فهرست نهائی بازیکنان ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دقایقی پیش منتشر شد.

چرا 25 نفر ؟ چرا چهار دروازه‌بان آقای کی‌روش؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، پس از اتفاقات امروز در جریان نشست مطبوعاتی کارلوس کی‌روش، در نهایت صلاح بر این شد که این فهرست نه در جلسه سرمربی با خبرنگاران، که از طریق سایت فدراسیون فوتبال ایران اعلام بشود.

لیست ایران ۲۵ نفره است و این خارج از قاعده اغلب تیم‌هایی است که در جام جهانی حضور دارند و با ۲۶ نفر در رقابت‌ها شرکت می‌کنند (فرانسه یک استثنا است و مثل ایران، ۲۵ نفر را برای جام جهانی اعزام کرده است). نکته مهم در این لیست، رویکرد کی‌روش به انتخاب بازیکنان باتجربه و آنهایی است که سابقه کار با آنها را در اردوهای مختلف داشته و به جز ابوالفضل جلالی، بازیکنی نیست که پیش‌تر، سابقه دعوت به اردوهای کی‌روش در دوره هشت ساله او در تیم ملی را نداشته باشد.

این لیست نظرات مختلفی را برخواهد انگیخت و البته اگرچه در نهایت به نظر نمی‌رسد ترکیب یازده نفره ایران، تفاوت چندانی با آنچه که در دوره اسکوچیچ وارد زمین می‌شد داشته باشد اما در نهایت این نمایش و نتایج تیم ملی در قطر است که رای نهایی را درباره تصمیمات کی‌روش صادر خواهد کرد.

در دوره قبلی کی‌روش برای انتخاب فهرست ۲۳ نهایی، ساعت‌های دشواری را پشت سر گذاشت و با حذف کاوه رضایی، سید جلال حسینی و وریا غفوری، جنجال بزرگی را در فضای فوتبال ایران ایجاد کرد اما این فهرست سورپرایز و نکته خاص عجیب و غریبی ندارد جز اینکه یکی دو نفر از بازیکنان ثابت تیم ملی در دوره اسکوچیچ جایی در جمع ملی‌پوشان ندارند.

با اعلام این نفرات، تیم ملی عازم قطر خواهد شد تا با چند جلسه تمرینی و یک بازی دوستانه مقابل تونس، خود را آماده اولین بازی بزرگ مقابل انگلیس کند. اما نکاتی که در این لیست به چشم می‌خورد به صورت فهرست‌وار، شامل این موضوعات است:

* حضور چهار دروازه‌بان از بین ۲۵ بازیکن، نکته جالب و تامل برانگیز فهرست تیم ملی است؛ ایران تنها تیمی است که چهار گلر را با خود به قطر می‌برد.

* پست دفاع راست یکی از خلوت‌ترین پست‌های تیم ملی است و طبق انتظار، رامین رضاییان و صادق محرمی تنها گزینه‌های این پست محسوب می‌شوند که باید در انتظار رقابتی جدی بین این دو بازیکن بود‌. در دوره دراگان اسکوچیچ، او رضاییان را مدنظر نداشت و از صالح حردانی به عنوان دفاع راست جایگزین دعوت می‌کرد و در برخی از اردوها هم دانیال اسماعیلی‌فر در اردو حضور داشت.

* برای پست دفاع وسط کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، پورعلی‌گنجی و شجاع در لیست نهایی تیم ملی قرار گرفتند و از این‌ جمع، دو نفر در قطر به عنوان انتخاب اول به میدان خواهند رفت که شانس زوج کنعانی‌ و شجاع بیش از دیگران به نظر می‌رسد، مگر آنکه کی‌روش بخواهد از نفرات مدنظر خود که سابقه کاری بیشتری با آنها دارد، استفاده کند.

* از فهرست تیم ملی اینطور برمی‌آید که ابوالفضل جلالی و میلاد محمدی دو گزینه تیم ملی برای پست دفاع چپ هستند. البته احسان حاج‌صفی دیگر گزینه پست دفاع چپ ایران است که در دو بازی مقابل اروگوئه و سنگال هم به میدان رفت و مشخص نیست که کی‌روش قصد دارد از او در خط هافبک استفاده کند یا کاپیتان را به دفاع چپ بیاورد.

* برای پست هافبک دفاعی ترافیک نسبتا زیادی وجود دارد و چشمی، عزت‌اللهی، نوراللهی و کریمی بازیکنان ۶ و ۸ تیم ملی برای بازی در قطر خواهند بود که البته احسان حاج‌صفی نیز سابقه حضور در این پست را دارد. همچنین سامان قدوس نیز قبلا به عنوان یکی از دو هافبک مرکزی تست شده است.

* وینگرهای تیم ملی شامل امیری، قلی‌زاده، جهانبخش و مهدی ترابی خواهند بود و البته اگر ایران بخواهد با یک فوروارد بازی کند، مهدی طارمی نیز ممکن است به عنوان گوش چپ مورد استفاده قرار بگیرد.

* سامان قدوس تنها بازیکنی است که به عنوان هافبک پشت مهاجم به تیم ملی دعوت شده و اگرچه فصل خوبی را در انگلیس پشت سر نگذاشته اما نمایشش در دیدار مقابل اروگوئه باعث امیدواری کارلوس کی‌روش است تا از ظرفیت او، این‌بار نهایت استفاده را ببرد. قدوس در جام جهانی ۲۰۱۸ چندان فرصت بازی پیدا نکرد، اگرچه در دقایق کوتاهی که مورد استفاده قرار گرفت، نمایش خوبی داشت.

* در خط حمله بنا بر انتظار، سه بازیکن باتجربه تیم ملی حضور دارند؛ سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد که با توجه به جمیع جهات، مهدی طارمی گزینه اول این پست خواهد بود و آزمون با توجه به مصدومیت و حواشی، شاید به عنوان ژوکر تیم ملی مورد استفاده قرار بگیرد.

* با وجود شایعاتی که از صبح امروز مطرح شده بود، امیر عابدزاده در فهرست تیم ملی باقی مانده و به عنوان یکی از چهار گلر، در قطر حضور خواهد داشت.

* از بین بازیکنان تیم ملی، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، سردار آزمون، شجاع خلیل‌زاده، احمد نوراللهی، مرتضی پورعلی‌گنجی و علیرضا بیرانوند، سابقه بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی را دارند.

* تیم ملی ایران به جز ابوالفضل جلالی، هیچ بازیکن جوان دیگری را در بین نفرات خود ندارد؛ اگرچه جلالی هم بازیکن جوانی محسوب نمی‌شود و در حال حاضر ۲۴ سال سن دارد.

* ایران از معدود تیم‌هایی است که به جای ۲۶ نفر، ۲۵ نفر را به جام جهانی می‌برد که این مسئله کمی عجیب به نظر می‌رسد.

* بازیکنانی که در اردوی فعلی با اندکی آسیب‌دیدگی به جمع دیگران خواهند پیوست، شامل سردار و احمد نوراللهی خواهند بود. شجاع، بیرانوند، امیری و کریمی نیز یک دوره مصدومیت را پشت سر گذاشته‌اند.

* فهرست تیم ملی شامل ۹ بازیکن داخلی و ۱۶ لژیونر است.

* باشگاه‌های الاهلی قطر، کایسری اسپور ترکیه و آ.اک یونان، هر کدام دو بازیکن در تیم ملی دارند.

* با توجه به اینکه ۲۵ بازیکن به قطر خواهند رفت، حذف ملی‌پوش سابقه‌داری مثل امید نورافکن یا میلاد سرلک که در دوره مقدماتی در اغلب اردوها در تیم ملی حاضر بودند، کمی عجیب به نظر می‌آید.

* کارلوس کی‌روش با انتخاب چشمی، رضاییان، پورعلی‌گنجی و رویکرد استفاده از بازیکنانی که با آنها تجربه همکاری بیشتری داشت، عملا راه را بر برخی از چهره‌ها که در دوره اسکوچیچ در تیم ملی چهره شده بودند، بست.

* حضور علی کریمی در تیم ملی هم بعد از مدت‌ها اتفاق می‌افتد؛ او آخرین بار در اردوی بازی مقابل سوریه به تیم ملی دعوت شده بود.

* پرسپولیس با چهار ملی‌پوش (ترابی، بیرانوند، پورعلی‌گنجی و امیری) بیشترین سهم را در میان باشگاه‌هایی دارد که در تیم ملی بازیکن دارند.

* استقلال (سه سهمیه) و سپاهان (دو سهمیه) دیگر باشگاه‌های ایرانی هستند که در تیم ملی بازیکن دارند.

* احسان حاج‌صفی باسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی است که از زمان سرمربیگری علی دایی در تیم ملی حضور دارد. او در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به تیم ملی دعوت شده بود.

* به جز حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد نیز اولین تورنمنت بزرگ خود را در سال ۲۰۱۱ تجربه کرده و با حضور در این رقابت‌ها، عمر دوران ملی‌اش به ۱۲ سال خواهد رسید.

* در حالی که گفته می‌شد سردار آزمون ممکن است از فهرست تیم ملی کنار گذاشته شود اما این بازیکن در لیست تیم ملی حضور دارد و در حال حاضر نیز در قطر به سر می‌برد.

* از جمع ۲۵ بازیکن دعوت‌شده، ۱۶ بازیکن در تیم ملی ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ حضور داشته‌اند که عدد قابل توجهی برای تیم باتجربه و نه چندان جوان ایران محسوب می‌شود.

* حاج‌صفی، جهانبخش و انصاری‌فرد، بازماندگان جام جهانی ۲۰۱۴ در اردوی ایران هستند؛ مسابقاتی که سردار آزمون را هم به عنوان یکی از آخرین نفرات خط‌خورده، در اردوی خود داشت.

* لیگ‌های قبرس، کرواسی، یونان، آلمان، پرتغال، بلژیک، هلند، انگلیس، دانمارک، قطر، امارات، ترکیه، اسپانیا و ایران در تیم ملی ایران، نماینده دارند.

* تنها جای خالی تیم ملی در فهرست ۲۵ نفره، به امید ابراهیمی اختصاص دارد که در آخرین بازی تیم ملی دچار مصدومیت شد. اگر ابراهیمی مصدوم نمی‌شد، احتمالا تیم ملی با ۲۶ بازیکن به قطر می‌رفت.

* از بازیکنان فعلی تیم ملی، انصاری‌فرد، شجاع، طارمی، علی کریمی، مهدی ترابی، پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، روزبه چشمی و سعید عزت‌اللهی، سابقه حضور در لیگ فوتبال قطر را دارند و با زمین‌های کشور میزبان کاملا آشنا هستند.