برگزار کننده بازی رده بندی جام جهانی دو تیم کرواسی و مراکش بودند. دو تیمی که با سبک بازی دفاعی به اینجا رسیدند و البته عنوان سومی به کروات ها رسید.

رده بندی جام جهانی، فوتبال دفاعی افتخار می آفریند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، دوتیم  در نوک خط حمله از یک سانتر فوروارد خوب بهره نمی بردند اما نمایش موفق در سبک دفاعی در پیش گرفته موجب عبور از تیم های بزرگ و در نهایت رسیدن به بازی رده بندی شد. موفقیت هیچ یک از دو تیم اتفاقی نبود. حتی شگفتی. به خصوص از سوی کروات ها که در جام جهانی 2018 روسیه دوم شدند. مراکش هم نمایش خوب خود را برای رسیدن به بازی رده بندی بارها و بارها تکرار کرد، در حالی که به خوبی می دانیم شگفتی در یک بازی رخ می دهد نه در بازی های متعدد.

فوتبال در گرایش دفاعی با سبک ارایه شده از سوی کرواسی ومراکش تغییرات زیادی داشته است و بهتر است ما هم برای پیشرفت از این تغییرات الگو بگیریم. در غیر اینصورت هیچ گاه نخواهیم توانست در حضور تیم های بزرگ دست به کارهای بزرگ بزنیم. نیاز به گفتن نیست که مراکش در جام جهانی قبلی در گروه ایران بود و دربرابر ما شکست خورد اما این بار هم اسپانیا را ناکام گذاشت و هم پرتغال را و درنهایت در بین 32 تیم حاضر در جام جهانی چهارم شد. بزرگ ترین افتخار برای یک تیم آفریقایی در تاریخ جام جهانی.  

پیش تر فوتبال دفاعی را دردفاع و ضد حمله می دیدیم. سبکی که منجر به نمایش خوب ایران در برابر تیم های آرژانتین – اسپانیا و پرتغال شد اما فوتبال دفاعی تغییر کرده است. دفاع تیمی و حمله تیمی. خب تیمی که در برابر یک تیم بزرگ بازی می کند، مجبور می شود بیشتر دفاع کند. همان کار که تیم های مراکش و کرواسی در برابر تیم های بزرگ انجام دادند اما هر گاه این دو تیم تصمیم به حمله گرفتند دیگر حملات آنها حملات انتقالی نبود. حمله تیمی بود. حمله ای که گاهی تیم های بزرگ را مجبور به دفاع تیمی می کرد. فرانسه را دیدید. در بازی با مراکش حد فاصل گل اول تا گل دوم در لاک دفاعی فرو رفته بود و این به خاطر حمله تیمی مراکش بود.

تیم ملی فوتبال ایران در بهره گیری از این سبک در جام جهانی 2022 موفق نبود. در برابر انگلیس 6 گل خوردیم. در برابر آمریکا برای رقم زدن بزرگ ترین اتفاق تاریخ فوتبال ایران تنها یک مساوی می خواستیم اما شکست خوردیم. در نیمه اول مطلق دفاع کردیم و زمانی رو به حمله آوردیم که گل خوردیم! و آنجا بود که آمریکا دفاع تیمی را بهتر از ما به نمایش گذاشت و به آنچه که می خواست رسید. تغییرات مداوم در خط دفاعی آنهم در سه بازی در مرحله گروهی صلابت را از تیم ملی گرفته بود، در حالی که برای جام جهانی و مهمترین بازی ها از مدت ها پیش باید به یک ترکیب ثابت رسید و در جام جهانی تعویض ها تنها باید برای تغییر شرایط بازی از پیش تعیین شده باشد نه تغییر در ترکیب به منزله آزمایش یک ایده ی جدید. به هر صورت نمایش کرواسی و مراکش در جام جهانی 2022 می تواند یک درس خوب برای فوتبال ما و دیگر تیم های در حال پیشرفت برای نمایش شکفت انگیز در تورنمنت های مهم باشد. فوتبال دفاعی از دفاع و ضد حمله به دفاع تیمی و حمله تیمی تغییر کرده است. دوران روزهایی که همه تیم دفاع می کنند و بعد از توپ گیری توپ را بلند می زنند تا مهاجم نوک تک و تنها دست به یک کار بزرگ بزند، گذشته است. از این پس بعد از توپ گیری همه بازیکنانی که دفاع می کنند، باید فاز حمله به خود بگیرند تا حمله اثر گذار باشد.