تا چند هفته پیش از آغاز جام جهانی مشخص بود که روزبه چشمی و رامین رضاییان شانسی برای تجربه دومین جام جهانی متوالی خود ندارند.

کسی به آمریکا گل می‌زند که باور نمی‌کنید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش‌سه"، در حالی به روز پایانی دور دوم رقابت‌های جام جهانی 2022 رسیده‌ایم که طی روزهای اخیر شاهد بازی‌های جذاب و غیرمنتظره شده‌ایم که پیش‌بینی نتایج این مسابقات پیش از شروع جام غیرممکن بود. در این بین لحظات شیرین تیم‌هایی که موفق به پیروزی یا حداقل گلزنی شده‌اند گاهی با بازیکنانی رقم خورده که درخشش آنها متصور نبود، اما تقدیر برای آنها ستاره شدن در بهترین مکان و زمان مناسب را نوشته بود.

به بهانه نمایش خیره‌کننده روزبه چشمی و رامین رضائیان نگاهی داشته‌ایم به گلزنان غیرمنتظره فوتبال ایران در شش دوره‌ای که در جام جهانی حضور داشته؛ جایی که از جام جهانی 1978 آرژانتین تا جام جهانی 2006 قطر به نام‌های جالب توجهی برمی‌‌خوریم.

1- ایرج دانایی‌فر: وقتی یارگیر ستاره جام گلزن شد! 

پیش از مصاف ایران برابر اسکاتلند که از تیم‌های قدرتمند آن برهه فوتبال دنیا به شمار می‌رفت مهم‌ترین دغدغه حشمت مهاجرانی و دستیارانش چگونگی مهار آرچی گیمیل بود و درنهایت راه حل آنها برای جلوگیری از گلزنی این بازیکن استفاده از ایرج دانایی‌فر در سمت چپ خط دفاعی تیم ملی بود. این تصمیم نهایی شد و به طرز عجیبی موثر واقع شد تا دانایی‌فر نه تنها ستاره ایران که ستاره آن مسابقه باشد. مدافع چپ تیم ملی فوتبال ایران در آن مسابقه نه تنها به طور کامل موفق به مهار آرچی گیمل شد که در حضور ستاره‌های پر فروغ آن سال‌های تیم ملی فوتبال ایران که انتظار می‌رفت او بود که گل خورده ایران در دقیقه 44 را جبران کند. جالب‌تر اینکه این گل دانایی‌فر پس از دریبل کردن گیمل با یک ضربه روی پای چپ به ثمر رسید تا همه چیز در این مسابقه برعکس شده باشد.

گل ایراج دانایی‌فر. جام جهانی 1978 آرژانتین. ( ایران 1 اسکاتلند 1)

2- حمید استیلی؛ خاص‌ترین گل جام 

تیم ملی فوتبال ایران با نسلی طلایی پس از 20 سال غیبت دوباره به جام جهانی رسیده بود. آن تیم‌ ستاره‌های بی‌نظیری نظیر علی‌دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری داشت تا در میان این بازیکنان خلاق و زهردار گلزنی هافبکی که بیشتر با دوندگی و جنگندگی‌اش به ترکیب تیم ملی رسیده بود متصور نباشد، اما استیلی در دقیقه 40 روی سانتر جواد زرینچه طوری به این ارسال ضربه زد که توپ با موجی خاص و باورنکردنی از بالای دستان کیسی کلر که برای زدن آن به پرواز در آمده بود به تور دروازه بچسبد و خاص‌ترین گل جام و تاریخ فوتبال ایران ثبت شد.

گل حمید استیلی. جام جهانی 1998 فرانسه. ( ایران 2 آمریکا 1)

3- گلزنی دو مدافع میانی در جام جهانی 2006 

تیم ملی فوتبال ایران با تیمی پر از ستاره به جام جهانی آلمان رسیده بود؛ جایی که برخی از بازیکنان نسل جام جهانی 98 فرانسه نظیر دایی و مهدوی‌کیا هر طور شده بود خودشان را به این جام رساندند و در کنارشان نفراتی نظیر علی کریمی، جواد نکونام، فریدون زندی، آندرانیک تیموریان و وحید هاشمیان دیده می‌شد تا خیلی‌ها در انتظار اولین صعود ایران از جام جهانی باشند. با این حال این مسابقات با باخت 3 بر 1 مقابل مکزیک شروع شد و با باخت 2 بر صفر مقابل ستاره‌های پرتغال عملا خاتمه پیدا کرد؛ تورنمنتی که یحیی گل‌محمدی در آن با یک بغل پای مطمئن از داخل محوطه شش قدم مقابل مکزیک گلزنی کرد و در بازی آخر هم این سهراب بختیاری‌زاده دیگر بازیکن قلب خط دفاعی ایران بود که گل زد. این دو مدافع در حالی موفق به گلزنی شدند که اهالی فوتبال در انتظار درخشش ستاره‌های دیگر تیم ملی نظیر کریمی، دایی، مهدوی‌کیا، هاشمیان و .... بودند.

گل یحیی گل‌محمدی. جام جهانی 2006. ( ایران 1 مکزیک 3)

گل سهراب بختیاری‌زاده. جام جهانی 2006. ( ایران 1 آنگولا 1)

4-جام جهانی 2014 و 2018 بدون سورپرایز ویژه 

ایران در جام جهانی 2014 تنها یکبار موفق به گلزنی شد که این گل هم با ضربه رضا قوچان‌نژاد به ثمر رسید تا سورپرایز خاصی در برزیل رخ نداده باشد. در روسیه هم که شاگردان کی‌روش بهترین عملکرد تیم ملی فوتبال را در تاریخ رقم زدند، در مصاف با مراکش شاهد گل به خودی بازیکن این تیم بودیم و در دیدار برابر پرتغال هم کریم انصاری‌فرد از روی نقطه پنالتی گل زد تا این جام هم بدون اینکه گلزن غیر منتظره‌‍ای داشته باشیم تمام شده باشد.

گل رضا قوچان‌نژاد در مصاف با بوسنی. جام جهانی 2014 ( ایران 1 بوسنی 3)

گل کریم انصاری‌فرد. جام جهانی 2018 روسیه. ( ایران 1 پرتغال 1)

5- جام جهانی قطر با گلزنانی دور از تصور 

تیم ملی دیدار اول برابر انگلیس را در حالی با شکست تلخ 6 بر 2 پشت سر گذاشت که مهدی طارمی به عنوان اولین بازیکن ایرانی موفق به دبل در تاریخ فوتبال شد. این البته با توجه به آمادگی بالایی که طارمی این روزها در فوتبال اروپا دارد چیزی نبود که اهالی فوتبال را شوکه کرده باشد، اما اگر چند هفته پیش از جام جهانی می‌گفتند ایران با دو گل ولز را شکست خواهد داد و زننده این دو گل روزبه چشمی و رامین رضائیان خواهند بود کسی اهمیتی به این پیش بینی نمی‌داد. با این حال این دو بازیکن که تا پیش از ورود کی‌روش حتی در مسیر جام جهانی هم فرصت بازی پیدا نکرده بودند، رقم زننده بهترین پیروزی تاریخ فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی شدند.

گل روزبه چشمی. جام جهانی 2022. ( ایران 2 ولز 0)

گل رامین رضائیان. جام جهانی 2022. ( ایران 2 ولز 0)

6- دیدار سوم جام جهانی 2022؛ کدام بازیکن سورپرایزمان می‌کند؟ 

روز آینده تیم ملی فوتبال ایران باید در ورزشگاه الثمامه به مصاف شاگردان گرگ برهالتر برود؛ دیداری بسیار پراهمیت که به صورت ناخودآگاه پیروزی 2 بر 1 برابر این تیم در جام جهانی 1998 را یادآوری می‌کند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات آن مسابقه گلزنی حمید استیلی با آن شکل و شمایل خاص بود. روز آینده می‌تواند برای فوتبال ایران یک روز خاص باشد و شاید برای اولین مرتبه تیم ملی موفق به صعود از مرحله گروهی شود؛ اتفاقی که ممکن است مثل گذشته با گلزنی بازیکنی همراه باشد که در حال حاضر تصورش برایمان ممکن نیست.