گری لینه‌کر در تحلیل بازی ایران و انگلیس اظهارنظری جنجالی انجام داده و مدعی شد داور به خاطر نتیجه با ایران مهربان‌تر بود.

لی نه کر: دل داوران برای ایران سوخته بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی انگلیس در اولین بازی خود در مرحله گروهی موفق شد با نتیجه شش بر دو ایران را شکست دهد. این سنگین‌ترین شکست شاگردان کی‌روش در تمام ادوار حضور ایران در جام جهانی بود که توسط شاگردان ساوت‌گیت به آنها تحمیل شد. بعد از این بازی، تحلیل جالبی در برنامه Match Of The Day با حضور گری لینه‌کر، ریو فردیناند، آلن شیرر و میکار ریچاردز ارائه شد. در این تحلیل نتیجه‌گیری شد که شروع انگلیس، بهترین شروع ممکن بود و داور هم به خاطر نتیجه، کمی با ایران مهربان بود. آن چه در گفت‌وگوی جذاب این چهار نفر رد و بدل شد را در ادامه بخوانید:

ایران نشان داده که در جام جهانی سخت شکست می‌خورد

گفت‌وگو با تحسین عملکرد انگلیس شروع شد. اظهارنظرها در این مورد تقریبا یکسان بود و کارشناسان برنامه از شروع و پایان خوب شاگردان ساوت‌گیت صحبت کرده و به اهمیت برد مقابل ایران اشاره کردند که در جام جهانی سخت تن به شکست می دهد:

آلن شیرر: جوری که بازی را شروع کردند همان طور هم پیش رفتند. هر بار که جلو می رفتند، تهدیدی برای دروازه حریف بودند. همه بازیکنان نقش خود را به خوبی ایفا کردند و واقعا بازی شگفت‌انگیزی بود. اما این پسر جوان – البته دیگر مرد شده است – بلینگهام باورنکردنی بود.

گری لینه‌کر: درست است که مردم می گویند ای بابا، مقابل ایران بود خب! اما ایران نشان داده که شکست دادنش در جام جهانی سخت است.

میکا ریچاردز: من فکر می‌کنم امروز باید فقط انگلیس را تحسین کنیم. آنها عالی بودند. به دلیل مصدومیت دروازه‌بان ایران در بازی وقفه ایجاد شد اما انگلیس توانست دوباره روی غلتک بیافتد و از خط دفاع تا هافبک و حمله همه خوب بودند و دو تا گل شلخته هم زدیم. اما در کل تیم عالی بود.

پوشش ضعف دفاعی با قدرت تهاجمی

کارشناسان برنامه Match Of The Day معقتد بودند که انگلیس در این دیدار با تفکرات موفق ساوت‌گیت به پیروزی رسید:

آلن شیرر: آفرین به ساوت‌گیت. به نظرم کارش در مورد سیستم را خوب انجام داد و هری مگوایر را هم به خوبی در ترکیب استفاده کرد. وقتی به گل رسیدند همه چیز تغییر کرد و ویلسون آمد و خوب کار کرد. رشفورد به زمین آمد و بلافاصله گل زد. گریلیش آمد و گل زد. پس نه فقط بازیکنان، بلکه مربی هم کار بزرگی انجام داد و تلاشش جواب داد.

ریو فردیناند: همه هواداران درون کشور و کارشناسان یا رسانه ها می گویند ضعف ما در دفاع است. پس بازیکنان تهاجمی بیشتری در زمین بگذاریم. آنها امروز این کار را کردند، با نقطه قوت خود بازی کرده و ویرانگر بودند. 

تمجید از ساکا؛ او شگفت‌انگیز است

ساکای جوان با زدن دو گل و ارائه یک بازی بی‌نقص، بهترین بازیکن زمین انتخاب شد؛ او سوژه بعدی بحث چهار کارشناس برنامه بود:

لینه‌کر: ساکا چه بازیکن شگفت انگیزی است و چقدر شرایط بعد از تورنمنت قبلی برای او فرق کرد. 

ریچاردز: او امسال شروع درخشانی با آرسنال داشت و تیم ملی هم دعوت شد. سختی هایی را پشت سر گذاشت و بعد توانست شرایط را عوض کند و حالا هم این گونه کار کرد. همین ها نشان می دهد که چه بازیکنی است.

فردیناند: او روی گل اول انگلیس در نیمه دوم واقعا ویرانگر کار کرد. آمادگی این بازیکن در لیگ بالاست و همین به او اعتماد به نفس می دهد. شروع کار در گل با استرلینگ است اما ساکا در سمت راست یک صبر مهم انجام می‌دهد. او حرکت مدافعین را کند می کند، متوقف‌شان می کند و باز آنها را به حرکت در می آورد. بازهم صبر می‌کند و بعد شوت می زند. یک ضربه تمام کننده عالی از یک بازیکن جوان که این موقعیت ها را بارها در بازی های قبلی خود تجربه کرده است. چون وقتی مهاجمان در چنین موقعیت هایی قرار می گیرند معمولا می خواهند سریع شوت بزنند و آن را به هدر می دهند. اما او خیلی آرام حرکت کرد و دقیقا کاری را که باید انجام داد.

رشفورد جواب خوبی به آنهایی داد که می‌گفتند نباید باشد

مارکوس رشفورد چند دقیقه بعد از ورود به زمین توانست گل بزند. او با این گل به یکی از ستاره های تیمش با وجود دقایق کم حضور در زمین تبدیل شد. اظهارات در مورد رشفورد را در ادامه بخوانید:

گری لینه‌کر: رشفورد، گل پنجم را به ثمر رساند. چه شروع خوبی برای او بود. او یکی از بازیکنانی بود که در فینال یورو نتوانست ضربه پنالتی خود را گل کند. 

شیرر: همین طور صحبت هایی بود که او نباید در تیم ملی باشد. چه جوابی به همه داد! در این صحنه بازی خیلی خوبی از هری کین دیدیم که توانست توپ را به جلو برده و به رشفورد برساند. کاری که او کرد به نظر ساده می‌رسد ولی این گونه نیست.

ریچاردز: این جا به مدافع ایران نگاه کنید. رشفورد او را از جریان بازی خارج می کند و شوت می زند. واقعا دوست داشتنیه! پا عوض کردنش را دیدید! حرکتش در صحنه گل عالی بود و واقعا ضربه تمام کننده زیبایی زد.

خوشحالی از گلزنی ستاره گرانقیمت سیتی

گریلیش هم به عنوان یار تعویضی ساوت‌گیت موفق شد به ایران گل بزند. کارشناسان برنامه به ویژه لینه‌کر و ریچاردز از این اتفاق حسابی خوشحال بودند:

ریچاردز: جک گریلیش هم گل زد و من خوشحالم چون همیشه در سیتی حرف این بود که او گل نمی زند و پاس گل نمی دهد. در صحنه گل باید ویلسون را تحسین کنیم. تسلط خوبی داشت و به فرار ادامه داد و کار را تمام کرد. بلینگهام هم در این صحنه موقعیت خوبی برای گلزنی داشت اما خوشحالم که موقعیت گلزنی به گریلیش هم رسید و ویلسون چه پاس زیبایی در آن موقعیت داد.

شیرر: الان به گری گفتم، 5 گل زده باشی و به عنوان بازیکن تعویضی به زمین بیایی، این‌گونه خوشحالی می‌کنی؟ البته که نه!

لینه‌کر: او به پسر جوانی به نام فینلی که مبتلا به فلج مغزی است، قول داده بود که به این شکل خوشحالی کند. چون خواهر جک هم به همین بیماری دچار است. 

ستایش ستاره‌ای که 10 سال از خودش بزرگتر است

زننده گل اول انگلیس مقابل ایران، سوژه بعدی این بحث چهار نفره بود:

لینه‌کر: برویم سراغ جود بلینگهام، ستاره این بازی؛ چند روز فقط از نوزده سالگی او می گذرد و گل اول را برای انگلیس در جام جهانی 2022 به ثمر رساند. او در این فصل بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان، 9 گل برای دورتموند زده است. 

ریچاردز: نیاز نبود هافبک ها و مدافعین بیایند و بروند، او در فضایی کمی که پیدا کرد می دانست توپ از کجا می‌آید و در بهترین زمان به آن ضربه زد. زیبا بود... رساندن توپ به گوشه دروازه به آن شکل واقعا لذت بخش بود. 

آلن شیرر: واقعا ضربه سر هوشمندانه‌ای بود. زمان‌بندی خوبی داشت و در نهایت توانست توپ را گل کند.

لینه‌کر: فقط همین نبود. خیلی چیزهای دیگر در بازی او بود. 

فردیناند: گاهی کارهایی می کرد مثلا در لبه محوطه جریمه یا گاهی از عقب برای ایجاد موقعیت، پاس بلند می داد. در مورد این بازیکن با چنین سنی، آدم فکر می کند که چند سال دیگر قرار است چطور شود. خنده‌دار است. این کارها را معمولا در سنین 23 یا 24 انجام می دهند. یعنی زمانی که می دانی در چه چیزهایی خوب هستی و در چه چیزهایی بد. اما وقتی کلیپ های او را می بینم، هیچ کدام شبیه هم نیستند. همه آنها چیزهای متفاوتی دارند که با خودت می گویی این یکی شبیه اولی نیست. بلینگهام بازیکن جوانی است و برایم جالب است که در نهایت او به ستاره بزرگی تبدیل خواهد شد چون توانایی زیادی دارد.

شیرر: بلینگهام همه کار در زمین کرد؛ تکل زد، پاسکاری‌های خوبی انجام داد و گل هم زد. روز خیلی خاصی برای او بود. انرژی بالایی داشت و تا آخرین لحظه از بازیکنان دیگر، بازی می خواست.

لینه‌کر: او ده سال از سن خود جلوتر است.

ریچاردز: شاید همه او را به خاطر بازی در بوندس‌لیگا زیر سوال ببرند ولی در لیگ قهرمانان هم به این شکل شگفت‌انگیز است. به پاس آخرش مقابل ایران دقت کنید، دقایق پایانی بازی است ولی او همچنان انرژی دارد.

مقایسه جنجالی پنالتی ایران با پنالتی سوخته انگلیس

بحث پایانی در مورد اظهارات ساوت‌گیت در پایان مسابقه بود که در نهایت به پنالتی ایران ختم شد. کارشناسان Match Of The Day معتقد بودند که پنالتی که در نیمه اول برای انگلیس گرفته نشد، پنالتی‌تر از صحنه ای بود که برای ایران اعلام پنالتی شد:

لینه‌کر: با این پیروزی، ساوت‌گیت تعداد بردهای خود را در جام جهانی به 9 رساند که بیشتر از هر مربی دیگری در تاریخ انگلیس است. فکر می کنم او بیشتر به خاطر پایان بازی ناراحت بود. 

شیرر: بله او پیامش را به بازیکنان رساند. ساوت‌گیت، قطعا از اتفاقاتی که رخ داد خوشحال است ولی باید از آن نظر هم به موضوع نگاه کنیم. قبل از بازی هم گفتیم که خیلی از مردم در مورد دفاع تیم صحبت کرده اند. و این گل‌های خورده او را اذیت می کند. پنالتی خود به خود اذیت‌کننده است چون انگلیس اصلا نباید پنالتی بدهد. درست است که پیراهن بازیکن ایران گرفته شد اما اگر این پنالتی داده نمی شد بهتر بود. البته آن پنالتی که در نیمه اول روی مگوایر گرفته نشد هم ساوت‌گیت را اذیت کرد. صحنه را ببیند، خیلی مشخص است. این خیلی بدتر از پنالتی است که برای ایران گرفته شد. 

فردیناند: مثل کشتی کج شده و باورکردنی نیست.

لینه کر: چطور می شود این را (خطا روی مگوایر) پنالتی نگیرند و بعد آن یکی را پنالتی بگیرند؟! تقصیر کمک داور ویدیویی است. من فکر می کنم بیشتر به خاطر نتیجه بازی بود. کمی دلشان برای تیم ایران سوخته بود. این تنها توجیه من هست.

ریچاردز: می تواند این باشد.

لینه‌کر: اما نباید این کار را می کردند.

لینه‌کر در پایان از سه میهمان خود خواست تا عملکرد انگلیس را در یک کلام خلاصه کنند که پاسخ آنها این گونه بود:

ریچاردز: واقعا عالی بود! عملکرد درخشان از ابتدا تا انتها. شروع جام جهانی برای من بهتر از این نمی شد.

فردیناند: عملکرد عالی بود و انگلیس در ادامه حریفان سخت‌تری دارد.

شیرر: شروع واقعا مثبتی بود. بهتر از این نمی شد. یک پیروزی بزرگ همراه با آسودگی خاطر.