مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران و عمان اشتراک نظرهای سیاسی فراوانی دارند، افزود: امنیت منطقه باید با مشارکت کشورهای منطقه باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران و عمان اشتراک نظرهای سیاسی فراوانی دارند، افزود: امنیت منطقه باید با مشارکت کشورهای منطقه باشد.

علیرضا عنایتی درباره دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه به عمان گفت: دیدار امیرعبداللهیان از سلطنت عمان سفر مهمی بود و در این دیدار وزیر امور خارجه پیام کتبی رئیس جمهور را تسلیم سلطان عمان کردند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه افزود: در این گفت‌وگوها و پیام از سلطان هیثم بن طارق دعوت به عمل آمد که از جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. در پاسخ به سفر رئیس‌ جمهور به سلطنت عمان و توافقاتی که در آن سفر صورت گرفت، این سفر می‌تواند تکمیل‌کننده توافقاتی باشد که پیشتر انجام شده است.

عنایتی عنوان کرد: امیرعبداللهیان همچنین با وزیر خارجه عمان، وزیر دفتر سلطانی و محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله هم دیدار کردند و یک روز کاملاً کاری سیاسی برای ایران و عمان در امروز رقم خورد.

وی بیان کرد: چارچوب گفت‌ وگوهای دوطرف در بخش دوجانبه، تاکید بر توافقاتی که در سفر رئیس‌جمهور به عمان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، انرژی بحث‌های سیاسی صورت گرفته و همچنین در کنار مناسبات دوجانبه در بحث‌های سیاسی دوجانبه و رایزنی‌های دو کشور و مرتبط با مسائل منطقه تاکید طرفین بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان یک عنصر اساسی برای توسعه و پیشرفت منطقه مورد تاکید طرفین در گفت‌وگوها قرار گرفت.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه ادامه داد: ما همواره تأکید کرده‌ایم که منطقه خلیج‌فارس دارای ظرفیت‌های فراوان در زمینه‌های مختلف است و این زمینه‌های فراوان می‌تواند از سوی کشورهای منطقه کاملاً فعلیت پیدا کند.

عنایتی تصریح کرد: ایران و عمان که با توجه به اشتراک نظرهای فراوان سیاسی و دیدگاه‌های کاملاً نزدیکی که در مسائل منطقه دارند می‌توانند به عنوان دو کشور این دیدگاه‌ها را مورد تاکید و پرورش قرار دهند و به عنوان یک عنصر دائم در کل خلیج‌فارس و به عنوان یک اصل تعمیم پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در گفت‌وگوهای انجام شده میان طرف عمانی و طرف ایران بر امنیت منطقه تاکید کرده‌ایم، گفت: امنیت باید با مشارکت کشورهای منطقه برای فعلیت بخشیدن به این ظرفیت‌ها و یک امنیت پایدار، دسته جمعی و همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف مدنظر باشد. این اشتراک نظرها ایران و عمان را به یکدیگر نزدیک می‌کند و این سفر می‌تواند بر آن اشتراکات تاکید بگذارد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه درباره دیدار امیرعبداللهیان با محمد عبدالسلام گفت: وزیر امور خارجه دیداری را با محمد عبدالسلام داشتند. سخنگوی انصارالله و مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی آقای وزیر را در جریان گفت‌وگوهای اخیری که یمنی‌ها و عمانی‌ها داشتند قرار دادند.

عنایتی ادامه داد: محمد عبدالسلام همچنین درخصوص اقداماتی که اخیراً از سوی عمانی‌ها در شرایط کنونی برای خروج از وضعیت فعلی مدنظر بود توضیحاتی را خدمت آقای وزیر ارائه کردند و ایشان را در جریان آخرین تحولات قرار دادند.

وی تصریح کرد: ایران هم در گفت‌وگو با مقامات عمانی و هم در گفت‌وگو با محمد عبدالسلام بر مواضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران که حمایت از روند سیاسی و تاکید بر رفع کامل محاصره از مردم یمن است تاکید کردند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امیرعبداللهیان اشاره کردند که جمهوری اسلامی ایران همواره به راه‌حل سیاسی برای این بحران معتقد بوده است و همواره معتقد بوده که جنگ نمی‌تواند پایانی برای این بحران باشد.

عنایتی یادآور شد: متاسفانه طی هفت سالی که گذشت خسارت‌های فراوانی بر یمن و مردم یمن و زیرساخت‌های این کشور وارد شد. شاید اگر در گذشته به این نکته توجه می‌شد که جنگ نمی‌تواند پایان بخش این بحران باشد ممکن بود جلوی خسارت‌های بیشتر بر یمن جلوگیری می‌شد.

وی ادامه داد: اما در عین حال در شرایط کنونی که طرفین تلاش می‌کنند تا از وضعیت کنونی به نحوی در جهت پایان بخشیدن به این بحران به شکل سیاسی استفاده شود این تلاش در حقیقت با الزاماتی همراه است که با در نظر داشتن آن الزامات می‌توان به بازگشتی به دوران جنگ نباشد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه افزود: ما همواره بر تحقق خواست یمن و اینکه موضوع یمن به‌طور کامل یک موضوع یمنی است تاکید کرده‌ایم و جمهوری اسلامی ایران هم از خواست و اراده مردم یمن برای آینده خودشان حمایت می‌کند.

عنایتی گفت: آقای محمد عبدالسلام از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و از اینکه دولت و ملت ایران در کنار مردم یمن هستند قدردانی کردند.