رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات سوریه را دنبال کرده و نسبت به اهداف راهبردی خود در منطقه، به ویژه در سوریه جدی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی: ایران نسبت به اهداف راهبردی‌اش در سوریه جدی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات سوریه را دنبال کرده و نسبت به اهداف راهبردی خود در منطقه، به ویژه در سوریه جدی است.

«هیفاء محمد جمعه»، نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران شامگاه سه‌شنبه (10 آبان) با وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

جلال‌زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات سوریه را دنبال کرده و نسبت به اهداف راهبردی خود در منطقه، به ویژه در سوریه جدی است.

وی در همین راستا افزود: حمایت‌های «حافظ اسد» در جریان جنگ تحمیلی فراموش شدنی نیست و امروز ما نیز حامی مردم و دولت سوریه در مقابله با تروریسم با هدف کمک به امنیت و ثبات منطقه و سوریه خواهیم بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز خرسندی نسبت به خروج سوریه از بحران تروریستی، تصریح کرد: سهم سوریه بعد از ایستادگی و مقاومت، با تقدیم شهدای بسیار در مقابل تروریست‌ها و کشورهای حامی آنان آرامش و امنیت است، هر چند هنوز مناطقی از این کشور تحت اشغال ترک‌ها و آمریکایی‌ها قرار دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در موضوع همکاری‌های اقتصادی تأکید کرد: دو کشور در میدان دشمن را شکست داده و اکنون بعد از بحران در کنار هم می‌توانند در زمینه اقتصادی نیز پیروز شوند.

وی با تشریح این موضوع نسبت به افزایش همکاری‌های دو کشور در سطوح مختلف، افزود: به موازات همکاری‌های نظامی و سیاسی، پیشبرد عملی و جدی همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین ایران و سوریه مدنظر است و جمهوری اسلامی ایران از هرگونه همکاری در بخش‌های اقتصادی و تجاری با سوریه استقبال می‌کند.

وی، سفرهای فیمابین گروه‌های دوستی پارلمانی را در جهت تقویت سطح مناسبات دو کشور حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: ما از هرگونه فعالیت در راستای توسعه و گسترش مناسبات با سوریه استقبال می‌کنیم و معتقدیم رصد روابط اقتصادی دو کشور از سوی گروه‌های دوستی پارلمانی بر روند ارتقای سطح مناسبات اقتصادی فیمابین در دوران تحریم کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت دو کشور در فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی در حوزه‌های علم و فناوری، از گسترش همکاری‌ها بین دانشمندان ایرانی و سوری در رشته‌های مختلف، استقبال کرد.

در ادامه این دیدار، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از همتایان خود در سوریه برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

«هیفاء محمد جمعه» نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران نیز در این دیدار، روابط دو کشور را راهبردی و براساس احترام متقابل دانست و گفت: مراودات پارلمانی نقش مهمی در پیشبرد روابط راهبردی دارد و مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف، فرصت خوبی ایجاد کرده است تا سوریه از تجارب و توانمندی‌های ایران در عرصه‌های مختلف بهره‌مند شود.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران در پایان این دیدار، ضمن قدردانی از حمایت‌های پایدار جمهوری اسلامی ایران از سوریه، گفت: مردم سوریه هرگز کمک‌های بی دریغ دولت و ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت و بحرانی سوریه را فراموش نخواهند کرد.