۱۳آبان امسال با همیشه فرق داشت، پرصدا و پرجنب و جوش و دغدغه‌مند‌تر از همیشه بود، حضور مردم در خیابان‌های ایران رکورد زد؛ این روز که نماد مبارزه با استکبار و روز دانش‌آموز است، حالا بعد از غائله ۱۴۰۱ معنای متفاوتی پیدا کرده و مردم به‌درستی تشخیص دادند که به عنوان پشتوانه جنبشی‌ترین انقلاب دنیا باید به خیابان بیایند و در برابر شخم زدن امنیت به اسم اعتراض ساکت نمانند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایان تحلیل فیک از دهه هشتادی‌ها 

شاید بتوان یکی از دلایل ۱۳ آبان بسیار متفاوت و ماندگار ۱۴۰۱ را در حماسه حضور دهه هشتادی‌ها جست‌وجو کرد؛ درحالی‌که رسانه‌های ضدایرانی با تحلیل‌های سیاسی به جای تحلیل‌های جامعه‌شناختی سعی داشتند افراد کم‌سن و سالی را که در هفته‌های گذشته در برخی دانشگاه‌ها یا خیابان‌ها رفته بودند، تفکر غالب این دهه نشان دهند اما فیک بودن چنین تحلیلی با حضور پرتعداد نوجوانان و جوانان دهه هشتادی حقیقت دیگری را نه به صورت انتزاعی بر روی استیج بی‌بی‌سی و اینترنشنال که در روی زمین واقعی و خیابان‌های استان‌ها و شهرهای تهران، مشهد، گیلان، رشت، قم، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان‌غربی، قزوین، لرستان، اراک، اصفهان، یزد و ۹۰۰ شهر دیگر کشور نشان داد.  از شهریور تا همین امروز که ۱۴ آبان است، نه این‌که مردم به برخی وجوه حکمرانی از جمله وضعیت اقتصادی یا برخی سازوکارهای اجتماعی اعتراض و انتقاد نداشته باشند اما جریان رادیکال و خشونت‌طلب چنان بر گرده اعتراضات نشست و آن را به مسلخ برد که دیگر مرز اعتراض و اغتشاش درهم تنیده شد و سخت می‌شد صدای اعتراض خود را رساند.

برای مردم قبل از هر اعتراض و انتقادی، مسأله تامین امنیت و ایران‌مان مهم است که با این چارچوب تحلیلی، شاید بتوان بهتر دلیل حضور خیره‌کننده و غیرسنتی مردم در شهرهای مختلف را برای سالگرد ۱۳ آبان درک کرد.

فراتر از یک مراسم سنتی

اما چرا مراسم سنتی ۱۳ آبان دیروز به یک راهپیمایی خیلی گسترده تبدیل شد؟ در هفته‌های گذشته که تجمعاتی در برخی مناطق از جمله پنجشنبه در کرج و فولادشهر شکل گرفت و سبب شهادت حافظان امنیت شد، وضعیت متفاوت شد. در خارج از کشور هم تجمعاتی شکل گرفت، اتفاقاتی افتاد و صداها و تصاویری منتشر شد که هیچ نسبتی با مسأله ملی ایران نداشت، یعنی وقتی تجزیه‌طلبان و گروه‌های همجنسگرا و پان‌ترکسیم و گروه‌های جدایی‌طلب عربی ادعا کردند صدای ملت ایران در تجمعات مثلا حمایتی خارج از کشور شدند! یا وقتی گروه‌هایی که هیچ نسبتی با فرهنگ ملت ایران ندارد به میدان آمدند و از ایران گفتند و وقتی ایرانی‌های خارج از کشور و برخی رادیکال‌های داخلی به کشورهای خارجی متوسل شدند، این اتفاقات نگرانی‌های جدی بین مردم ایجاد کرد و این نگرانی بجز تجمعات بعد از نمازجمعه، در راهپیمایی ۱۳ آبان امسال هم بروز و ظهور داشت.

علیه شخم زدن امنیت ساکت نیستیم

درحالی که مراسم ۱۳ آبان همیشه یک تجمع سنتی بوده اما راهپیمایی دیروز بسیار متفاوت از یک تجمع بود؛ چون مردم دیده‌اند چطور خشونت‌طلبی و خارج شدن اعتراضات از کانال مسالمت‌آمیز و داعشی شدن سبک اعتراضات به امنیت شبیخون می‌زند و این افراد محدود و حداقلی از مسلحانه شدن هم ابایی ندارند و همه اینها فقط یک تصویر را پیش چشم می‌آورد؛ سوریه شدن. پس طبیعی است مردم نسبت به این شخم زدن امنیت به اسم اعتراض ساکت نمانند. البته توجه به یک گزاره دیگر هم درباره راهپیمایی دیروز خیلی مهم است؛ آنچه در خیابان‌های ایران اتفاق افتاد قطعا هنوز همه مردم نیستند، چون ملت ایران فعلا مشغول صبوری کردن است و اطمینان دارند نهادهای ذیربط و کسانی که مسئول حفظ امنیت هستند، خود را به‌درستی انجام می‌دهند. از این رو به دقت می‌توان گفت راهیپیمایی۱۳ آبان دیروز فقط بخشی از ملت بودند.در چنین شرایطی حالا که مردم اینچنین پای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی هستند  مسئولان باید تمام تلاش خود  را برای بهبود وضعیت آنها خصوصا در مسئاله معیشت و اقتصاد به کار بندند. 

قطعنامه ۱۳ آبان خطاب به قوه قضاییه 

به هرحال جمعیت زیاد مردم در مراسم ۱۳آبان امسال که خیلی‌ها را متحیر کرد، خطاب به قوه قضاییه یک درخواست صریح داشتند. آنها در قطعنامه‌‌ اعلامی خود از دستگاه قضایی کشور خواستند تا عاملان جنایت‌های اندوهبار اخیر را محاکمه کنند. آنها پیش از سخنان رئیسی، شعار «انتقام» سر دادند و از رئیس‌جمهور خواستند انتقام اقدام تروریستی داعش در حرم شاهچراغ را بگیرد. 

پاسخ رئیسی از لانه جاسوسی به بایدن 

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در جمع مردم حاضر در راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: حضور آمریکا در بیش از ۳۰۰ جنگ در جهان، انجام ۶۲ کودتا بر خلاف رأی ملت‌ها، بمباران اتمی در هیروشیما و ناکازاکی و کشته شدن میلیون‌ها انسان، مشارکت در جنگ‌هایی که پرتلفات‌ترین جنگ‌ها هستند؛ افغانستان و ویتنام، جنگ‌هایی هستند که بیشترین تلفات را در جهان داشته‌اند و آمریکا نقش اول را در این جنگ‌ها و خونریزی‌ها دارد.  رئیسی ادامه داد: دخالت‌های نظامی آمریکا در کشورها به نام مبارزه با تروریست و آزاد کردن ملت‌ها، بنیان‌گذاری گروه‌های تکفیری مثل داعش و النصره، بنیان‌گذار و حامی گروه‌های تروریستی و کشورهای منطقه، حمایت از جریان‌های تجزیه‌طلب و تروریست، راه‌اندازی نظام‌های تحریمی علیه کشورهای مستقل به‌ویژه در ایران اسلامی و بسیاری از جنایت‌های دیگری که می‌توان آن را بیان کرد. رئیس‌جمهور پاسخ اظهارات توهمی بایدن را هم داد و گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم که رئیس‌جمهور آمریکا سخنانی را شاید از روی حواس‌پرتی‌ای که دارد، بر زبان آورده است، شاید اولین باری بود که این سخنان پشت تریبون رسمی بیان شد و به من خبر دادند که او گفته است بنا داریم ایران را آزاد کنیم؛ به او می‌گویم آقای رئیس‌جمهور ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما در نیاید. ما هرگز گاو شیرده شما نخواهیم شد.

تمرکز سپاه روی ریشه‌های جریان‌های اخیر

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه هم در حاشیه راهپیمایی ۱۳آبان تهران گفت: هم دشمنان و هم ما به‌خوبی می‌دانیم که این انتقام گرفته خواهد شد و بر همین اساس اکنون از بیم اقدام ایران علیه آنها در لاک دفاعی فرورفتند.  فرمانده کل سپاه با اشاره به حضور خود در راهپیمایی امروز و مطالبات مردم برای پاسخ دادن به جنایات تروریست‌ها در به شهادت رساندن تعدادی از هموطنان‌مان در حرم شاهچراغ و دیگر مناطق کشور، گفت: در طول این مسیری که در راهپیمایی می‌آمدم، مردم فقط ندای انتقام سر می‌دادند. هم دشمنان و هم ما به خوبی می‌دانیم که این انتقام گرفته خواهد شد. فرمانده کل سپاه درخصوص مطالبات مردم در برخورد با اغتشاشگران هم عنوان کرد: ما تمرکز خود را روی ریشه‌های چنین جریان‌هایی گذاشته‌ایم. البته به سرشاخه‌های چنین حوادثی نیز هشدار می‌دهیم که از مسیر خطرناک فعلی جدا شوند زیرا این مسیری است که دشمنان برای برخی فریب‌خوردگان این جامعه تدارک دیدند؛ ما حتما نتیجه این اقدامات مداخله‌جویانه و شرارت‌افروز آنها را پاسخ خواهیم داد اما الآن نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه این اقدام را انجام خواهیم داد.

مریم عاقلی - گروه سیاسی روزنامه جام جم