یک مقام آمریکایی مدعی شد که ایران قصد حمله به عربستان را داشت که به احتمال زیاد به دلیل همکاری امنیتی میان ریاض و واشنگتن انجام نشد.

ادعای عجیب یک مقام آمریکایی: از حمله ایران به عربستان ممانعت کردیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در اظهاراتی در نشست امنیتی منامه گفت که کشورش برای مقابله با تهدیدات قریب الوقوع در منطقه راهبردی و غنی از منابع انرژی تمرکز کرده است.

وی مدعی شد که نیروهای آمریکایی یک تهدید قریب الوقوع از سوی ایران را رصد، با آن مقابله و از انجام آن ممانعت کردند.

مک گورک در ادامه مدعی شد که ایران برای حمله به عربستان آمده می‌شد و به احتمال زیاد این امر به دلیل همکاری امنیتی گسترده میان عربستان و آمریکا رخ نداد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که کشورش به دنبال ایجاد زیرساخت دفاعی دریایی و هوایی پیشرفته در خاورمیانه است.

پیش از این مقامات آمریکایی و عربستانی در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال ایالات متحده مدعی شدند که ریاض و واشنگتن به دلیل دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران ممکن است در آینده نزدیک برای حمله به عربستان سعودی و عراق آماده شود، در وضعیت هشدار قرار گرفتند.

وال استریت ژورنال ادعا کرده بود که ایران ممکن است به زودی به اهدافی در عربستان سعودی و شهر اربیل عراق حمله کند تا توجه افکار عمومی را از اعتراضات داخلی منحرف کند.

در این گزارش، با اشاره به اینکه عربستان این اطلاعات را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است، ادعا شده است که ارتش دو کشور و برخی دیگر از کشورها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفت: ما نگران تهدید ایران هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی در تماس دائم هستیم. در انجام هیچ گونه اقدامی برای دفاع از منافع خود و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد  گزارش منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر تهدیداتی علیه یکی از کشورهای منطقه و اتهامات بی پایه و اساس به جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اظهار کرد: اینگونه خبرسازی های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بین المللی، به سیاست حسن همجواری با همسایگان ادامه می دهد و برقراری و ارتقای ثبات و امنیت در منطقه را در برقراری تعامل سازنده با همسایگان می داند و با جدیت آن را ادامه خواهد داد.

منبع: ایسنا