حسین امیرعبداللهیان به تازگی گفته است که در نیویورک میان ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم پیام‌هایی ردوبدل شده است.

پیام‌های ردوبدل‌شده میان ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گرچه آمریکا در میان کشورهای طرف مذاکره نیست و به دلیل خروج این کشور از برجام 1+5 به 1+4 تبدیل شد اما نمی‌توان انکار کرد که همین حالا هم به نوعی و به طور غیرمستقیم بخش مهم مذاکرات میان ایران و آمریکاست تا حدی که برخی کارشناسان می‌گفتند باید ایران و آمریکا به طور مستقیم بر سر موضوع هسته‌ای مذاکره کنند اما به دلیل سابقه بدعهدی آمریکا و عدم تغییر رویکردهای زیاده‌خواهانه این کشور، جمهوری اسلامی ایران ترجبح داده است که تا اینجای کار آمریکا را دارای صلاحیت مذاکره مستقیم تشخیص ندهد اما عدم مذاکره مستقیم مانع از آن نشده که میان ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و به وسیله واسطه‌ها میان ایران و آمریکا پیام ردوبدل نشود؛ چنانکه همین چندوقت پیش بود که ایران با نماینده اتحادیه اروپا در قطر مذاکره کرد؛ در حالی که نماینده آمریکا هم به قطر آمده بود تا به صورت غیرمستقیم نظرات مقامات آمریکایی‌ را به ایران منتقل کند و بالعکس نظرات ایران را دریافت کند.

حالا بار دیگر و این‌بار در نیویورک میان ایران و آمریکا پیام‌هایی ردوبدل شده است؛ چنانکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه قطر گفته است: « با استفاده از فرصت حضور در نیویورک، برای نزدیکترشدن دیدگاه های مذاکراتی، از طریق واسطه پیام های بیشتری بین آمریکا و ایران تبادل شد».

او همچنین مطرح کرده که «طرف آمریکایی علاقمند است تبادل پیام ها و تلاش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده، منجر به دستیابی به توافق و بازگشت به برجام شود».

امیرعبداللهیان در ادامه بیان کرده است: «معتقدیم کار اکنون در مسیر درست خود قرار دارد. نحوه استمرار تعامل آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران نیز در جریان سفر رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به نشست آژانس در وین از دیگر تحولات است».

حالا باید دید این ردوبدل‌ پیام‌ها در نهایت در مسیر مذاکرات احیای برجام راهگشا می‌شود یا آنکه برجام همچنان بلاتکلیف خواهد ماند؟