نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وقتی غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، براساس قانون مصوب مجلس توان هسته‌ای ما باید فعال می‌شد و طی فرآیندی مشخص غنی‌سازی ما از آنچه که بود در ابتدا به ۲۰ درصد و بعد ۶۰ درصد برسد.

کوثری: سازمان ملل اگر در زمینه سلاح اتمی صداقت دارد، اول جلوی آمریکا و اسرائیل را بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وقتی غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، براساس قانون مصوب مجلس توان هسته‌ای ما باید فعال می‌شد و طی فرآیندی مشخص غنی‌سازی ما از آنچه که بود در ابتدا به ۲۰ درصد و بعد ۶۰ درصد برسد.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با اقدام ایران نسبت به افزایش توان هسته‌ای به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران، گفت: زمانی که آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند و مخصوصاً آقای ترامپ این رئیس‌جمهور خبیث و نفهم آمد و توافقنامه برجام را پاره کرد، این اقدامی بود که آسیب‌های زیادی به منافع ملی ما وارد کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه این رفتار آن‌ها بود که وقتی مجلس یازدهم روی کار آمد قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن با توجه به اینکه آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، اعلام شد که توان هسته‌ای ما باید فعال شود و طی فرآیندی مشخص غنی‌سازی ما از آنچه که بود در ابتدا به ۲۰ درصد و بعد ۶۰ درصد برسد.

نماینده تهران تصریح کرد: این اقدام براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که تصویب شده و به صورت رسمی هم اعلام شده بود. این میزان غنی سازی نیاز ماست و بر اساس نیازمان به ویژه با سانتریفیوژهای پیشرفته داریم کار را دنبال می‌کنیم.

کوثری در واکنش به احتمال اینکه پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، اظهار داشت: اگر سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان می‌خواهد صادقانه چنین مسائلی را بررسی کنند اول بروند به کسانی که از بمب اتم استفاده کردند مانند آمریکا یا آن‌هایی که این ظرفیت را دارند مانند صهیونیست‌ها معترض شود و اول جلوی آن‌ها را بگیرند بعد بیایند و پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند.

وی تاکید کرد: این برخورد دوگانه را هیچکسی نمی‌پذیرد به خاطر همین هم ملت‌ها در دنیا دارند جلوی زورگویان و زیاده‌خواهان می‌ایستند.

نماینده مردم تهران در واکنش به این سوال که «سرعت بازگشت و احیای توان هسته‌ای کشور بعد از قانون اقدام راهبردی مجلس نشان داد که ظرفیت‌های هسته‌ای کشور آن اندازه که مخالفان برجام می‌گفتند نابود نشده و همانطور که آقای صالحی گفته بود تجهیزات و ابزارهایی برای مواقع لازم تهیه و ذخیره شده بود»، عنوان کرد: خیر، آن تجهیزات سانتریفیوژهای IR۱ و IR۲ بود اما این تجهیزات که الان استفاده می‌شود سانتریفیوژهای نسل جدید و پیشرفته یعنی IR۶ و IR۴ است که توسط خودمان ساخته شده است و دارند استفاده می‌کنند.