دولت بایدن گرچه می‌خواهد از ایران امتیاز بگیرد اما می‌داند فرصت زیادی ندارد و ممکن است بعد از انتخابات کنگره شرایط برای دولت او عوض شود.

چرا بایدن می‌خواهد قبل از انتخابات کنگره توافق امضا شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: این روزها باز هم شاهد ادامه چالش‌ها در روند امضای توافق نهایی هستیم؛ از یک سو آمریکا پاسخ به پیشنهادات ایران را داد و به تازگی ایران پاسخ مواضع آمریکا را داده است که آمریکا پاسخ ایران را «غیرسازنده» می‌داند و ایران می‌گوید بسیار سازنده بوده است. به هر حال گویا این قصه سر دراز دارد و هر بار که نزدیک به امضای توافق می‌شویم، مسئله‌ای پیش می‌آید که رسیدن به توافق به تأخیر افتد.

در این بین اما به گفته بسیاری از کارشناسان آمریکا قصد دارد امتیازات بیشتری از ایران بگیرد تا اولا شرایط پیش رو بر ایران سخت شود و ثانیا سرپوشی بر شکست‌ خود در عرصه احیای برجام بگذارد و البته دولت بایدن که تا امروز هیچ دستاوردی نه در حوزه داخلی و نه در عرصه خارجی نداشته است، از توافقی که امتیازهای زیادی برای آمریکا باشد، به عنوان برگ برنده‌ای سیاسی و البته انتخاباتی استفاده کند اما آن‌طور که مشاهده می‌شود همه چیز باب میل آمریکا پیش نمی‌رود و ایران از ابتدای مذاکرات در دولت سیزدهم با مواضعی روشن در مذاکرات حاضر شده است تا این‌بار تحت هیچ شرایطی توافق بد را امضا نکند.

گرچه دولت بایدن می‌خواهد مذاکرات طول بکشد تا هدفش یعنی امتیازگیری از ایران محقق شود اما به نظر می‌رسد با یک مانع مهم روبه‌رو است؛ آنکه انتخابات کنگره پیش رو است. انتخابات کنگره آمریکا در آبان ماه برگزار می‌شود و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود ممکن است جمهوری‌خواهان دست بالا را به دست آورند که اگر چنین شود ممکن است کنگره در احیای برجام سنگ‌اندازی‌های مهمی انجام دهد؛ بنابراین برای بایدن مهم است تا برگزاری انتخابات کنگره توافق با ایران امضا شود.

علاوه بر این اگر دموکرات‌ها هم اکثریت کنگره را در اختیار بگیرند باز هم در موضوع برجام برای بایدن چندان مطلوب نیست زیرا یکی از خواسته‌های مهم ایران در حوزه ضمانت اجراها این است که برجام به عنوان یک قانون در کنگره تصویب شود تا دولت‌های بعدی در آمریکا نتوانند از برجام خارج شوند. طبیعی است اگر اکثریت کنگره دست دموکرات‌ها افتد ایران این انتظار را خواهد داشت تا به این خواسته مهم جامه عمل پوشانده شود که باز هم بایدن به دلیل آن که نمی‌خواهد امتیازی به ایران بدهد، مایل به این تحقق این موضوع نیست؛ بنابراین گرچه دولت بایدن در مقطع کنونی تمام سعی خود را می‌کند که از ایران امتیاز بیشتری بگیرد اما در عین حال می‌داند فرصت زیادی هم ندارد.