مسعود معینی، پیشکسوت استقلال وضعیت این روزهای آبی ها، تیم ملی و فدراسیون فوتبال را تحلیل کرد.

معینی: دوست نداشتم با بچه‌های کوچک به قطر برویم!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، مسعود معینی پیشکسوت استقلال که سابقه زدن گل قهرمانی استقلال در آسیا در سال ۱۹۷۰ را دارد در مورد وضعیت این روزهای فوتبال ایران صحبت کرد. معینی که سابقه مربیگری در تیم ملی را نیز دارد از تحولات ایجاد شده در فدراسیون و تیم ملی استقبال می‌کند. حرف‌های او را در این صفحه می‌خوانید:

* شرایط این فصل استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معینی: من فکر می‌کنم با تغییر مدیریت و آمدن آقای آجرلو از سال گذشته شرایط استقلال شروع به بهبودی کرده است. پارسال قهرمانی بدون باخت به دست آوردند و یک آمار بسیار خوبی در  لیگی که برگزار کردیم داشتند. تغییراتی انجام شد و مربی جدید پرتغالی‌ آوردند و من فکر می‌کنم باید مقداری صبر کنیم تا این تیم هماهنگ و جمع شود. با وجود اینکه ۳ یا ۴ سال در هیئت مدیره بودم و مشکلاتی با مدیران عامل باشگاه داشتیم که قدرت اداره‌ی این باشگاه بزرگ را نداشتند اما خوشبختانه با آمدن آقای آجرلو که واقعا یک انسان وارسته است و دقیقا به پیچ و خم مشکلات فوتبال، ورزش و جامعه ما آشنایی دارد و کسی است که می‌تواند شرایطی را در لیگ جدید برای استقلال به وجود بیاورد که رو به بهبودی باشد و واقعا امیدوار هستم. من فرصت نکردم بازی‌های آنها را دنبال کنم اما بعضی از اوقات که بازی‌ها را می‌دیدم احساس می‌کنم یکم تغییر و تحول عظیمی در خود تیم صورت گرفته و نیاز به زمان دارد. یک مربی‌ای که آشنایی کامل با جامعه‌، بازیکنان و لیگ ما ندارد نیاز به وقت دارد. مربی خوبی است و مسائل فوتبال را به خوبی می‌فهمد و درک می‌کند و بسیار خوب در کنار زمین تیم را هدایت می‌کند. امیدوارم این فرصت داده شود و در ۳ یا ۴ بازی آینده شرایط رو به بهبودی است. بازی‌های نخست خیلی رضایت بخش نبود اما رفته رفته با دو بردی که تیم به دست آورد فکر می‌کنم جا افتادگی خوبی پیدا کرد.

*تغییرات فدراسیون فوتبال را چطور می‌بینید؟ کارلوس کیروش در فاصله ۲ ماه مانده به جام جهانی سرمربی تیم ملی شد. فکر می‌کنید این تغییر به سود فوتبال ایران است؟

معینی: انتظارات شما چیست؟ من به عنوان کسی که پنجاه سال در فوتبال ایران بودم، عمیقا متاسف شدم که چرا یک سال و نیم یا دو سال فوتبال ما به دست یک عده بچه افتاده بود! این افراد واقعا تجربه و کارایی نداشتند، دنیای فوتبال را به خوبی نمی‌شناختند و متاسفانه با یک سری از مشکلاتی که خودشان برای دیگران و حتی برای رقیب‌های خودشان به وجود آورده بودند سعی می‌کردند در جایگاه فدراسیون تثبیت شوند ولی مردم ورزش دوست ما، سران کشور ما آگاهی کامل دارند‌. من بسیار نگران بودم که اگر این فوتبال ما به دست بچه‌های کوچک بیفتد در جام جهانی به چه روزی خواهیم افتاد! خوشبختانه ختم به خیر شد.

*منظور شما دراگان اسکوچیچ است؟

معینی: خیر. من با مربیان کاری ندارم بلکه با مسئولین کار دارم که با هر زد و بندی تلاش می‌کردند. آنها استاد زد و بند بودند و استاد این بود که دیگران را خراب کند تا بتواند خودش به روی کار بیاید درصورتی که اصلا جایگاهی نداشت اما من نمی‌خواهم اسم ببرم. من کاری به جریان ویلموتس ندارم چون ابعاد گسترده‌ای دارد که سران مملکتی، حکومتی، مسئولین مجلس و نمایندگان مجلس از جریان‌های پشت پرده آگاهی کامل دارند که شاید ما آنها را ندانیم. شما به آقای تاج نگاه کنید؛ من کاری با جریان ویلموتس ندارم اما در دو جام جهانی و به خصوص در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه فوتبال ما موفق بود. چرا این موضوعات را عنوان نمی‌کردند؟ مشکلاتی به وجود آمده بود و شاید آقای تاج اشتباهاتی داشت اما اشتباهاتش به حدی نبود که به دلیل تجربه گران قیمتی که در دو دوره جام جهانی در فدراسیون فوتبال داشت، آن را نادیده بگیریم. با آمدن آقای تاج بسیار خوشحال شدم، اولین نفری بودم که در همان جایی که ایشان ۵۱ رای آورند به ایشان تبریک گفتم و ایشان جواب من را داد. به اعضای هیئت رئیسه‌ای که درست کردند از جمله آقای نبی نگاه کنید؛ به تجربه، کارایی، دانش و بینش آقای نبی نگاه کنید. من به آقای نبی تبریک گفتم و امیدوار هستم در این شرایط فعلی بتواند موفق شود.

*چه انتظاری از اسکوچیچ داشتید و چه انتظاری از کی‌روش دارید؟

معینی: من در مورد آقای اسکوچیچ باید این موضوع را بگویم؛ طبق نظر من با این تیم ملی، با این شرایطی که در قطر و بین بازیکنان و خودش به وجود آمده بود و اعتماد به نفسی که بازیکنان نسبت به اسکوچیچ نداشتند، من کاری به شخصیت و شرایط ایشان ندارم، او شخصیت خوبی دارد و آدم مهربانی است ولی اگر مقداری حرفه‌ای فکر کنیم در فوتبال این مسائل به حساب نمی‌آید و ما باید نگاه کنیم که شرایط ما در جام جهانی به چه صورت رقم خواهد خورد.

من از منتقدین ایشان بودم و می‌گفتم ایشان در شرایط فعلی و وضعیتی که به وجود آمده، سهم بازیکنان در آمدن به جام جهانی به عنوان تیم اول از سرمربی و کادر فنی بسیار بالاتر بوده است. فراموش نکنید زمانی که تیم ملی ما به کره ۶ گل زد و آن شرایط را داشت. آقای مایلی کهن یکی از مربیان خوب ماست اما آن زمان اوج ستارگان فوتبال و نسل طلایی کشور مثل آقای علی دایی، علی کریمی، جواد زرینچه و مهدی مهدوی کیا بود که  پشتوانه جام جهانی‌های گذشته را این بازیکنان داشتند. در هر صورت فکر می‌کنم با آمدن آقای کی‌روش شرایط بهتر می‌شود اما باید این موضوع را به شما بگویم که آقای کی‌روش مشکلاتی را در کشور ما به وجود آورده بود که این مشکلات مربوط به فوتبال نبود بلکه مربوط به برخوردهای ایشان بود و او ملت ایران را خوب نشناخته بود که چقدر ملت بزرگی هستند اما امروز با آمدنش و صحبت‌هایی که در فرودگاه کرد و نوع برخوردش نشان داد که تغییر کرده است. آقای کی‌روش در انگلیس مربی‌گری کرده، همکار فرگوسن بوده و دقیقا فوتبال انگلیس را می‌شناسد و ما با دو تیمی که تقریبا ریشه‌ی انگلیسی دارند در جام جهانی و دوره مقدماتی بازی خواهیم کرد. ایشان در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ نتایج خوبی به دست آورد هر چند قابل قبول نبود. همه‌ی ما انتظار داریم که یک دوره از گروه‌مان صعود کنیم که انشالله این دوره اتفاق بیفتد. آقای کی‌روش علی‌رغم اینکه تجربه زیادی در کار مربی‌گری دارد اما امروز تیم‌های بزرگ دنیا را به او نخواهند داد چون قابلیتش را به آن صورت ندارد که بتواند تیم‌هایی مثل رئال مادرید، بارسلونا، منچستر یونایتد، لیورپول و یا بقیه تیم‌ها را رهبری کند. مربیان جایگاه خودشان را دارند اما در جایگاه ما و برای رفتن به این جام جهانی در این مدت کوتاهِ ۲ و نیم ماهه، به نظر من کی‌روش گزینه خیلی خوبی بود. با این بازگشتی که داشت، با این موقعیت گرم و لطیفی که نشان داد و قبول کرد در دوره‌های گذشته بسیار پرخاشگری کرده و حتی وزیر ورزش و دبیر فدراسیون ما را مورد انتقاد قرار داده و از آن پله مقداری پایین آمده است. آدمی است که با مدیریتی که دارد می‌تواند در این مدت کوتاه تیم را جمع و جور بکند. به این موضوع مطمئن باشید.

*شرایط رختکن بهتر می‌شود؟

معینی: از طرف دیگر بازیکنان اعتقاد زیادی به ایشان دارند چون بازیکنان با مربیان بزرگ دنیا در تیم‌های مختلف کار می‌کنند و آشنایی کامل دارند پس حرفه‌ای فکر می‌کنند و بین آمدن کی‌روش و بودن اسکوچیچ تفاوت می‌گذارند و آن را انتخاب کردند. این موضوع بسیار مهم است که یک مربی رابطه و مقبولیت بالایی در تیم داشته باشد و این نقطه بسیار مثبت تیم ملی ایران است. آقای کی‌روش کارش را بلد است و تیم‌هایی را قبلا مثل مصر و کلمبیا گرفته است که واقعا لبه‌ی پرتگاه بودند و تیم‌هایی مانند سنگال واقعا قوی بودند. او در آمریکای جنوبی کارش واقعا سخت بود. ما باید مقداری انصاف داشته باشیم و تا این حد انتقاد نکنیم. امدن به جام جهانی و یا قهرمان جام ملت‌های آفریقا شدن واقعا سخت بود. موجودیت فعلی آقای کیروش و بازیکنان مقبولش را باید بپذیریم و دست به دست بدهیم. کی‌روش مقبول بازیکنان است. رابطه ای که فدراسیون ما با آقای کی‌روش دارد که اگر برعکس بود بسیار ناگوار بود. فکر می‌کنم دولت مردان ما تصمیم درستی گرفتند. مقداری حرفه‌ای فکر کنیم.

*پاداش‌ها و مسائل مالی حل می‌شود؟

معینی: مسائل مالی برطرف می‌شود ما ملت فقیری نیستیم و بسیار ثروتمند هستیم و نگرانی این مسائل را نداریم اما آقای تاج با بیماری و ناراحتی که داشت امروز به این نتیجه رسیده که باید چه کار کند چون واقعا هر انسان می‌گوید زمانی که من یادگیری را فراموش کردم باید درس دادن را کنار بگذارم. ایشان متوجه موضوع شده و خاموش و بی‌حاشیه حرکت می‌کند تا واقعا در این موقعیت کم و کوتاه بتواند تیم ملی ما را برای جام جهانی آماده ‌کند.