سال ها خواهند گذشت و جام جهانی 2022 را با مراکش به یاد خواهند آورد. تیمی که وارد قلب همه فوتبال دوستان دنیا شد.

شبی که جهان برای این تیم گریست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تندبادهایی که این چهارشنبه بر فراز کازابلانکا وارد شد، حتی یک ذره روحیه ساکنان آن را در شب بزرگ فوتبال مراکش متوقف نکرد. در رباط، طنجه و دیگر کلان شهرهای مراکش، نیز شرایط مشابه بود. اما کازابلانکا مظهر انرژی جوان و مطمئن مراکش مدرن است، همان انرژی ای که تیم ملی این کشور را به نیمه نهایی جام جهانی قطر رساند. هزاران نفر از مردم در مقابل صفحه نمایش های غول پیکر در کنار استادیوم محمد پنجم یا در نقاط استراتژیک مانند مرکز خرید بزرگ مراکش مال و در سواحل اقیانوس اطلس، زمین را به لرزه در آوردند.

گل اول فرانسوی ها سکوت را بر خیابان های کازابلانکا تحمیل کرد و غرش اضطراب و هیجان خیلی زود در کلان شهر طنین انداز شد. گل دیرهنگام کولو موآنی احساسات متفاوتی را در مردم ایجاد کرد. ناامید به خاطر شکست مقابل فرانسه و رضایت به خاطر رسیدن به بالاترین مراحل جام و ارائه بهترین نمایش ممکن از سوی شیرهای اطلس. از شهرهای بزرگ تا کوچکترین روستاهای مغرب، منتظر رویارویی ورزشی با فرانسه، قدرت استعماری سابق که فرهنگ آن در زندگی روزمره مراکشی ها نفوذ کرده بودند. تجمعات خانوادگی بزرگ در اطراف تلویزیون یا گردهمایی دوستان و همسایگان دور میزهای یک کافه رستوران برقرار بود.

مراکشی‌های زیادی وجود ندارند که بتوانند در رستوران غذایی با بیش از 200 درهم(حدود 18.5 یورو) برای هر نفر بخرند. در کشوری که از هر ده حقوق‌بگیر اعلام‌شده، چهار نفر فقط 3000 درهم(280 یورو) در ماه دریافت می‌کنند. 

در ایستگاه بندری، قلب سیستم رفت و آمد کازابلانکا و پیرامون آن، فاطمه غرضی 25 ساله، قبل از سوار شدن به قطار به رباط، جایی که والدین و خواهر و برادرش در آنجا زندگی می کنند، قهوه اش را تمام کرد. او که در کازابلانکا کارمند است و در رشته مدیریت و مدیریت هتل ها در طنجه تحصیل کرده است، گفت:«این بازی را باید در کنار خانواده دید. استراتژی مراکش تا به اینجا نتیجه بخش بوده است.» او تحلیل می‌کند که ممکن است مراکش بیش از حد تدافعی باشد، اما ما را خوشحال می‌کند.

فاطمه اعتقاد راسخ دارد که موفقیت های شیرهای اطلس در قطر به بهبود وجهه کشورش کمک کرده است:«برابر اسپانیا، پرتغال و در حال حاضر فرانسه، مراکش هرگز از باورش دست برنداشته است. من مطمئن هستم که بخش گردشگری و اقتصاد را به طور کلی بهبود خواهد بخشید. کشورهای عربی و آفریقایی اکنون با ما هستند.» او پیش از حرکت به سمت سکوی پایانه راه آهن این نکته را خاطرنشان کرد. هزاران مسافر نیز برای رسیدن به موقع عجله کردند تا مهمترین بازی تاریخ مراکش را از تلویزیون و کنار دوستان و خانواده دنبال کنند.

در سپیده دم، صدها مسافر به فرودگاه کازابلانکا رفته بودند تا سوار یکی از 30 پرواز ویژه دوحه شوند که توسط رویال ایر مراکش برنامه ریزی شده بود. به گزارش رسانه های دیجیتال مراکش، لغو هفت مورد از آنها، ظاهراً به دلیل تلاش قطر برای جلوگیری از ورود تماشاگران بدون بلیط ورودی به ورزشگاه، باعث اعتراضات زیادی شد.

هم در مناطق جنوبی کازابلانکا، جایی که هنوز فقر و بدبختی در آن وجود دارد، و هم در منطقه محبوب معارف، همچون فصل بارانی مفیدی که بدترین خشکسالی را در 30 سال گذشته برطرف کرده، خوش بین به پیروزی مراکش بودند. کریم صلاح، 47 ساله، در مرکز کامپیوتری خود در معارف، می گوید:«حداقل ما در میان پاندمی کرونا و جنگ در اوکراین که به اقتصاد ما آسیب رسانده است، شادی و شعف فوتبالی داریم.»

فیلم کازابلانکا 80 سال پیش به طور کامل در ایالات متحده فیلمبرداری شد، با این وجود نام این شهر را در حافظه فرهنگ جهانی به جا گذاشت. برخی از عبارات به یاد ماندنی آن فیلم در خاطره ها باقی مانده است، که ممکن است به خوبی برای توصیف داستان شیرهای اطلس در چهار هفته گذشته کافی باشد. شیرهای اطلس یک دوستی طولانی مدت را با میلیون ها طرفدار در سراسر جهان آغاز کرده اند و مانند همه مراکشی ها، قطر همیشه برای‌شان در یادها خواهد ماند. بی شک این جام را نیز همیشه با مراکش در یادها خواهیم داشت.