پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناآرامی‌های اخیر باعث شده که آمریکا و کشورهای طرف مذاکره با ایران به تصور امکان تضعیف ایران رویکرد فشار حداکثری بر ایران را از سر بگیرند. آنچنانکه رابرت مالی،‌ نماینده ویژه آمریکا گفته تمرکز ما توافقی نیست که پیشروی نمی‌کند بلکه روی چیزی است که در ایران رخ می‌دهد. او ادامه داده: واشنگتن هم‌اکنون سیاست تحریم و فشار را علیه ایران دنبال خواهد کرد. مالی همچنین مدعی شده: اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده استفاده از دیگر ابزارها خواهد بود.

علاوه بر این وی در حالی تاکید کرده که تمرکز ما روی فروش پهپاد توسط ایران به روسیه است که روز گذشته «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ادعای دیگری مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه بدون دلیل و مدرک خوانده بود.

بورل همچنین از تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه ایران خبر داد و گفت که اتحادیه اروپا در آستانه افزایش تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای مسئول در ارتباط با آنچه که وی خشونت علیه معترضان خوانده، است.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که آمریکا و اروپا سعی دارند با ترکیبی از برجسته‌سازی ناآرامی‌های اخیر و اتهام‌زنی بر پایه دخالت ایران در جنگ اوکراین فضایی را به وجود آورند که ایران در مذاکرات امکان دستیابی به خواسته‌هایش را پیدا نکند. نظیر این رویکرد در گذشته نیز در قبال ایران به کار گرفته شده اما همواره جواب عکس داده است.

در کنار اینها روزنامه رسالت نوشته: خبرها حاکی از احتمال کاهش ارتباط دیپلماتیک برخی کشورهای اروپایی با ایران در سطوح مختلف یا حتی قطع کلی آن است. چیز عجیبی نیست و البته جدید هم نیست. اما ماجرا چیست و واکنش ما باید چه باشد؟

این روزنامه ادامه داده: روش کار دولت‌های اروپایی معمولا این است که در زمان اوج ناآرامی، سفارتخانه‌های خود را در تهران نگه می‌دارند و فعالیت‌های رسانه‌ای کشورهای خود علیه ایران را راهبری می‌کنند، اما به‌محض آن‌که فضا به‌سوی آرامش رفت، سفرا و وابستگان خود را به علت آنچه ناامنی می‌دانند، فرامی‌خوانند و تلاش می‌کنند روی آتش در حال خاموشی، بنزین بریزند. این بار هم جز این نیست و از این ترفند، طرفی نمی‌بندند.