چند سناتور آمریکایی در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار تداوم فعالیت‌های پادمانی این آژانس در ایران شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این سناتورهای آمریکایی در نامه خود به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آورده‌اند: ما این نامه را برای ابراز نگرانی خود در رابطه با درخواست ایران مبنی بر پایان یافتن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای حل نشده می‌نویسیم و شما را قویا ترغیب ‌می‌کنیم تا این پرونده را تا زمان دریافت پاسخ‌هایی روشن از سوی ایران در رابطه با سایت‌ها، مواد و فعالیت‌های تحت سوال باز نگه دارید.

در ادامه نامه با بیان این که کشورهای  ۱ + ۵ (آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شرف تکرار اشتباهات گذشته با امضای توافق هسته‌ای دیگر با ایران هستند، ادعا شده که تاریخچه عدم همکاری ایران با آژانس اتمی، ناتوانی این کشور در پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک و رفتار پرخاشگرانه ایران طی مذاکرات بر سر توافق اخیر، ایالات متحده و متحدان اروپایی را از حصول امتیازهای مهم در طی مذاکرات بازداشته است. 

سناتورهای آمریکایی در ادامه نامه با اشاره به اینکه ایران درخواست‌هایی برای پایان یافتن تحقیقات آژانس در ایران مطرح کرده است، عنوان کردند: این نگرانی‌ها برجسته هستند. پیشنهاد پایان یافتن تحقیقات بدون یافتن ماهیت و میزان فعالیت‌های هسته‌ای ایران باعث تضعیف حقانیت آژانس اتمی و جسورتر کردن ایران برای توسعه برنامه هسته‌ایش می‌شود.

در انتهای نامه آمده است: ما از شما می‌خواهیم که در تعهدات‌تان راسخ باشید، از ایران پاسخ‌های صادقانه در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش دریافت کنید و این کشور را برای اقداماتش ذیل تعهدات هسته‌ای بین‌المللی پاسخگو کنید.

به گزارش ایسنا این درخواست در حالی مطرح شده که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد در دیدیار با وزیر خارجه ایرلند در خصوص مذاکره لغو تحریم‌ها تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی دارد، ولی این امر مستلزم حسن نیت، واقع‌بینی و اراده لازم از طرف آمریکا و سه دولت اروپایی است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بسته شود.

منبع: ایسنا