سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه با توجه به رفتارهای غیرسازنده برخی کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروع خود در واکنش به رفتارهای غلط این کشورها را استفاده کرده و خواهد کرد، گفت:

سخنگوی وزارت خارجه: تحریم‌های جدیدی علیه اتحادیه اروپا و انگلیس امروز اعلام و اعمال خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه با توجه به رفتارهای غیرسازنده برخی کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروع خود در واکنش به رفتارهای غلط این کشورها را استفاده کرده و خواهد کرد، گفت: امروز در همین چارچوب، لیست تحریم‌های جدیدی را هم علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپا و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و برخی نهادها و شخصیت‌های این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد.

مهمترین بخش اظهارات ناصر کنعانی به شرح زیر است:

ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را محکوم می‌کنیم

* هرگونه اتهامات بی‌اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم. 

* ایران به امنیت درون‌زای منطقه‌ای مبتنی بر رعایت هنجارهای بین‌المللی و عدم مداخله خارجی در امور منطقه یک بار دیگر تأکید می‌کند.

* جزایر سه‌گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند و درباره ادعاها در این خصوص را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و چنین ادعایی از سوی هر طرفی مطرح شود، محکوم می‌کنیم.

به کسی اجازه اظهارنظر درباره تمامیت ارضی ایران را نمی‌دهیم 

* مذاکرات رفع تحریم‌های غیرقانونی منحصر به موضوع هسته‌ای ایران است و طرف‌های مذاکره‌کننده هم طرف‌های شناخته‌شده‌‌ای هستند. ما ادامه همان مسیر را قابل‌قبول می‌دانیم و آمادگی داریم آن‌را ادامه دهیم.

* ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای به سیاست همسایگی مبتنی بر همکاری و منافع مشترک پایبند هستیم و از هرگونه ابتکار در این زمینه حمایت می‌‌کنیم. 

* آنچه دخالت در امور داخلی ایران باشد محکوم کرده و نمی‌پذیریم و به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر درباره تمامیت ارضی و سرزمینی ایران نخواهیم داد؛ در عین حال بر همکاری‌های منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک و همسایگی پایبند خواهیم بود.

تحریم‌های جدیدی علیه اتحادیه اروپا و انگلیس امروز اعمال می‌شود

* آن چیزی که مربوط به مواضع و اقدامات کشورهای خارجی در ارتباط با تحولات اخیر داخلی ایران هست، ما هیچ‌گونه مداخله و اقدام مداخله‌جویانه در امور داخلی کشور را نمی‌پذیریم.

* با توجه به رفتارهای غیرسازنده برخی کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروع خود در واکنش به رفتارهای غلط این کشورها را استفاده کرده و خواهد کرد.

* امروز در همین چارچوب، لیست تحریم‌های جدیدی را هم علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپا و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و برخی نهادها و شخصیت‌های این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد.

مسئولیت انگلیس در میزبانی از شبکه‌های لندن‌نشین، انکارناپذیر است 

* مسئولیت دولت انگلیس در میزبانی از شبکه‌ها و فضایی که برای اینها ایجاد کرده، انکارناپذیر است. انگلیس مسئولیت حقوقی و قانونی دارد و باید پاسخگوی ایران و شهروندان ایرانی باشد.

* امیدواریم سازوکارهای حقوقی موجود در انگلیس با پرهیز از رفتار سیاسی، با این‌گونه شکایت‌ها از منظر حقوقی رسیدگی و نگاه کنند.

واکنش به حذف «پرس تی وی» از «یوتل‌ست»

* گردش آزاد اطلاعات شعاری است که از سوی کشورهای غربی مکررا می شنویم.

* کشورهای غربی از یک طرف بهترین شرایط را برای شبکه هایی فراهم کردندکه اقدامات آنها تروریستی است و از طرف دیگر فعالیت شبکه پرس تی وی را محدود می کنند که تعارض رفتاری آنها را نشان می دهد.

* این اقدام غیرمسئولانه و کاملا سیاسی و با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد تا مانع شنیدن صدای ایرانیان شود.

حمایت خارجی از اغتشاش، کمکی به رسیدن صدای معترضان نمی‌کند

* جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز مبتنی بر مقررات را به رسمیت می‌شناسد و انتقاد و اعتراض در ایران آزاد است و همه شهروندان می‌توانند اعتراضات و انتقادات خود را به گوش مسؤولان ایران برسانند.

* درباره آنچه مربوط به دستگاه دیپلماسی است، بارها اعلام کردیم مداخلات غیرسازنده کشورها در امور داخلی ایران غیرقانونی است و کمک‌کننده نیست. حمایت خارجی از اغتشاش کمکی به رسیدن صدای معترضان و منتقدان نمی‌کند.

مشروح اظهارات سخنگوی وزارت خارجه را در ادامه بخوانید:

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۱ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی با اشاره به پیروزی بر خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه، از قهرمانان بزرگ مدافع حرم در عراق و سوریه از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همه رزمندگان فداکار و شجاع که در مسیر مقاومت علیه توطئه نظام سلطه بین‌المللی در منطقه و در مقابله علیه تروریسم سیاه داعشی جان خود را در مسیر ایجاد امنیت در منطقه و تثبیت ثبات و آرامش تقدیم کردند، گرامی داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره رابطه راهبردی ایران با چین درباره بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی عنوان کرد: در این موضوع ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع و دیدگاه‌های رسمی خود را در این زمینه به تفصیل بیان کرده و به اطلاع ملت ایران و افکار عمومی رساندیم. 

کنعانی اظهار داشت: یک بار دیگر بر اصول اساسی ما در ارتباط با موضوعی که اشاره کردید در خصوص مسائل مورد اشاره در بیانیه مشترکی که در این سفر طرح شد بیان کنم. هرگونه اتهامات بی اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس چهل و سوم سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم. در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان، یک بار دیگر مطالب مندرج در بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم. اینکه عده‌ای در منطقه با نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی نسبت به اقدامات مشروع ایران نکاتی را در بیانیه اعلام کردند بار دیگر مردود اعلام می‌کنیم. ایران به امنیت درون زای منطقه‌ای مبتنی بر رعایت هنجارهای بین‌المللی و عدم مداخله خارجی در امور منطقه یک بار دیگر تأکید می‌کند و یک بار دیگر تأکید می‌کنیم جزایر سه گانه جزو لاینفک و ابدی ایران هستند و درباره ادعاها در خصوص این جزایر این ادعاها را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و چنین ادعایی از سوی هر طرفی مطرح شود محکوم می‌کنیم.

وی بیان کرد:‌ مذاکرات رفع تحریم‌های غیرقانونی منحصر به موضوع هسته‌ای ایران است و طرف‌های مذاکره کننده هم طرف‌های شناخته شده‌‌ای هستند و ما ادامه همان مسیر را مسیر قابل قبولی می‌دانیم و آمادگی داریم همان مسیر را ادامه دهیم. آنچه مرتبط با ادعاهای مطرح شده است ما مواضع خود را صریحا اعلام کرده و بار دیگر بر مواضع اصولی ایران تأکید کرده و از منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهیم کرد. آن چیزی که مربوط به ایران است ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای به سیاست همسایگی مبتنی بر همکاری و منافع مشترک پایبند هستیم و از هرگونه ابتکار در این زمینه حمایت می‌‌کنیم. آنچه دخالت در امور داخلی ایران باشد محکوم کرده و نمی‌پذیریم و به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر درباره تمامیت ارضی و سرزمینی ایران نخواهیم داد در عین حال بر همکاریهای منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک و همسایگی پایبند خواهیم بود.