در صفحه معرفی مدیران این وزارت خانه هنوز نام «دکتر کمال حیدری» و تصویر وی به عنوان معاون «بهداشت» به چشم می‌خورد، عجیب‌تر به نظر می‌رسد و به نوعی حکایت از ناگهانی بودن این تصمیم دارد. تصمیمی که چرایی عزل حیدری در انتهای سیزدهمین ماه حضورش در این وزارت خانه را به سوالی بدل می‌کند که برای پاسخ دادن به آن ناگزیر از گمانه زنی هستیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر بهداشت یکی از معاوناش را عزل کرد؛ خبری رسمی که البته در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر نشده!

ساعاتی پیش خبری منتشر شد که حکایت از انتصاب دکتر حسین فرشیدی به عنوان معاون «بهداشت» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حکم دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دارد، بی آنکه اشاره‌ای به فرجام معاون قبلی داشته باشد؛ خبری که همراه با حکم وزیر بهداشت در پایگاه اطلاع رسانی این وزارت خانه و صفحات و کانال‌های وزارت بهداشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و رسمی است.

ماجرایی عجیب که اگر بدانیم در صفحه معرفی مدیران این وزارت خانه هنوز نام «دکتر کمال حیدری» و تصویر وی به عنوان معاون «بهداشت» به چشم می‌خورد، عجیب‌تر به نظر می‌رسد و به نوعی حکایت از ناگهانی بودن این تصمیم دارد. تصمیمی که چرایی عزل حیدری در انتهای سیزدهمین ماه حضورش در این وزارت خانه را به سوالی بدل می‌کند که برای پاسخ دادن به آن ناگزیر از گمانه زنی هستیم.

از جمله این گمانه ها، می‌تواند عملکرد حیدری در این معاونت باشد که در مواردی مانند واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در ماه‌های اخیر، ضعیف و حتی مایوس کننده به نظر می‌رسد، هرچند که می‌دانیم مقابله با کرونا را بایستی جامع‌تر از عملکرد یک معاونت در زیرمجموعه وزارت بهداشت دید، به ویژه از این رو که برای این منظور ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شده و به فعالیت مشغول است و در راس آن، رئیس جمهور قرار دارد و وزارت بهداشت تنها عضوی از این ستاد است.

این در حالی است که روند فزاینده شیوع آنفلوانزا در کشور را می‌توان نقطه تاریکی در عملکرد وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر در نظر گرفت که بیش از دیگر معاونت ها، متوجه معاونت بهداشت است. معاونتی کلیدی که شاید اگر تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کرده بود، به موج بزرگ همه گیری آنفلوانزا نمی‌رسیدیم و کمبود دارو و سرم گریبان گیر کشورمان نمی‌شد تا نیازمند دستور ویژه رئیس جمهور برای مقابله با کمبود و واردات دارو به قید فوریت شویم.

به این گمانه ها، گسترش سایه استیضاح بر سر وزیر بهداشت را می‌توان افزود که مدتی پیش نامه آن تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و یکی از محور‌های آن، عدم پاسخگویی و تعامل مجموعه وزارت خانه با خانه ملت عنوان شده است. انتقادی که به طور مشخص به معاونت بهداشت این وزارت خانه اشاره دارد و حالا با تغییر این معاونت، می‌توان این تغییر را اقدامی برای رهایی وزیر از استیضاح خواند.

اقدامی که البته در شکل اجرا عجیب و حتی به نوعی غیرحرفه‌ای رقم خورده است، تا جایی که حتی خبر عزل معاون بهداشت یا حتی تغییرش منتشر نشده و این گونه به نظر می‌رسد که قرار نیست به تودیع و معارفه هم در پی داشته باشد؛ اتفاقی دور از انتظار و خارج از روال مرسوم که به انتشار نامه تقدیر و تشکر وزیر از معاون معزول منجر می‌شود و در ادامه به انتشار حکم انتصاب فرد جایگزین می‌رسد تا مانع از شکل گیری هرگونه شائبه و شایعه شده و آرامش مجموعه وزارت خانه را برهم نزند. || منبع: تابناکش