تیم ملی ایران با تغییرات حداقلی نسبت به آخرین حضور در جام جهانی، پای به قطر خواهد گذاشت.

10 خط خورده قطعی ایران از جام جهانی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در حالی خود را آماده حضور در جام جهانی می‌کند که باتوجه به حضور کارلوس کی‌روش، نخستین تیم آسیایی خواهد بود که برای سومین دوره متوالی با یک سرمربی پای به این رقابت‌ها می‌گذارد.

کارلوس کی‌روش اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت که با سه دیدار خاطره‌انگیز برابر نیجریه، آرژانتین و بوسنی هرزگویین همراه شد. در این دوره ایران خوش‌شانس بود که در اولین بازی مقابل حریف آفریقایی قرار گرفت و موفق شد برای نخستین بار، بازی اول را با کسب امتیاز ترک کند.

کاپیتان ایران در جام جهانی برزیل، جواد نکونام بود که حالا به گزینه دستیاری کی‌روش تبدیل شده و حتی تاج او را گزینه سرمربیگری ایران در جام ملتها نیز معرفی کرده بود. نکونام حدود یک سال پس از جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی کرد و در حالی چندی بعد به جرگه مربیان پیوست که با نساجی و فولاد به موفقیت‌های قابل توجهی رسید.

با این حال از لیست 23 نفره تیم ملی در برزیل، هنوز نفراتی هستند که فوتبال خود را ادامه می‌دهند: علیرضا حقیقی (34)، احسان حاج صفی (32)، کریم انصاری‌فرد (32)، مسعود شجاعی (38)، اشکان دژاگه (35)، استیون بیت آشور (35)، پژمان منتظری (38)، مهرداد پولادی (35) و علیرضا جهانبخش (28).

از بین این نفرات به نظر می‌رسد تنها حاج‌صفی، انصاری‌فرد و جهانبخش شانس دعوت به تیم ملی را داشته باشند و 6 نفر دیگر خط خورده‌های قطعی ایران نسبت به اولین جام جهانی کارلوس کی‌روش خواهند بود.

این سه بازیکن در آخرین تورنمنت با کی‌روش (جام ملتها) حضور داشتند و حالا شانس برای حضور در جام جهانی دارند.

از بین این 6 بازیکن، بیت آشور تنها بازیکنی بود که در جام جهانی روی نیمکت نشست و سایرین بازیکنان فیکس تیم ملی محسوب می‌شدند.

نکته جالب اینکه بازمانده‌های جام 2014 برزیل، حالا تبدیل به کاپیتان‌های تیم‌ملی شده‌اند و به خصوص با ورود کارلوس کی‌روش جایگاهی بهتر در تیم ایران پیدا کرده‌اند.

اما نسبت به جام جهانی 2018 ایران تغییراتی حداقلی خواهد داشت. از تیمی که در روسیه مقابل اسپانیا، پرتغال و مراکش درخشید، رضا قوچان‌نژاد تنها بازیکنی است که از فوتبال خداحافظی کرده و 22 نفر دیگر، همچنان مشغول به بازی هستند. گوچی که در جام برزیل مهره ثابت ایران بود، در روسیه هیچ فرصتی برای نمایش توانایی خود کسب نکرد و در پایان نیز با نوعی دلخوری از بازیهای ملی کنار رفت.

با این حال و باتوجه به فهرست 16 نفره کی‌روش از بازیکنان داخلی برای مینی‌کمپ، رشید مظاهری و محمدرضا خانزاده شانسی برای دعوت ندارند درست مثل پژمان منتظری.

البته در این بین باید به نام مسعود شجاعی و اشکان دژاگه نیز اشاره کرد که در روسیه مهره‌های ثابت تیم ملی بودند اما فرصت حضور در سومین جام جهانی متوالی را نخواهند داشت. شجاعی همچنان با حضور در سه جام جهانی آلمان، برزیل و روسیه رکورددار است اما به زودی احتمالا رکورد خود را با حاج صفی، انصاری‌فرد و جهانبخش شریک خواهد شد که در این بین جهانبخش باتوجه به وضعیت سنی، شانس بسیار خوبی برای جام چهارم و پنجم نیز خواهد داشت.

17 بازیکن از جام جهانی 2018 شانس بالایی برای حضور در جام جهانی قطر دارند و احتمالا مسافر دوحه خواهند شد.

از لیست ایران برای جام جهانی روسیه، بعید نیست که 17 بازیکن در لیست کارلوس کی‌روش قرار بگیرند: بیرانوند، ترابی، حاج‌صفی، چشمی، محمدی، عزت‌اللهی، پورعلی‌گنجی، ابراهیمی، انصاریفرد، امیری، قدوس، طارمی، جهانبخش، مجید حسینی، سردار آزمون، امیر عابدزاده و رامین رضاییان.

این‌ها نفراتی هستند که در اردوهای اخیر تیم ملی اعم از مینی‌کمپ یا اتریش، حضور داشتند و کی‌روش باتوجه به سابقه همکاری قبلی، به آنها اعتماد دارد. باید دید آیا این نفرات به جام جهانی خواهند رفت و کی‌روش 9 سهمیه باقی مانده خود را به چه شکلی تنظیم می‌کند؟