رئیس ایرانی پارلمان نروژ که سال گذشته گفت نروژ سرزمین من است، این روزها در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و اغتشاشگران تکاپوی بسیاری دارد.

گزارش «تسنیم» درباره رئیس ایرانی پارلمان نروژ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس ایرانی پارلمان نروژ که سال گذشته گفت نروژ سرزمین من است، این روزها در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و اغتشاشگران تکاپوی بسیاری دارد.

مسعود قره‌خانی رئیس پارلمان نروژ روز گذشته در گفتگو با رسانه سعودی اینترنشنال در ادبیاتی که با گفتار سیاستمداران همخوانی ندارد، خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتش رسیده که بری!

رئیس پارلمان نروژ «مسعود قره‌خانی» و ایرانی‌الاصل است که گفته می‌شود در کودکی به نروژ رفته است. او یکی از چند ایرانی عضو پارلمان‌های کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که سال 2017 به مجلس رفت و حدود یک سال می‌باشد که رئیس شده است.

سخنان قره‌خانی فارغ از اینکه او چه هویتی دارد بیشتر به عنوان مواضع دولت نروژ شناخته می‌شود و این دست موضع‌گیری‌ها که از چارچوب رفتارهای سیاستمدارانه خارج است، جایگاه‌اش و دولتش را به حاشیه می‌برد؛ کمااینکه وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای گذشته با فراخواندن سفیر آن کشور خواستار ارائه توضیحاتی در مورد اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جوان پارلمان نروژ شده بود.

او در روزهای گذشته در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران، سخنان متعددی بیان کرد. قره‌خانی گفت: اکنون وقت همبستگی است و همبستگی همان دموکراسی است.

پیش از قره‌خانی، منافقین در نروژ از تغییر دموکراسی در ایران سخن گفته بودند. مریم رجوی سرکرده این فرقه سال 85 با دعوت پارلمان نروژ به آن کشور سفر و در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سخنرانی کرد. گفته می‌شود یکی از مراکز تجمع منافقین در اروپا در کشور نروژ است.

سخنرانی مداخله‌گرایانه قره‌خانی در جمع افرادی که پرچم‌های همجنس‌گرایان و تجزیه‌طلبان در دست داشتند

قره‌خانی نیز بی‌ارتباط با گروهک‌ها و احزاب تجزیه‌طلب نیست. پدرش «بیژن قره‌خانی» عضو یکی از گروهک‌های چپ تجزیه‌طلب در کردستان بود که در دهه شصت پس از آزادی از زندان به اروپا رفت. پدرش پس از حضور در نروژ به عضویت حزب چپ کارگر نروژ که مرام و حتی پرچمش شبیه به حزب توده و چریک‌های فدایی خلق است، درآمد.

پسر نیز مسیر پدر را طی کرد و از حمایت‌های این حزب برخوردار شد؛ با این تفاوت که سرعتش در پیمودن مناصب بیشتر بود. به طوری که وقتی رئیس پارلمان نروژ شد، بسیاری از نروژی‌ها نسبت به انتخاب وی به عنوان رئیس پارلمان اعتراض کردند و او که این روزها از ناآرامی‌ها در ایران حمایت می‌کند و اغتشاشگران را انسان‌های «شجاع» می‌خواند، مخالفانش را گناهکار دانست و دعوت به توبه کرد!

مسعود قره‌خانی پس از اینکه به عنوان رئیس پارلمان نروژ انتخاب شد به دیدار پادشاه نروژ رفت و در تمجید از پادشاه گفت: من پادشاه را خیلی دوست دارم. این در حالی است که پدرش عضو یکی از احزاب ضد شاه در ایران بود و با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد.

البته این تناقض‌‌ در جای دیگری هم سر باز می‌کند. او این روزها در حالی خود را ایرانی‌ها می‌داند و مدعی است که در کنار هموطنان خود ایستاده است که یک سال قبل گفت: نروژ سرزمین من است.