با وجود تجربه مشترک برای وینگادا در تیم ملی عربستان، مربی پرتغالی برکناری اسکوچیچ پیش از جام جهانی را به نفع تیم ملی می‌داند.

اختصاصی: گفتگو با جعبه سیاه کارلوس کی‌روش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" در مقطع پایانی بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 برزیل، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هموطنش را که اتفاقا برای فوتبال‌دوستان ایرانی آشنا بود به عنوان دستیار جدید به کادرش اضافه کرد؛ آرواندو نلو وینگادا، سرمربی سابق پرسپولیس.

وینگادا در لیگ هشتم بعد از ناکامی قطبی و دوران گذار موقت از او روی نیمکت پرسپولیس نشست و در پایان فصل هم همکاری‌شان به پایان رسید، سابقه همکاری رسمی با کارلوس کی‌روش در دو جام جهانی جوانان که با قهرمانی پرتغال به پایان رسید را در کارنامه دارد. مرد پرتغالی که در جام ملت‌های  آسیا 1996 عربستان را به قهرمانی رسانده، در دو مقطع هم سابقه کار به عنوان دستیار با کارلوس کی‌روش در ایران را دارد. ابتدا مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 و بار دیگر در جام ملت‌های آسیا 2019.

به بهانه مطرح شدن نام وینگادا برای حضور مجدد در کادرفنی تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 به همراه کارلوس کی‌روش، گفتگویی داشتیم با این مربی مشهور پرتغالی که در ادامه می‌خوانید؛

* به عنوان اولین سوال، نظر شما در مورد بازگشت کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران برای هدایت تیم ملی در جام جهانی 2022 قطر چیست؟

- در فوتبال همه سناریوها ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به زمان قبل از انتخابات، پیش بینی شده بود که اگر آقای تاج در انتخابات پیروز شود کی‌روش برگردد. آقای کی‌روش همه چیز را در مورد کشور و تیم می داند. بنابراین به سرعت او اوضاع را تحت کنترل قرار خواهد داد اما این کار آسان نیست.

* به نظر شما این تغییر دو ماه قبل از جام جهانی عادی است؟

- عادی نیست. در سال 1998 برای من این اتفاق افتاد که به همراه عربستان به جام جهانی راه یافتم اما رئیس فدراسیون مدت کوتاهی قبل از مسابقات مرا اخراج کرد. با ایران در یک گروه بودیم و در نهایت هر دو تیم صعود کردند. عادی نیست اما ممکن است.

* بازی های ایران را در مسابقات مقدماتی جام جهانی دیدید؟ چطور بود؟

- من بازی‌های ایران را ندیدم فقط نتایج را پیگیری می‌کردم. در مقدماتی شروع خوبی نبود اما پس از کسب نتایج بسیار خوب تیم به مرحله بعدی رسید. موضوعی که با توجه به سطح تیم رخ داد.

* شایعاتی درباره دستیاران خواندیم، شما هم در کادر کی‌روش هستید؟

- من در پرتغال هستم اما تاکنون هیچ سیگنالی در مورد این احتمال وجود نداشته است. همکاری من با ایران و کارلوس کی‌روش در جام ملت‌های آسیا بعد از آنالیز و دنبال کردن رقبای ایران در جام ملت‌های آسیا 2019 به پایان رسید.

* کارلوس کی‌روش در راه صعود به جام جهانی 2022 دو تجربه ناموفق را پشت سر گذاشت (با این حال در مصر هنوز هواداران او را خیلی دوست دارند). با این وجود فکر می‌کنید بهترین شخص برای هدایت ایران در جام جهانی است؟

- با توجه به شرایط فعلی که سرمربی سابق تغییر کرد، بدون شک کی‌روش شخص و مربی‌ای با بیشترین اعتبار برای قبول این چالش است.

* در مورد عملکرد ایران در جام جهانی 2022 چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

- همه گروه ها سخت هستند. در این گروه انگلیس بدون شک بالاترین شانس را دارد اما ایران ظرفیت جنگیدن برای صعود را دارد.

* از همکاری کی‌روش با بازیکنان تیم ملی ایران نزدیک به چهار سال می‌گذرد. فکر می‌کنید این موضوع مشکل جدی‌ای خواهد بود؟

- مطمئنم مشکل بزرگی نیست و با تجربه و دانش او همه بر این مشکلات فائق خواهند شد.

* در نهایت با توجه به تجربه مشابه شما در عربستان، فکر می‌کنید تغییر سرمربی‌ای که یک تیم را از ابتدای مسابقات انتخابی تا راهیابی آن به جام جهانی هدایت کرده منطقی است؟

- گرفتن چنین تصمیمی برای هیچ کس آسان و راحت نیست، اما من مطمئن هستم که این تصمیم در این راستا گرفته شده که فکر کردند برای تیم ملی بهترین انتخاب خواهد بود.