تا الآن چند جلسه میان دو کشور برگزار شده اما آن طور که ایرانی ها گفتند به امور اساسی ورود نشده است. این یعنی که شاید منتظرند توافق امریکا و ایران برای احیای توافق هسته ای یا شکست آن به نتیجه برسد تا به مسائل اساسی بپردازند. رسیدن به توافق هسته ای، توافق عربستان – ایران را تسهیل می کند. و شکست آن به معنای شکست استمرار این مذاکرات است.

رابطه مستقیم مذاکرات هسته‌ای با گفت وگوهای ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش بیست و هفتم آن را می خوانید:

در گفت وگوهایم با مقام مسئول سابق امریکایی مهم که مسئولیت های مختلف عالی‌رتبه دیپلماتیک با پشتوانه نظامی داشت، پرسیدم: «چه خبر از عراق و یمن، تو که متخصص این مناطق از جهان هستی چه اطلاعاتی از آنها داری؟»

جواب داد: «وضعیت در عراق سخت است. وضعیت در یمن الآن بهتر است. آتش بسی که دو ماه پیش به آن رسیدند باعث شد تا آرامشی نسبی به دست آید. این توافق با وجود خودداری حوثی ها از شرکت در آن به دست آمد. کما اینکه فضا را برای تحرکات نماینده سازمان ملل در یمن مهیا کرد تا این آتش بس تثبیت شود، او نشست های متعددی را با یمنی ها و حوثی ها برگزار کرد تا به این آتش بس قانع شوند و به گفت وگوهای مستقیم بپیوندند.»

وی در ادامه گفت: «اما در عراق این طور مشاهده می شود که مقتدی صدر رهبر بزرگترین فراکسیون نمایندگی در مجلس عراق است. الآن او از در اپوزسیون درآمده است. آیا دارد روی این کار می کند که جای مرجع عالیقدر شیعی، (آیت الله) سید علی سیستانی در عراق را بگیرد تا بعد از اینکه به رحمت ایزدی رفت جانشین او شود. البته در جنوب عراق، مردم علیه دولت و حکومت و قدرت حاکم به دلیل سیاست های اقتصادی ملی که معتقدند به سود آنها نیست، خشمگینند. شاید دلیل دیگری هم باشد و آن هم عدم رضایت آنها از کلیت عملکرد سیاسی دولت است.»

بعد خودش پرسید: «آیا مذاکرات عربستان – ایران که به دعوت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر ]وقت[ انجام شد و الآن متوقف شده است، به نتایج خوبی خواهد رسید؟ تا الآن چند جلسه میان دو کشور برگزار شده اما آن طور که ایرانی ها گفتند به امور اساسی ورود نشده است. این یعنی که شاید منتظرند توافق امریکا و ایران برای احیای توافق هسته ای یا شکست آن به نتیجه برسد تا به مسائل اساسی بپردازند. رسیدن به توافق هسته ای، توافق عربستان – ایران را تسهیل می کند. و شکست آن به معنای شکست استمرار این مذاکرات است. در هر حال عراق شاهد یک آشوب مردمی است. اکثر عراقی ها در انتخابات نمایندگان شرکت کردند برای این که در کشورشان تغییر ایجاد شود هر تغییری. اما گروه های مسلح طرفدار ایران هر گونه تغییری را رد می کنند. این دلیل شکست تلاش ها برای تشکیل دولت با وجود گذشت این همه ماه بعد از گذشت انتخابات و ماندن دولت کاظمی است، همچنین انتخاب رئیس جمهوری جدید نیز به شکست انجامید.»

(این گفت وگو قبل از تشکیل دولت عراق و پایان یافتن آتش بس در یمن انجام شده است.)

منبع: دیپلماسی ایرانی