سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران خیلی زودتر از حد انتظار و البته به شکلی کاملا متفاوت‌تر از همیشه غرق در ماموریت جدید خود شد.

اولین روز کی‌روش در ایران چگونه گذشت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، پس از یک مسافرت چند ساعته خسته کننده در حالی که چیزی حدود 20 خبرنگار و عکاس مشتاقانه منتظر ثبت لحظه بازگشت رسمی کارلوس کی‌روش به ایران بودند و البته هیجانی که خود این مربی پرتغالی پس از سه سال با فضایی متفاوت نسبت به زمان ترک ایران قرار بود مقابل در ورودی CIP فرودگاه امام خمینی تجربه کند، طبیعی بود که خواب به چشمان سرمربی جدید تیم ملی نیامده باشد و از ظاهر او هم چنین چیزی برمی‌آید؛ با این حال انتظار می‌رفت که کی‌روش پس از رسیدن به هتل حداقل استراحتی کوتاه داشته باشد، ولی جلسات مهم و پشت سر هم در اولین روز شروع ماموریت جدید و مهم در ایران خیلی زود از راه رسیدند.

کی‌روش لحظاتی پس از بازگشت به ایران سه سال پس از خداحافظی غریبانه و ترک کشوری که هشت سال هدایت فوتبال آن را برعهده داشت.

کی‌روش بلافاصله پس از دیدار با خبرنگارانی که ماشین او را تا هتل المپیک بدرقه کرده بودند، به فدراسیون فوتبال و جلسه مدیران فدراسیون رفت و پس از این جلسه صحبت‌های جدیدی را نسبت به خاطراتی که از او در ذهن داریم مطرح کرد. او از توافق با مهدی تاج به جای رابطه دستوری با این چهره  حرف زد و اینکه از هیچ کسی کینه‌ای به دل ندارد. کی‌‎روش به نظر می‌رسد هم در عمل و هم در زبان می‎‌خواهد در این دو ماه سیاست جنگ با رسانه‌ها در حضور قبلی‌اش را با آشتی‌ عوض کند.

به هتل المپیک که رسیدیم ساعت یک بعدازظهر بود. کی‌روش از جلسه‌اش در فدراسیون بازگشته بود و به همراه دستیارانش و سایر اعضای تیم ملی در یکی از رستوران‌های نه چندان ویژه هتل در حال صرف ناهار بود. نیم ساعت بعد دیگر هیچ یک از بازیکنان در غذاخوری هتل نبودند و کی‌روش مانده بود و دستیارانش تا جلسه دیگری را پس از ناهار به صورت اضطراری احتمالا درباره چگونگی اولین جلسه تمرینی برگزار کند؛ گردهمایی غیررسمی‌ای که تا ساعت سه به طول انجامید و سپس سرمربی تیم ملی با آسانسور و  دستیارانش از طریق پله‌های هتل راهی اتاق‌هایشان شدند. فضایی که تا 24 ساعت قبل اسکوچیچ در آن قدم می‌زد ولی حضور کی‌روش سبب شده بود تا مسئولان فدراسیون جای دیگری را برای سرمربی سابق تیم ملی دست و پا کنند.

دو دستیار کی‌روش یک و نیم ساعت زودتر از زمان رسمی اعلام شده اولین تمرین به زمین شماره 2 رفتند.

برای دیدار دوباره کی‌روش، دستیارانش و بازیکنان تیم ملی خیلی منتظر نماندیم. الکس لوپز (مربی گلرهای تیم ملی) و ریکاردو سیلوا (بدنساز جدید تیم ملی) نیم ساعت بعد و در واقع یک و نیم ساعت زودتر از زمان اعلام شده برای شروع تمرین که ساعت 5 بعدازظهر بود، هتل را به سمت زمین شماره 2 کمپ تیم‌های ملی ترک کردند. پس از این دو سر و کله رامین رضائیان پیدا شد که با بازگشت کی‌روش پرانگیزه‌ترین بازیکن تیم ملی به شمار می‌رود و به همراه نورافکن پس از صرف قهوه به جلسه‌ای چند دقیقه‌ای رفتند که کی‌روش پیش از برگزاری اولین جلسه تمرینی با بازیکنان ترتیب داده بود. سپس راجر دسا و ژوائو پیشیرو دو دستیار دیگر کی‌روش به مانند دو دستیار قبلی تیم ملی برخلاف کی‌روش که با ماشین سواری راهی تمرین شد، با پای پیاده به زمین شماره 2 رفتند.

کی روش آماده برای حضور در اولین تمرین پس از بازگشت به ایران.

ساعت 14 بود که فدراسیون با انتشار اطلاعیه‌‎ای از باز بودن تمرین برای اهالی رسانه خبر داده بود؛ پس به مرکز ملی فوتبال رفتیم. بیست سی خبرنگار و عکاس آنجا حاضر شده بودند و برخی از آنها که تازه کی‌روش را پس از ترک هتل المپیک پس از سه سال دیده بودند، بحث درباره بازگشت این مربی را که گاهی هم با چاشنی شوخی و خنده همراه می‌شد، آغاز کرده بودند. ساعت 5 بعدازظهر که شد اما شاهد گردهمایی تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان بودیم که پیش‌تر شاید هیچ جلسه تمرینی اینطور توجه‌شان را جلب نکرده بود. مجوز حضور در تمرین برای خبرنگاران راس ساعت 5 صادر شد. مسیر 5 دقیقه‌ای تا زمین شماره 2 کمپ تیم ملی با فیملبرداری و عکاسی در حالی طی شد که همه از اینکه رفقای خود را پس از مدت‌ها در یک محفل می‌دیدند متعجب بودند! 

اولین تمرین کی‌روش با تیم ملی نگاه رسانه‌های زیادی را از سراسر کشور به خود جلب کرده بود.

دوباره کی‌روش، دوباره تمرین تیم ملی و احتمالا دوباره اتفاقات قابل پیش‌بینی مطابق روند گذشته؛ ولی اینبار شرایط متفاوت بود. بازیکنان خیلی زود با یک شعار برای نشان دادن اتحادشان تمرین را آغاز کردند. کار با توپ بخش ابتدایی تمرین برای گرم شدن‌ بود  و سپس بازیکنان چند دقیقه‌ای هم بدون توپ آماده آیتم پرفشار بعدی شدند که بازی در نیمه زمین و فضایی فشرده بود.

نمایی از کی‌روش دقایقی پس از حضور رسمی در اولین تمرین. او حالا با تمام وجود خود را درگیر ماموریتی دشوار می‌بیند.

فضای تیم ملی متفاوت‌ نسبت به  تمرینات گذشته احساس می‌شد.

آنهایی که دوران هشت ساله کارلوس کی‌روش را به خاطر می‌آورند، به خوبی می‌دانند که این مربی چقدر به نظم و انضباط به خصوص در هنگام تمرینات اهمیت می‌دهد. انتظارمان این بود که پس از نیم ساعت که این زمان هم بیشتر از همیشه (کی‌روش در گذشته 15 دقیقه را برای حضور اصحاب رسانه در نظر می‌گرفت) بود، از خبرنگاران درخواست شد که زمین را ترک کنند، ولی اینبار انگار خبری از هشدار برای پایان دادن به ثبت عکس و فیلم و گزارش نبود و در حالی که برخی از خبرنگاران یا عکاسان به شوخی از مسئولان فدراسیون می‌خواستند که زمان حضور در تمرین را تمام شده اعلام کنند، تا لحظه خروج تمام اعضای تیم ملی فوتبال ایران در اولین جلسه تمرینی با کارلوس کی‌روش در زمین شماره 2 ماندیم و زمان لازم برای انجام هر کاری را به دست آوردیم.

بی‌شک یکی از اقدامات قابل توجه انتخاب فهرست نهایی تیم ملی برای حضور در جام جهانی است که باید دید سهم نفراتی که پیش‌تر تجربه همکاری با کی‌روش را نداشته‌اند به چه میزان خواهد بود.

مهم‌ترین بخش اولین جلسه تمرینی تیم ملی فوتبال ایران زیر نظر کارلوس کی‌روش بازی تقریبا 45 دقیقه‌ای درون تیمی در زمینی با ابعاد کوچک بود؛ جایی که کی‌روش نزدیک به نیمی از آن را با مشاهده دقیق، مشورت گاه و بیگاه با دستیارانش و چرخیدن دور فضای تعریف شده که بازیکنان در آن مشغول بازی بودند سپری کرد. نیمی دیگر اما کاملا متفاوت بود. سرمربی جدید تیم ملی پس از اینکه بازیکنان را جمع و چند دقیقه‌ای برای آنها صحبت کرد، اینیار وسط زمین ماند. مشاهده باز هم قسمت اعظم کار کی‌روش در این بخش بود؛ البته به استثنای دو سه مرتبه که بازی را قطع و نکاتی را به بازیکنان گوشزد می‌کرد. احتمالا مهم‌ترین هدف کی‌روش در این تمرین بررسی کیفیت فنی و بدنی شاگردانش بود که برخی از آنها را برای اولین بار در زمین فوتبال از نزدیک زیر نظر گرفته بود.

نیم ساعت پس از شروع تمرین گوشزد کردن نکات فنی توسط سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران.

پایان‌بخش این تمرین هم یک خوشحالی نوستالژیک دسته جمعی به مانند تمرینات گذشته با کارلوس کی‌روش برای بازیکنانی بود که توانسته بودند برنده این رقابت درون تیمی شوند و با سرگروهی بیرانوند برای ثبت فتح خود به سمت عکاسان و خبرنگاران آمدند.

شادی‌های نوستالژیک پس از پیروزی در نبرد درون تیمی که پیش‌تر در دوران سرمربی پرتغالی بخش جدایی ناپذیر تمرینات بود.

در انتظار مصاحبه بودیم؛ مصاحبه‌ای که اگر کی‌روش قصد داشت آن را انجام بدهد واقعا معلوم نبود چطور رسانه‌های مختلف می‌توانند میکروفون‌های خودشان را مقابل سرمربی جدید تیم ملی بگیرند و در میان این ازدحام، تصویری با کیفیت و صدای مناسب هم به رسانه‌هایشان مخابره کنند.

ازدحام خبرنگاران به حدی بود که اگر بازیکنان یا سرمربی تیم ملی قصد صحبت داشتند، به سختی می‌شد کار  با کیفیتی از دل این نفرات بیرون آورد.

چند دقیقه بعد متوجه شدیم که کی‌روش مصاحبه‌ای انجام نخواهد داد ولی او به رسم ادب به سمت تقریبا 70 خبرنگار و عکاسی آمد که یک ساعت و ربع تمرین تیم ملی را به روش‌های متفاوت ثبت و ضبط کرده  بودند. به آنها با روی خوش خوشامد گفت و وعده انجام یک مصاحبه‌ای 15 دقیقه‌ای را در تمرین روز آینده داد؛ تمرینی که قرار است روز آینده از ساعت 17 در زمین شماره یک ورزشگاه آزادی برگزار شود و کی‌روش در ابتدای آن به مدت 15 دقیقه  پاسخگوی سوالات پرشمار و ابهاماتی خواهد شد که ذهن علاقمندان به فوتبال را به خود مشغول کرده است.

کی‌روش با روی باز در انتهای تمرین نزد خبرنگاران آمد و ضمن خوشامدگویی وعده مصاحبه در تمرین روز آینده را داد.

از ویلموتس و اسکوچیچ گذر کردیم و به هر ترتیبی که بود به دوران بازگشت کی‌روش رسیده‌ایم؛ مربی‌ای صاحب سبک در فوتبال جهان که حداقل در روز اول با روی باز مردم و رسانه‌ها را با رفتار کاریزماتیک خود در آغوش گرفت. روز چهارشنبه 23 شهریور ماه کسی اخم و قهر کی‌روش را ندید و این مرد کارکشته پرتغالی تمام تلاشش را به کار گرفت تا نشان بدهد از تجربه هشت ساله حضورش در ایران برای بازسازی روابطش به خوبی استفاده کرده است. 

البته که کی‌روش اصول خاص خود را دارد ولی او قدم اول را برای ایجاد اتحاد و همدلی برداشته و با ترک برخی عادات خود این سیگنال را به تمام جامعه فوتبال ارسال کرد تا در این زمان باقی مانده برای موفقیت تیم ملی در جام جهانی همدل شوند. 

پیش از هر چیز اما روز طولانی و طاقت‌فرسای کی‌روش تمام شده و او حالا احتمالا در حال استراحت است تا روز آینده بتواند به بهترین شکل برنامه‌های مدنظرش برای ساختن تیمی منسجم را از سر بگیرد.

کی‌روش امیدواری زیادی نسبت به سومین حضور متوالی با ایران در جام جهانی دارد. ثبت اولین صعود از مرحله گروهی رویایی است که این مربی باتجربه پس از سه سال دوری از فوتبال ایران دنبال می‌کند.