر به ریاست برسد در خصوص همکاری با کی‌روش به طور جدی فکر می‌کند. موضوعی که حالا باید به آن پاسخ دهد این است که سرنوشت تیم ملی با تفکرات چه کسی رقم می‌خورد؟

اکنون همه تصمیمات بر عهده فدراسیون فوتبال و رییس جدید آن است. صدور حکم برای سرمربی جدید یا دستور ابقای دراگان اسکوچیچ؟ حالا مهدی تاج و تیم مدیریتی‌اش باید تصمیم بگیرند که از کدام یک از این دو راه قدرت خود را نشان دهند. اگر قرار به برکناری دراگان اسکوچیچ است، باید زودتر تکلیف را مشخص کنند و با آوردن مربی جدید حداقل دو بازی (اروگوئه و سنگال) به او فرصت برای پیاده کردن ایده‌هایش در تیم ملی دهند. حالا چه می‌خواهد مربی ایران باشد یا خارجی. بازیکنان هم باید بدانند قرار است با چه تفکری در جام جهانی حضور پیدا کنند و این یک رابطه دو طرفه است. 

اما اگر قرار است دراگان اسکوچیچ برای برگزاری اردوی اتریش و هم‌چنین حضور بر روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی ابقا شود، حمایت لازم می‌تواند قدرت کافی به او برای اجرای درست برنامه‌هایش بدهد.

 بخصوص حالا که دو دستگی بین بازیکنان تیم ملی علنی شده و ستاره‌های ایرانی بی محابا مواضع خود را اعلام می‌کنند، پشتیبانی از سرمربی تیم ملی توسط رییسی که خود با پشتیبانی از رای قاطع به ریاست رسیده، می‌تواند آب سردی بر آتش تمام حواشی باشد.

با این وصف این افکار عمومی و البته سلیقه‌ی اعضا هیئت رییسه و در نهایت تصمیم رییس فدراسیون است که تکلیف نیمکت تیم ملی را مشخص می‌کند. آنچه که مسلم است، گزینه‌های جدید شانس کمی برای جلوس روی صندلی تیم ملی ندارند.