هر چند از روز گذشته گزارش‌ها بر کاهش نسبی قیمت مرغ تاکید دارند، اما علائمی از جمله نوسانات قیمت جوجه یک‌روزه سیگنالی برای افزایش حتمی قیمت‌ها در آینده است.

افزایش قیمت مرغ در راه است | قیمت مرغ کیلویی چند شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از افزایش قیمت مرغ، با کاهش قدرت خرید مردم رو به رو شدیم. بر همین اساس قیمت مرغ روند کاهشی پیش گرفت. قیمت مرغ هم اکنون 37 تا 40 هزارتومان است. قیمت مرغ کاهش داشته و در بازار نیز هیچ کمبودی نداریم. قیمت مرغ نسبت به ماه های گذشته روند تعادلی خود را حفظ خواهد کرد. 

هر چند از روز گذشته گزارش‌ها بر کاهش نسبی قیمت مرغ تاکید دارند، اما علائمی از جمله نوسانات قیمت جوجه یک‌روزه سیگنالی برای افزایش حتمی قیمت‌ها در آینده است.

قیمت مرغ در 15 آذر 1401 به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان است):

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

88,500

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

99,500

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

99,000

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

99,400

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

95,500

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

88,000

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

67,000

بازوی کبابی ساده

44,500

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

59,000

فیله مرغ

129,700

گردن مرغ بدون پوست

20,000

شنیتسل بدون آرد

120,200

جوجه چینی

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

122,200

جوجه کباب بااستخوان ساده

پا چینی 10 عددی مرغ

مرغ کنتاکی

دل مرغ پاک کرده

19,000

جگر مرغ

18,000

سنگدان مرغ

19,000

پای مرغ

9,000

بلدرچین منجمد بسته 1000 گرمی

110,000

بلدرچین منجمد بسته 500 گرمی

68,000

بلدرچین کامل تازه (بسته 1000 گرمی)

99,000

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

62,500

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته‌بندی بشقابی

تخم‌مرغ بسته‌بندی 15 عددی بسته‌بندی

55,900

تخم‌مرغ بسته 20 عددی بسته‌بندی

48,900

تخم‌مرغ بسته 9 عددی بسته‌بندی

29,900

تخم‌مرغ بسته 6 عددی بسته‌بندی

22,900

دلیل نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار کشور گفت: نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ همواره به‌دلایل مختلفی چون شرایط حاکم بر شهرهای مختلف و نحوه زندگی مردم هر منطقه وجود داشته است. در مجموع نوسانات قیمت مرغ و تخم‌مرغ از آغاز سال‌جاری با حذف نرخ ارز ترجیحی شدت گرفت با وجود اینکه دولت قول داده بود تا برخی از محصولات از جمله مرغ و تخم‌مرغ را مورد حمایت خود قرار دهد، اما این امر عملیاتی نشد. هر چند مرغداران و فعالان در این صنعت تاکنون قیمت این دو محصول را به‌غیر از یک یا دو بار بیشتر از نرخ مصوب در بازار عرضه نکرده‌اند که آن هم به‌دلیل این بوده که سرمایه‌گذاری در این صنعت درازمدت است و خریدها و جوجه‌ریزی‌ها که از جمله مراحل نخست در فروش مرغ و تخم‌مرغ است پیش از افزایش قیمت‌های حاصل از حذف ارز ترجیحی صورت گرفته است. ولی هم‌اکنون بسیاری از فعالان به مرحله سرمایه‌گذاری مجدد و جوجه‌ریزی اولیه رسیده‌اند، اما با توجه به قیمت‌های موجود جوجه‌های یک‌روزه دیگر ادامه مسیر و فعالیت در این حوزه برایشان به‌صرفه نخواهد بود و راهی جز کنار رفتن از این بخش یا افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در آینده ندارند.

رضا ترکاشوند افزود: مجموعه‌های فعال در این صنعت ضررده بوده، اما به‌دلیل اینکه همچنان با نرخ خرید مواد اولیه قبلی در حال ادامه کار هستند در بازار حضور دارند، اما در صورت تداوم چنین روندی هیچ صرفه اقتصادی و توجیهی برای ادامه کار ندارند.

ترکاشوند درباره دلیل افزایش بیش از حد قیمت تخم‌مرغ گفت: با توجه به افزایش قیمت اقلام مختلف در کشور، قیمت تخم‌مرغ از زمان حذف ارز ترجیحی و در مجموع اِعمال افزایش قیمت‌ها در سطوح مختلف، افزایش چندانی نداشته است و به‌نظر می‌رسد که افزایش قیمت تخم‌مرغ بیش از حد نصاب و معقول صورت گرفته است در حالی که حتی کمتر از آنچه که باید رشد قیمت داشته باشد شاهد افزایش قیمت این محصول بوده‌ایم.

وی ضمن اشاره به کاهش نسبی قیمت مرغ اضافه کرد: افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های آینده حتمی خواهد بود البته ممانعت از رشد انفجارگونه این دو محصول در گروه کنترل قیمت جوجه یک‌روزه توسط دولت و عوامل تاثیرگذار بر این امر است. هر چند فعالان در این صنعت نیز ناچار از این امر هستند در صورتی که در بسیاری از موارد به عرضه مرغ زنده و تخم‌مرغ کمتر از نرخ بازار پرداخته‌اند تا بتواند تعادلی در میزان عرضه و تقاضا ایجاد کنند.

این فعال صنف مرغداری توضیح داد: توزیع کالابرگ الکترونیکی و گنجانده شدن این دو محصول در این طرح از جمله وعده‌هایی بود که به‌منظور حمایت از مردم جهت قرار دادن مرغ و تخم‌مرغ بر سر سفره‌های مردم داده شد، اما هیچ اقدام عملیاتی در این زمینه صورت نگرفت و خرید مرغ و تخم‌مرغ برای بسیاری از مردم خارج از توان و قدرت خریدشان است.

رضا ترکاشوند بیان کرد: از آنجا که سیکل تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور بالاست تقریبا همواره وضعیت باثباتی در بازار در این زمینه وجود دارد و اگر جوجه‌ریزی‌های کمی و کیفی خوبی در دوره جدید صورت گیرد قیمت این دو محصول نیز در بازار کنترل خواهد شد. در غیر این صورت از افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ گریزی نیست هر چند فعالان در زمینه صنعت مرغداری و تولید تخم‌مرغ طی جلساتی که با مسئولان داشته‌اند امیدوار هستند تا روند تولید با حمایت‌های آن تقویت شود تا طی 2 تا 3 ماه آینده ناچار به افزایش قیمت نباشیم.

ترکاشوند بیان کرد: در شرایط فعلی هزینه‌های تولید تخم‌مرغ با قیمت عرضه آن متناسب نیست و ادامه این روند منجر می‌شود تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند به‌طوری که برخی از تولیدکنندگان به‌دنبال حذف گله‌های خود هستند و سیستم قیمت‌گذاری تخم‌مرغ واقع‌بینانه نیست اگر تولید کنندگان بیش از 50 درصد نهاده‌های موردنیاز خود را قرار باشد از بازار با ارز آزاد تامین کنند باید هر کیلوگرم تخم‌مرغ در واحد‌های مرغداری با قیمت معقول به فروش برسد تا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

علت عجیب افزایش قیمت مرغ منجمد!

معاون امور دام و طیور وزارت جهادکشاورزی در این باره گفت: مجوز واردات هیچ مرغی از سال گذشته صادر نشده است. دلیل آن هم این بود که شرایط عرضه مرغ بسیار نابسامان بود و به هر حال در جهت تنظیم بازار دولت موظف بود که مقادیر کمبود مرغ را با واردات تامین کند. این مجوز سال گذشته صادر و البته عدد آن هم اصلاح شد و رویکرد ما تولیدات داخلی بود. برهمین مبنا هم مجوز صادرات توسط وزارت جهادکشاورزی داده نشد یا مجوزهایی که داده شد کنسل شد.

حسین دماوندی‌نژاد درخصوص مرغ‌های منجمد در بازار نیز گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماه‌های پیش مقادیری مرغ دریافت کردند و در سردخانه‌ها موجود است و به‌صورت محدود عرضه می‌شود. همچنین قیمت مرغ منجمد را اصلاح کردیم و افزایش دادیم که تقاضا به مرغ گرم هدایت شود. بنابراین هم عرضه این مرغ را محدود کردیم.

شرایط تولید و صادرات جوجه یک‌روزه

دماوندی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت تولید جوجه یک‌روزه نیز اشاره کرد و گفت: در ماه آبان 109 میلیون جوجه‌ریزی صورت گرفته و از حدود 190 روزی که از اجرای طرح اصلاح ساختار اقتصادی در زیربخش دام و طیور می‌گذرد با رویکرد جدیدی مواجهیم که عبور از فضای ارز ترجیحی به نیمایی، مبنای تولید، تقاضا برای محصولات صنعت طیور مدل‌های جدیدی را می‌طلبد که به‌سرعت این اصلاحات لازم را انجام دادیم. همچنین در ارتباط با تولید جوجه مکانیزم‌های کنترلی نیز اعمال شده است.

وی گفت: خرید مرغ آرین را در دستور کار داریم و برای سایر سویه‌ها نیز وزارت جهاد پیگیری‌های لازم را انجام داده است. همچنین در ستاد تنظیم بازار این موضوع مطرح شده و امید است که مصوبه لازم اخذ شود و برای سایر سویه‌ها این خرید اتفاق بیفتد.

معاون وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: به تولیدکنندگان و زنجیره‌های بزرگ گوشت اجازه دادیم که گوشت مرغ تولیدی را ذخیره کنند زیرا از ما درخواست کرده بودند که اجازه ذخیره‌سازی را به آنها بدهیم تا پایان سال بتوانند آن را عرضه کنند. ظرف یکی دو روز آینده تصمیمات جدیدی در ارتباط با جمع‌آوری سایر سویه‌ها مرغ تولیدی گرفته خواهد شد و پیگیر آن هستیم که محقق شود.

حسین دماوندی‌نژاد افزود: برای جوجه یک‌روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار، سویه آرین بدون هیچ منعی صادرات آزاد است. در ارتباط با سایر سویه‌ها هم منعی نداریم، اما به‌علت قیمت تمام شده که در کشور ما بالاتر است امکان صادرات برای همه فراهم نیست و سیاست‌های حمایتی ما دو جانبه و در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. قطعا با جمع‌آوری مرغ مازاد قیمت مرغ افزایش پیدا نمی‌کند.

عرضه مرغ کمتر از نرخ مصوب

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: هم‌اکنون هر کیلو مرغ گرم 10 تا 13 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده 35 هزار تومان و مرغ گرم 50 تا 55 هزار تومان است.

مهدی یوسف‌خانی قیمت کنونی هرکیلو ران مرغ 50 هزار تومان، سینه با کتف 100 هزار تومان و فیله مرغ 110 هزار تومان اعلام کرد و با توجه به ازدیاد عرضه و تولید در برابر کاهش تقاضا، هرکیلو مرغ 10 تا 13هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است.

یوسف‌خانی افزود: توزیع روزانه حداکثر هزار تن مرغ در استان تهران انجام خواهد شد و با استمرار روند فعلی عرضه پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ مجدد در بازار کاهش یابد. بنابراین پشتیبانی امور دام باید اقدام ‌به جمع‌آوری مرغ مازاد از سطح بازار کند.

قیمت مرغدر حالی سازمان فائو در روزهای ابتدایی ماه نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قیمت «گوشت، شکر، غلات، لبنیات و دانه‌های روغنی» کاهش یافته است که آمارها نشان می‌دهد شاخص نسبت به سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و از سوی دیگر با توجه به نرخ دلار، تامین مواد غذایی را به‌طور خاص برای کشورهای واردکننده مواد غذایی دشوار کرده است. با این وجود به گفته کارشناسان روند کاهشی قیمت جهانی مواد غذایی متاثر از چندین عامل است.

توافقات اوکراین و روسیه قیمت‌ها را کاهشی کرد

به‌طوری که مهدی تولایی، کارشناس و فعال بخش کشاورزی در این خصوص می‌گوید: طی چند ماه اخیر روند قیمت‌های جهانی مواد غذایی کاهشی بوده است که غالبا متاثر از وقوع خشکسالی‌های شدید در اغلب کشورهای جهان و به تبع آن کاهش تولیدات و همچنین روند جنگ روسیه و اوکراین بوده است. به عبارت دیگر در ابتدای وقوع این جنگ به‌دلیل بسته شدن بنادری که غالبا غلات و دانه‌های روغنی کشور اوکراین از آن طریق به کشورهای مختلف ارسال می‌شد جهش قیمت‌ها را شاهد بودیم. اگرچه افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در پی خشکسالی و وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه تشدید شد، اما با انجام توافقات برای صادر شدن غلات از اوکراین به بازارهای جهانی کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر رقم خورده است.

تولایی افزود: با این وجود در پی توافقات صورت گرفته مبنی بر باز شدن بنادر جهت خروج غلاتی که در این کشور به نوعی انبار شده بود قیمت‌ها روندی منطقی‌تر پیدا کرد و به عبارتی کاهشی شد.

وی ادامه داد: با این وجود در صورت ایجاد هر اختلالی در این روند و بازگشتن به شرایط قبل می‌تواند خود آغازگر افزایش قیمت‌ها باشد که امیدواریم این‌گونه نشود.

علیرضا الوندی دیگر فعال بخش کشاورزی و رئیس سازمان مردم نهاد هکا نیز می‌گوید: خوشبختانه اصلی‌ترین کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی در مورد محصولات و مواد علوفه‌ای همچون جو و ذرت رقم خورده است که به تبع بر کاهش قیمت مواد غذایی همچون گوشت و لبنیات موثر بوده است.

الوندی خاطرنشان می‌کند: این روند در ایران نیز قابل مشاهده است که در کشور ما عاملی که تاثیر گذاشته در حقیقت عدم توانایی مردم در خرید مکفی محصولات کشاورزی با قیمت‌های فعلی است.

وی ادامه می‌دهد: به‌عبارت ساده‌تر این عدم توانایی اقتصادی مردم باعث شده یک مقدار مازاد محصول داشته باشیم و این‌ها باعث شد که قیمت یک مقدار افت پیدا کند.

این فعال بخش کشاورزی افزود: در حال حاضر عدم توانایی خرید مردم به‌طور محسوس روی کاهش قیمت لبنیات و مرغ به نسبت دیگر محصولات مشهودتر بوده و مصرف مردم روی این دو قلم کاهش پیدا کرده است.

الوندی همچنین در پاسخ به این سوال که با این حال چرا افت قیمت‌ها در بازار محسوس نیست، گفت: اگر ما تورم را در نظر بگیریم و نسبت تورم به افزایش قیمت را در نظر بگیریم می‌بینیم که مدتی است مرغ روی قیمت ثابتی ایستاده است و هیچ نشانه‌ای از این تورمی که در جامعه است را در قیمت مرغ نمی‌بینیم. بنابراین به معنای واقعی نمی‌گوییم قیمت کاهش یافته بلکه می‌گوییم افزایش قیمتی که همراه با تورم باشد را در این محصول مشاهده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: با این وجود ایستادن قیمت روی قیمت‌های قبلی در کشوری که به گفته مسئولان تورم ۴۰درصدی را تجربه می‌کند خود نوعی روندی مثبت محسوب می‌شود. با توجه به افزایش نرخ دلار با وارد شدن علوفه‌های دامی با نرخ‌های جدید طی یک تا دوماه آینده شاهد افزایش نرخ چند محصول از جمله مرغ و لبنیات خواهیم بود

رئیس سازمان هکا همچنین در پاسخ به این سوال که این ایستایی قیمت بیشتر روی کدام محصولات رخ داده نیز می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید در چند ماه گذشته برای تولیدکننده قیمت گوشت گوسفندی روندی کاهشی را داشته چون با توجه به شرایط فعلی نگهداری دام برای دامدار به‌صرفه نیست و گله‌های مولد در حال وارد شدن به بازار است.

قیمت مرغوی افزود: این روند به ما این هشدار را می‌دهد که در آینده با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد؛ یعنی بعد از تمام شدن ذخایر ژنتیکی ما احتمالا با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

الوندی افزود: با این وجود به‌طور کلی وضعیت بازار به گونه‌ای است که به نسبت افزایش که روی قیمت دلار می‌بینیم و افزایشی که باید روی محصولات ببینیم فعلا دیده نشده است.

وی ادامه داد: به‌نظر بنده چندین سال طول می‌کشد تا دوباره کفه قدرت خرید مردم و عرضه و تقاضا بتواند باعث شود که بازارها به شکل گذشته‌اش رونق بگیرد.

الوندی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واردات کالاهای اساسی می‌گوید: ما در هر صورت باید این را تجربه می‌کردیم و این عمل فعلی بود که باید اتفاق می‌افتد و لذا باید از آن گذر کنیم و پیامدهای آن را نیز بپذیریم.

وی درخصوص پیش‌بینی روند بازار طی ماه‌های پیش‌رو نیز می‌گوید: قطعا در ماه‌های آینده افزایش قیمت را در مورد محصول مرغ و لبنیات خواهیم داشت.

الوندی گفت: علت این افزایش قیمت‌ها نیز در ماه‌های آینده این است که الان چون نرخ دلار افزایش یافته تا بخواهد علوفه این دلار وارد بازار شود یک تا دوماه طول می‌کشد و با افزایش قیمت علوفه، افزایش قیمت محصولات کشاورزی را که وابسته به علوفه وارداتی است را خواهیم داشت. بنابراین می‌توان گفت ظرف یک تا دو ماه آینده افزایش قیمت‌ها را در بازار خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا ممنوع شده است، گفت: تاکنون ۶هزار تن مرغ منجمد در سامانه ستکاوا در استان تهران بارگذاری شده است و کنار خرید نقدی در سامانه، خرید توافقی نیز به‌زودی انجام خواهد شد.

در این جلسه، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت ثبت سفارش مرغ منجمد در سامانه ستکاوا تأکید و اظهار کرد: فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا ممنوع است تا مرغ به‌صورت بهداشتی و بدون دخالت واسطه به دست مصرف‌کننده برسد.

وی بر استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی و زنجیره‌های تولید در توزیع مرغ تأکید کرد.