عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره امکان به تعویق افتادن مذاکرات به بعد از آبان ماه، می‌گوید که از نظر جمهوری اسلامی فرقی نمی‌کند، چراکه مسیر و استراتژی مشخص شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی: برای ما تعویق یا عدم تعویق توافق فرقی نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره امکان به تعویق افتادن مذاکرات به بعد از آبان ماه، می‌گوید که از نظر جمهوری اسلامی فرقی نمی‌کند، چراکه مسیر و استراتژی مشخص شده است.

فداحسین مالکی درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، گفت: «ما در گذشته به تعهدات خود در این خصوص عمل کرده‌ایم ولی با بی‌توجهی و عدم تعهدات طرف امریکایی مواجه شدیم. در مرحله جدید از گفت و گوها هم به یک سری نقاط مشترک نزدیک شدیم، اما بعد از آنکه هم ایران و هم طرف مقابل پیشنهادش را داد، متوجه شدیم که امریکایی‌ها قدری دارند فرصت سوزی می‌کنند. دو دلیل عمده‌ این امر هم لابی سنگین صهیونیست‌ها می‌تواند باشد که مرتبا پیغام می‌دهند و امریکایی‌ها را تهدید می‌کنند و دومین دلیل هم مشکلات داخلی امریکاست. به هر حال نزدیک به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است و دو جناح به جان هم افتاده‌اند. و دو موضوع هم در دستور کار دو حزب است؛ یکی موضوع برجام و دومی هم بحران اوکراین است. امریکایی‌ها در حد و رویه سردرگم هستند. در مجموع ما منتظر پاسخ امریکا هستیم که این پاسخ می‌تواند مذاکرات را از بن‌بست خارج کند.»

وی درباره احتمال به تعویق افتادن مذاکرات به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در امریکا، مطرح کرد: «یک تنش‌های سیاسی بین کنگره و دو جریان رقیب در امریکا وجود دارد. عده‌ای معتقدند که مذاکرات به بعد از انتخابات موکول شود و عده‌ای دیگر هم مخالف به تعویق افتادن آن هستند. اما از نظر جمهوری اسلامی فرقی نمی‌کند، چراکه مسیر و استراتژی مشخص شده است. خیلی‌ها اعتقادشان این است که اگر بایدن به پیشنهاد ایران پاسخ دهد و مذاکرات از بن‌بست خارج کند، شاید به نفع دولت او و امریکا باشد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه در حال حاضر آیا مهم‌ترین مسئله مورد اختلاف میان طرفین بحث پادمان است، گفت: «به باور من همه اینها بهانه است. به دلیل اینکه روی همه این مسائل بحث و چکش‌کاری شده است. به باور من مهم‌ترین چالش، لابی صهیونیست‌هاست.»

مالکی در واکنش به اینکه به باور برخی از کارشناسان، اروپا تمایل به تسریع احیای برجام دارد چون زمستان نزدیک و به گاز ایران نیازمند است، در صورتی که به باور برخی دیگر، ایران اساسا امکان صادرات گاز به اروپا در کوتاه مدت را ندارد، گفت: «این حرف درست است که اروپا به گاز ایران نیاز دارد. به لحاظ اینکه دورنمای اروپایی‌ها برای انتقال انرژی از روسیه به اروا، روز به روز تاریک‌تر می‌شود، از این جهت به نفع‌شان است که سریع‌تر امریکایی‌ها را مجاب کنند تا پای میز مذاکره بیایند.»

این نماینده مجلس ضمن بیان اینکه اروپایی‌ها هم در این میان دوگانه برخورد می‌کنند و صداقت‌شان را نشان نمی‌دهند، افزود: «به عنوان مثال حدود دوماه قبل و در اوج مذاکرات، شورای حکام که عمدتا لابی صهیونیست‌ها و خود اروپاییان است، علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند، در مقابل با مقاومت سرسخت ایران مواجه می‌شود و ما هم تمام ابزارهای نظارتی در سایت‌ها را قطع می‌کنیم ولی دوباره به دست و پا می‌افتند و می‌گویند این کار به نفع هیچکس نیست. الان هم دوباره بحث شورای حکام را مطرح کرده‌اند. در مجموع بنابر گفته بسیاری از تحلیلگران، یک کلاف سردرگمی وجود دارد و خودشان هم نمی‌دانند که دارند چه کار می‌کنند. اما با این حال راهکارهای ورود گاز و انرژی به اروپا هم دور از دسترس نیست.»

مالکی در پاسخ به اینکه باوجود تکمیل نبودن طرح‌های LNG و نداشتن ظرفیت، چگونه امکان صدور گاز به اروپا از سمت ایران وجود دارد، بیان کرد: «راهکارهای مختلفی برای این کار داریم که اگر وقتش فرا رسد و اروپایی‌ها هم آمادگی‌اش را داشته باشند، به باور من دور از دسترس نیست. ایران این آمادگی را دارد، که در این شرایط سخت، به نوعی به اروپا کمک کند؛ مشروط به اینکه اروپایی‌ها صداقت نشان دهند. گرچه دست‌کم تا اینجا و رد پای اروپاییان برای به تنگنا قرار دادن ایران در برجام و شورای حکام کاملا محرز است.»