مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود

حذف یارانه معیشتی این دهک ها از این ماه | یارانه معیشتی چه کسانی حذف می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پرداخت یارانه معیشتی تجمیعی تصویب شده است. یارانه معیشتی ترکیبی است از چند یارانه که مجلس تصویب کرده است. یارانه معیشتی جدید به ۶۰ میلیون ایرانی برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. میزان افزایش یارانه معیشتی در سال آینده را در ادامه این خبر می خوانید. یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود

حمید فرداد مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

یارانه معیشتی

وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید نظارت خود را افزایش دهد و بسنجد که آیا به فردی که ارز ترجیحی را می‌دهد صلاحیت دارد؟ آیا کالایی که تولید کرده و یا وارد می‌کند را در اختیار مردم قرار می‌دهد؟ حذف ارز ترجیحی آثار نامطلوبی به همراه دارد. ماکارونی که خوراک اقشار پایین و متوسط جامعه است با افزایش نرخ از سفره‌ها حذف می‌شود. افزایش سه برابری نرخ ماکارونی قطعا به مردم فشار وارد می‌کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم دولت قصد دارد که ارز ترجیحی را حذف کند، باید یارانه‌ها را افزایش دهد. یارانه ۴۵ هزارتومانی دیگر دردی از مردم دوا نمی‌کند. اگر بناست ارز ترجیحی حذف شود باید به هر فرد حداقل ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده شود. مجلس قطعا نسبت به این موضوع کوتاه نمی‌آید.

وی در ادامه تاکید کرد: توقع است قبل از حذف ارز ترجیحی، یارانه‌ها افزایش یابد. ۶۰ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند. خوراک این قشر موادی ساده نظیر ماکارونی و نان‌های صنعتی بود. انتظار می‌رود اگر قرار است این روند ادامه یابد دولت در کوتاه‌ترین زمان نسبت به افزایش یارانه‌ها اقدام کند. نباید با گرانی فشار بیشتری بر مردم تحمیل شود.

یارانه معیشتی

منتظر یارانه معیشتی جدید دولت باشید

​علی بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس گفت: باید آن گپ قیمتی که بین تولید کننده و مصرف کننده برنج وجود دارد را مدیریت کنیم و دولت می‌تواند در این بخش یارانه برنج را مدنظر قرار دهد.

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت این اجازه را دارد که سیاست‌های حمایتی خود را، نظیر پرداخت یارانه، از کسانی که توانایی مالی این را دارند که ۲۰۰۰ دلار به وسیله کارت ملی ارز خریداری کنند، سلب کند.

میثم مهرپور، ضمن اشاره به مسئله فاصله قیمت ارز توافقی و قیمت ارز بازار آزاد (غیررسمی) و پرداخت ۲۰۰۰ دلار به هر کد ملی در سال، اظهار داشت‌: مسأ‌له پرداخت ارز به نرخ بازار توافقی برای هر کد ملی از اساس کار اشتباه است و متاسفانه از گذشته وجود داشته و تا امروز نیز ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی در تشریح ریشه زمانی این کار گفت: اصل این کار در دولت هاشمی رفسنجانی وجود داشت و در آن زمان به جای ۲۰۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار رسیده بود اما هیچ دلیل علمی و منطقی برای این کار وجود نداشت.

او  افزود: در آن زمان توجیه این کار این بود که دولت یا نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسد یا نمی‌شناسد، حال وقتی نرخ ارز آزاد از سوی دولت رسمیت ندارد، پس دولت باید ارز را به یک نرخی به متقاضیان واگذار کند.

 لزوما هر شهروندی مصرف‌کننده و متقاضی ارز نیست/ مردم عادی سپر انسانی اخلا‌ل‌گران ارزی می‌شوند 

 مهرپور با اشاره به اینکه ماهیت کالایی ارز باید تعریف شود، گفت: لزوما هر شهروندی مصرف‌کننده و متقاضی ارز نیست و در این روند پرداخت ارز به هر کد ملی زمینه این را به وجود می‌آورد تا افرادی متولد شوند که سپر انسانی اخلالگران بازار ارز هستند.

 این کارشناس تاکید کرد: حجم افرادی که در صرافی‌ها برای خرید ارز به نرخ توافقی صف می‌بندند به قدری زیاد شده است که می‌توان ادعا کرد‌ تعداد بسیاری از این افراد به هیچ عنوان متقاضی واقعی خرید ارز نیستند.

وی ادامه داد: مدل پرداخت ارز به نرخ توافقی برای هر کد ملی در نهایت سبب می‌شود تا اسکناس به دست متقاضی واقعی نرسد و طبیعتا زمینه اخلال در بازار مهیا شود و میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور در این سال‌ها به این شیوه هدر رفته است.

احتمال حذف یارانه خریداران ارز با کارت ملی/ سواستفاده از اطلاعات خریداران ارز توسط اخلالگران بازار

مهر‌پور در تشریح مخاطرات موجود برای افرادی که برای خرید ارز به نرخ توافقی به دلال‌ها اعتماد می‌کنند، اما خود متقاضی واقعی نرخ ارز نیستند، بیان کرد‌: ممکن است بسیاری از افرادی که کد ملی خود را در اختیار اخلاگران بازار ارز قرار می‌دهند، برای سود اندک این کار را انجام داده و ممکن است، اساسا تمکن مالی خرید ۲۰۰۰ دلار به مبلغ بیش از ۶۰ میلیون تومان را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: سیستم سیاستگذار نمی‌تواند تشخیص دهد که خریدار ارز با کد ملی مشخص، تمکن مالی خرید را داشته یا نه اما با توجه به اینکه این فرد این ارز را با قیمت بیش از ۶۰ میلیون تومان خریداری کرده و برای مصارفی تعریف شده نظیر مسافرت خارجی استفاده می‌کند، طبیعتا تمکن مالی لازم را داشته و دولت این اجازه را دارد سیاست‌های حمایتی نظیر پرداخت یارانه را از وی سلب کند و به دست متقاضیان نیازمند برساند

علی بابایی کارنامی ضمن تاکید بر این نکته که ۶۰ الی ۷۰ درصد تولید برنج در استان های شمالی است، با اشاره به افزایش قیمت برنج تاکید کرد: دولت باید قیمت خرید تضمینی برنج را مورد بررسی قرار دهد و نباید به بهانه افزایش قیمت بر سر تولید کننده بکوبیم.