یک روزنامه لبنانی در گزارشی به جزئیات دیدار روز سه شنبه سفیر ایران در لبنان و رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه این کشور پرداخت.

روایت روزنامه الجمهوریه از دیدار سفیر ایران در لبنان با ولید جنبلاط
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک روزنامه لبنانی در گزارشی به جزئیات دیدار روز سه شنبه سفیر ایران در لبنان و رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه این کشور پرداخت.

روزنامه الجمهوریه در گزارشی نوشت که بعد از ایجاد پل‌های ارتباطی میان حزب‌الله و حزب ولید جنبلاط و رفتن هیاتی از حزب‌الله به کلیمنصو (منطقه محل اقامت جنبلاط) و همچنین بعد از دیدار جنبلاط و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در عین‌التینه، مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان که مدت زیادی از روی کار آمدنش به عنوان سفیر در بیروت نگذشته است به دیدار ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیت ترقی خواه لبنان رفت.

در این گزارش آمده است که علیرغم اینکه این دیدار بیشتر تشریفاتی و تعارفی بود زیرا اولین دیدار سفیر ایران و ولید جنبلاط است اما در سایه تحولات داخلی و منطقه‌ای خالی از بحث داغ سیاسی نبود.

این روزنامه می‌نویسد که دیدار جنبلاط و مهمان ایرانی اش در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار شد و در این دیدار درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لبنان تبادل نظر شد، البته دو طرف به جزئیات این مساله نپرداختند.

در ادامه این گزارش آمده است که دو طرف درخصوص پرونده‌های دیگر و تحولات داخلی لبنان و منطقه گفت‌وگو کردند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده سفیر ایران به رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان گفته است که بدون انتخاب رئیس‌جمهور دولت نمی‌تواند تصمیماتی اتخاذ کند، جنبلاط نیز در پاسخ به مجتبی امانی تاکید کرده است که مشکل اکنون نزد " هم پیمان هم پیمان" است ( منظور جنبلاط جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد است که هم پیمان حزب‌الله به شمار می رود).

دو طرف در این دیدار بر مساله انتخاب رئیس‌جمهور در اسرع وقت تاکید کردند و ولید جنبلاط گفت که موضع علنی من این است که رئیس جمهور آینده لبنان چالشی نباشد.

جنبلاط با تاکید بر ضرورت رسیدن به تفاهم در خصوص انتخاب رئیس جمهور آتی لبنان گفت که بخش اصلی تسهیل روند این امر برعهده جریان آزاد ملی است.

در مساله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز ولید جنبلاط از نقش رئیس پارلمان این کشور تمجید کرد و به سفیر ایران گفت که " ای کاش دوتا نبیه بری داشتیم".

در خصوص ارسال سوخت ایران به لبنان نیز سفیر ایران آمادگی تهران  برای انجام این کار را اعلام کرد اما به این مساله هم اشاره کرد که تصمیم دولتی قاطع از سوی لبنان برای قبول این مساله ضروری است.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و سفیر ایران به اتفاقات اخیر ایران و مساله اعتراضات نیز پرداختند و جنبلاط تاکید کرد که تحرکات مردمی در هر کشوری باید جدی گرفته شود.

مجتبی امانی نیز ضمن شرح اتفاقات اخیر ایران گفت که در نظام جمهوری اسلامی ایران همبستگی وجود دارد و حمایت مردمی گسترده‌ای از این نظام می شود.

به گزارش ایسنا، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت روز گذشته (سه شنبه) با انتشار تصویری در صفحه توییتر خود اعلام کرد که با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان دیدار کرده است.