سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعاها درباره پهپادهای ایرانی نسبت به تقویت همکاری‌های دفاعی میان ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

تکرار ادعاهای پهپادی علیه ایران از سوی آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعاها درباره پهپادهای ایرانی نسبت به تقویت همکاری‌های دفاعی میان ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و روسیه ادعاها درخصوص ‌استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین را تکرار کرد و گفت: ما کاملا بر این باوریم که ایران و روسیه تلاش می‌کنند همکاری‌های خود در زمینه دفاعی را تقویت کنند که بخشی از آن می‌تواند توسعه یک مرکز تولید مشترک در روسیه برای ساخت پهپادهای ایرانی باشد.

وی در ادامه با طرح این ادعا که روسیه از این پهپادها علیه مردم و زیر ساخت‌های غیرنظامیان در اوکراین استفاده کرده است، افزود: اما موضوع فقط به این پهپادها محدود نمی‌شود، بلکه مساله تعمیق همکاری‌های دفاعی است که نه تنها برای مردم اوکراین، بلکه برای مردم خاورمیانه هم خوب نیست. ایرانی که از افزایش توانمندی‌ها و کمک نظامی روسیه بهره می‌برد نیز به تهدید بزرگتری در منطقه تبدیل می‌شود.

کربی در ادامه این گفت‌وگو حمله روسیه به اوکراین و چالش‌هایی که برای اروپا ایجاد کرده است، چین و کره شمالی را بزرگ‌ترین چالش‌هایی برشمرد که وی در سال ۲۰۲۲ با آنها روبرو بوده است.

ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویا آن را رد می‌کنند.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به تازگی در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.

نبنزیا در ادامه اظهار داشت: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز در پاسخ به این ادعاهای اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

وی علاوه‌براین خاطر نشان کرد: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.