در جدولی که از بهترین های جام جهانی از حیث فشار برای تصاحب توپ منتشر شده، مهدی طارمی بالاتر از ستاره های مطرح دنیای فوتبال ایستاده است.

طارمی بهترین مهاجمِ مدافعِ جام جهانی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، یکی از شاخصه های قابل توجه در رقابت های جام جهانی 2022، بحث پرسینگ و فشاری است که بازیکنان بر حریف خود وارد می کردند تا این مسئله ضمن وادار کردن یار مقابل به تصمیم گیری سریع، باعث افزایش احتمال اشتباه او شود.

تیم ملی ایران نیز علی رغم حضور در مرحله گروهی، حداقل در دیدار برابر ولز به خوبی توانست این تاکتیک را در مواجهه با رقیب خود استفاده کند که نتیجه آن نیز، پیروزی شیرین 2 بر صفر در دقایق پایانی این دیدار خاطره انگیز بود.

با این حال و طبق داده های کمیته مطالعاتی فیفا، نام مهدی طارمی در میان برترین بازیکنان جام جهانی دیده می شود که توانسته است در مجموع سه دیدار برابر انگلیس، ولز و آمریکا، تلاش زیادی برای تصاحب توپ از چنگ بازیکنان حریف انجام دهد.

بخش Technical Study Group فیفا با تهیه جدولی، بیشترین میزان فشار یک بازیکن بر حریف را در دو بخش توتال و هر 90 دقیقه تدارک دیده تا بهترین های جام را از این حیث مورد بررسی قرار دهد.

داده های تهیه شده بر این اساس است که زمانی تیم مقابل توپ را در اختیار دارد، یک بازیکن به چه تعداد، روی بازیکن دارای مالکیت توپ و یا بازیکنی که می خواهد مالکیت توپ را بر عهده بگیرد، فشار وارد کند.

در این اطلاعات گردآوری شده، بازیکنانی از تیم های ملی مراکش و ژاپن از حیث فشار به ازای هر 90 دقیقه و مجموع کلی، در رتبه های بالایی قرار دارند که به دلیل صعود این تیم ها به مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی، بالا بودن میزان فشار آنها برای تصاحب توپ، طبیعی است.

نکته جالب در این مبحث، قرار گرفتن نام طارمی در میان برترین های جام جهانی است. مهاجم ایرانی پورتو به ازای هر 90 دقیقه، 58 بار برای تصاحب توپ از بازیکنان حریف که مالکیت آن را برعهده داشته اند، تلاش کرده است که از این حیث، او در رتبه هشتم برترین های جام جهانی قرار می گیرد.

طارمی در این بخش، بالاتر از ستاره هایی مانند ریچارلیسون و رودریگو از برزیل، برناردو سیلوا از پرتغال و یوسف النصیری، زننده گل تاریخی مراکش به پرتغال قرار گرفته است.

طارمی اما در مجموع حضور در جام جهانی، با 203 بار تلاش برای تحت فشار گذاشتن بازیکن حریف که مالک توپ است و یا بازیکنانی از تیم مقابل که مترصد دریافت پاس است، در رتبه دهم برترین های جام جهانی قرار گرفته که در نوع خود جالب توجه است.

نکته جالب در این بخش، قرار گرفتن نام طارمی بالاتر از ستاره های مطرح تیم ملی کرواسی یعنی لوکا مودریچ و ایوان پریشیچ است. جایی که این دو بازیکن به ترتیب با 198 و 194 فشار برای تصاحب توپ، پشت سر مهاجم تیم ملی ایران قرار گرفته اند. کاسمیرو نیز در این جدول، در جایگاه بیستم ایستاده است.