فرمانده سپاه گفت: اتفاقاتی که امروز در درون کشور ما جاری است دقیقاً ظهور عینی بزرگترین تقابل بین انقلاب اسلامی و نظام در حال افول سلطه است و جوهره اصلی این تقابل راهبردی، تقابل جهل و آگاهی است. منشاء و ریشه این ناآرامی‌ها به طور دقیق بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق در کانون و قلب نظام سلطه نهفته است. این نبردی است که از درون خیابان‌های شهرهای ما تا واشنگتن ، نیویورک، لندن، تل‌آویو، ریاض و امثال این پایتخت‌ها امتداد دارد.

واکاوی فرمانده سپاه از ریشه ناآرامی‌های اخیر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرمانده سپاه گفت: اتفاقاتی که امروز در درون کشور ما جاری است دقیقاً ظهور عینی بزرگترین تقابل بین انقلاب اسلامی و نظام در حال افول سلطه است و جوهره اصلی این تقابل راهبردی، تقابل جهل و آگاهی است. منشاء و ریشه این ناآرامی‌ها به طور دقیق بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق در کانون و قلب نظام سلطه نهفته است. این  نبردی است که از درون خیابان‌های شهرهای ما تا واشنگتن ، نیویورک، لندن، تل‌آویو، ریاض و امثال این پایتخت‌ها امتداد دارد.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران صبح امروز (پنجشنبه ۲۱ مهر) در همایش ملی جهادگران تبیین در دانشگاه، ضمن تبریک فرارسیدن ایام ولادت پیامبر اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ص) گفت: افتخار می‌کنم در این لحظه‌های حساس و سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی در جمع اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور حضور دارم که به جان‌های جوانان آگاهی می‌بخشند و سازندگان بنای فکری و زیرساخت ذهنی جامعه جوان کشورمان هستند و با مجاهدت‌های علمی مبتنی بر اندیشه و تفکر الهی و انقلابی جامعه جوان ما را برای پذیرش نقش‌های بزرگ در آینده روشن تمدن در حال ظهور اسلام در عصر جدید به عهده دارند.

وی افزود: درگیری در نقاط مجزایی در نقاط مختلف شهرهای ما جاری نیست، این درگیری در مساحت عظیمی از این عالم جریان دارد. این جنگ از ورای جدل، ماورای دیوارها و مرزها امتداد دارد. هر چند گرفتاری و درگیری بین خود این ها شدید است. شما این ها را متحد و موتلف می پندارید اما قلب هایشان پراکنده است ولی به ظاهر یک جبهه ائتلافی عظیم را برای تغییر تاریخ، صحنه سیاست جهانی و تغییر جغرافیای سیاسی جهان و همچنین تغییر هندسه سیاسی و امنیتی قدرت در جهان شکل داده اند. 

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: جهان در حال گذار از ساختار پوسیده و کهن در حال افول قدرت به یک سازماندهی جدید است. آنچه که امروز مشاهده می کنید تراکم شکست های متوالی و سریالی نظام سلطه طی بیش از  چهار دهه از انقلاب اسلامی است. این یعنی یک انتقام متراکم ناشی از انباشتگی شکست ها که به مارپیچ نزولی قدرت نظام سلطه انجامیده است. 

وی ادامه داد: اتفاق بزرگی که صورت گرفته این است که حجم واقعی قدرت دشمن در طول زمان کاهش یافته است. ما با گرادیان بسیار شدید از نرخ تنزیل قدرت نسبت به زمان در نظام استکباری مواجه هستیم که اساساً به دلیل از دست رفتن قدرت ارعاب دشمن است.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه وقتی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد شاه‌مهره‌های شطرنج سیاسی دشمن از دست رفت، تصریح کرد: اولین پیام این بود که آمریکا نمی‌تواند از نظام‌های سیاسی متحد خود حمایت کند و نظام‌های سیاسی متکی بر ایالات متحده آمریکا به سرعت قابل فروپاشی هستند. این مسئله برای آمریکایی‌ها بسیار سخت بود و برای آن‌ها یک نظریه تولید کرد.

وی افزود: با وقوع انقلاب اسلامی،‌ ارعاب در دل همه متحدان آمریکا افتاد و در عین حال مشعل‌های امید در درون ملت‌هایی که خواهان آزادی از سلطه آمریکا بودند، روشن شد. اولین واکنش نظام یافته و سازمان یافته دشمن به این تغییر موازنه جنگ بود. تصور جهانی این بود  این جنگ که به مفهوم حقیقی آن در جغرافیای سیاسی جهانی انجام شد، در سطوح اقتصادی و  عملیات روانی جهانی بود. در سطح نظامی ما با یک ارتش سازمان یافته ولی حمایت شده از سوی همه قدرت‌ها مواجه بودیم. پس ابعاد جنگ جهانی بود و یک ملت تنها.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه قبلا این سفارت آمریکا که یک جاسوس‌خانه بود اشغال شده بود و دیپلمات های جاسوس در اسارت بودند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به طور مستقیم با نیروهای دلتا حمله کردند‌. من آن پایگاهی که آمریکایی مستقیم از آن در یکی از کشورهای همسایه پرواز کرده بودند را از نزدیک دیدم. آن موقعی که بیش از بیست و چند سال قبل بود وقتی با بالگرد از فراز این پایگاه پرواز می‌کردم، یک شهر کاملاً مجهز و مسلح از تجهیزات آمریکایی را مشاهده می‌کردم. فکر کنید نزدیک به نیمی از وسعت شهر تهران همه تجهیزات آمریکایی بود و من از آن فرماندهی پرسیدم که این‌ها اینجا چه می‌کنند به من گفتند که این‌ها اجاره می‌دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به همین سادگی در کشورها حضور پیدا می‌کردند و پایگاه های قدرت را گسترش می‌دادند. نیروهای دلتا که ویژه‌ترین، مجهزترین، پیشرفته‌ترین، تکنیکی‌ترین و تاکتیکی‌ترین نیروهای مخصوص دنیا از آنجا پرواز کردند و در طبس دچار توفان شن شدند و سوختند. پس از آن بود که نیمه شب رئیس‌جمهور آمریکا را از خواب بیدار کردند که این عملیات با شکست مواجه شده است. این هم دوباره یک شکست دیگر بود که پتانسیل قدرت دشمن را کاهش می‌داد یعنی اعتبار قدرت را از بین می‌برد.

سرلشکر سلامی با اشاره به شعاع نفوذ ابرقدرت‌ها گفت: ابرقدرت‌ها یک شعار واقعی نفوذ قدرت دارند، یعنی یک شعاع واقعی و همانند اعداد مختلط است. قدرت دشمن ما دقیقا یک عدد مختلط است یعنی بخشی از این قدرت واقعی است مثلاً تعداد ناوهای هواپیمابر، هواپیماهای روی ناوهای هواپیمابر، لشکرها، موشک‌های کروز و بالستیک و سایر استعدادهای فیزیکی قابل محاسبه و روشن. اما، این واقعیت فیزیکی قدرت یک شعاع تاثیر دارد که به آن کره یا فضای تاثیر می‌گویند یعنی حجمی از تأثیر فراتر از برد فیزیکی سلاح دارند.

وی افزود: انقلاب اسلامی آن تاثیر را کوچک کرد یعنی جاذبه این قدرت و میدان آن را کوچک کرد. حتی اگر به فیزیک قدرت آن‌چنان دست نزد اما، تاثیر قدرت را از بین برد. اعتبار در دنیا قدرت مهم است اما اعتبار قدرت و پذیرش این اعتبار از خود قدرت مهم‌تر است. ابتکار جمهوری اسلامی ایران این بود که اعتبار قدرت نظامی و قدرت سیاسی دشمن وابسته به دو اهرم قدرت نظامی که قالب رفتاری قدرت های نظامی زیرمجموعه را تنظیم کند و دیگری قدرت سیاسی. جمهوری اسلامی ایران میدان‌های تاثیر این دو قدرت را تخریب کرد یعنی اعتبار قدرت سیاسی آمریکا در جهان به مانند گذشته به رسمیت شناخته نمی شود یعنی خریدار این قدرت نسبت به گذشته کم شده است.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: جنگ باز هم به کاهش اعتبار قدرت آمریکا در جهان کمک کرد؛ هم قدرت سیاسی و هم قدرت نظامی. آمریکایی‌ها در جنگ به مفهوم واقعی مدیریت سیاسی جهانی جنگ را در حمایت از رژیم بعثی عراق بر عهده داشتند، تقسیم کار می‌کردند و کمک‌های اطلاعاتی آمریکایی‌ها حتی عملیات استانچ ریگان و خارج کردن عراق از لیست حامیان تروریسم و برقراری رابطه سیاسی نیز کار آن ها بود. هنگامی که این جنگ جهانی نابرابر با پیروز‌ی انقلاب اسلامی خاتمه یافت دوباره یک سقوط آزاد در آن شعاع تاثیر آمریکا رخ داد. به مرور که جلوتر می‌رویم استراتژی مهار دوگانه که در زمان کلینتون رخداد نیز شکست خورد. باید گفت هرچه به جلوتر می‌رویم آمریکایی‌ها در مقابل انقلاب اسلامی با شکست‌های متوالی و سریالی استراتژیک در جهان روبه‌رو هستند که این شکست ها نه فقط نسبت ما با آمریکا را تغییر می‌دهد بلکه نسبت همه جهان را با آمریکا تغییر می‌دهد.