وزیر امور خارجه انگلیس در بخشی از سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی منامه، به اتهام‌زنی علیه نقش ایران در منطقه پرداخت و ادعای نقش داشتن ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین را تکرار کرد.

پشت پرده اتهام‌های تازه انگلیس علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، وبگاه خبری بلومبرگ نوشت، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس امروز مدعی شد، امروز، تهدید برنامه هسته‌ای ایران «پیشرفته‌تر از هر زمانی است».

کلورلی که در کنفرانس امنیتی منامه در بحرین سخنرانی می‌کرد، ایران را به «خون‌ریزی و تخریب» در سراسر جهان متهم کرد.

او با تکرار ادعای دولت‌های غربی مبنی بر حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین، گفت: این رژیم به فروش پهپادهای جنگی به روسیه متوسل شده است که غیرنظامیان اوکراین را می‌کشند.

کشورهای غربی ادعا می کنند که ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین پهپادهایی به روسیه تحویل داده است.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره موضوع جنگ اوکراین و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر کمک ایران به روسیه در جریان این جنگ تصریح کرد: در خصوص بحران اوکراین ما بارها مواضع خود را به صورت صریح و واضح بیان کرده‌ایم. همانطور که بارها گفته‌ایم در ارتباط با این بحران ما پایبند به سیاست بی طرفی فعال هستیم. ما یک طرف جنگ اوکراین نیستیم و از ابتدای این بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم، دو کشور را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از ادامه جنگ جلوگیری کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده‌ایم و یک طرف جنگ نیستیم تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع این جنگ بوده است. همکاری‌های دفاعی ما در چارچوب روابط دو جانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه با کشورها گذاشته است و اوکراین نیز از این موضوع مستثنی نیست. ما روابط نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با اوکراین نگاه می‌کنیم. ایران در پاسخ به اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران مدبرانه عمل کرد و در مسیر حفظ چارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دو جانبه عمل کرد.

علاوه بر این، سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیر با رد این ادعا علیه همکاری نظامی ایران و روسیه گفت: همه این‌ها چیزی نیست جز یک پرده‌پوشی که غرب عمدا برای پنهان کردن ناتوانی خود در تضمین اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهداتش طبق این توافق هسته‌ای ایجاد می‌کند.

بلومبرگ در ادامه گزارش داد که وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه این اتهام‌زنی‌ها علیه ایران، گفت: انگلیس مصمم است در کنار دوستانمان برای مقابله با تهدید ناشی‌از ایران کار کند، مانع از قاچاق تسلیحات متعارف شود و از دست‌یابی این رژیم به توانمندی تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این، فرانسه، بریتانیا و آلمان از دبیرخانه سازمان ملل خواسته بودند تا کارشناسان خود را به اوکراین بفرستند تا بررسی کنند که آیا قطعنامه ۲۲۳۱ (در مورد برجام) که ایران را از تجارت انواع خاصی از محصولات از جمله پهپادها بدون تایید قبلی شورای امنیت سازمان ملل منع می کند، اجرا می شود یا خیر اما طرف روسی تاکید کرد، دبیرخانه سازمان ملل یک وظیفه فنی را انجام می دهد و نه اختیار و نه تخصص لازم برای انجام چنین تحقیقاتی را ندارد. روسیه معتقد است که آغاز چنین تحقیقاتی طبق پیشنهاد گروهی از کشورها نقض ماده ۱۰۰ منشور سازمان ملل است.

بر اساس این ماده، دبیرکل و کارکنان دبیرخانه در انجام وظایف خود نباید از هیچ دولت یا مرجعی خارج از سازمان ملل درخواست یا دستورالعمل دریافت کنند.

اتحادیه اروپا پیشتر پنج شهروند ایرانی و سه نهاد از ایران را به اتهام تامین پهپاد برای روسیه تحریم کرده بود اما هیچ مدرکی مبنی بر تحویل پهپاد به روسیه ارائه نشده است. تحریم‌ها علیه افراد و سازمان‌های ایرانی در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل «نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین» تصویب شده و به مرحله اجرا در آمده‌اند.