تا صبح دیروز و قبل از حکم مقام معظم رهبری برای فرمانده جدید نیروی انتظامی، ‌شاید آخرین تصویر از سردار احمدرضا رادان مربوط به ماجرای برخورد با اراذل و اوباش، ‌دزدان خشن و معتادان باشد. سردار رادان که از زمان جنگ علاقه‌ای به کارهای اداری و ستادی نداشت، ‌همیشه به‌دنبال اجرای طرح‌های عملیاتی بود و این روحیه او در دوره فرماندهی‌اش در استان‌هایی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی و همچنین تهران بزرگ باعث شد نام او به کابوس اراذل و اوباش و مجرمان خشن تبدیل شود‌.

سردار رادان از اتاق‌عملیات تا فرماندهی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اجرای طرح‌های ضربتی او در دوران فرماندهی تهران بزرگ باعث شد برخی اراذل برای در امان بودن از دستگیری، برای خود اعلامیه ترحیم چاپ کرده و مدت‌ها مخفی شوند. سردار اصفهانی و خوش‌برخورد ناجا پس از گذشت بیش از سه دهه فرماندهی و اقدامات عملیاتی به اقتضای شرایط موجود ، سال ۱۳۹۳ اتاق جانشینی فرماندهی نیروی انتظامی را ترک و به مرکز مطالعات راهبردی فراجا در ساختمان میرعماد رفت؛ رفتنی که هشت سال طول کشید تا دوباره به ستاد فرماندهی در میدان عطار برگردد. 

سردار رادان که پیش از انتقال به ساختمان میرعماد، از خود چهره‌ای عملیاتی نشان داده بود، در این هشت سال فرصت پیدا کرد در مرکز مطالعات راهبردی فراجا و با  کمک نخبگان به راه‌حل‌هایی مناسب برای برخورد با ناهنجاری‌های جامعه برسد و طرح‌های او در این ایام برای برخورد با معتادان، ‌اراذل و اوباش، ‌اشرار و سارقان خشن یکی از بازوهای قوی پلیس در اجرای ماموریت‌ها بود. سردار رادان بعد از هشت سال در‌حالی دوباره به ساختمان فرماندهی ستاد فراجا بازگشته که به چهره‌ای عملیاتی‌-علمی تبدیل شده‌ و به‌نظر می‌رسد طرح‌های پلیس با پیوست‌هایی از نظرات نخبگان و صاحبان فن همراه باشد‌ و چهره‌ای جدید از پلیس را در جامعه شاهد باشیم؛ چهره‌ای همراه با مهربانی و اقتدار. مهربانی در برابر شهروندان به‌خصوص افرادی که قربانی جرم شده‌اند و اقتدار در برابر اشرار، قاچاقچیان و ناامن‌کنندگان امنیت جامعه.موضوعی که رهبری بارها در دیدار با فرماندهان فراجا بر آن تاکید کرده و خواستار حضور پلیسی مهربان و مقتدر در سطح جامعه شده بودند. 

سردار رادان با حکم فرمانده کل قوا ، با دو ماموریت مهم روبه‌روست؛ جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی نخستین ماموریت سردار رادان است. موضوعی که یکی از مهم‌ترین دغدغه های مردم و انتظارات آنها از نیروی انتظامی است. ارتقای توانایی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت، دومین ماموریت فرمانده کل نیروی انتظامی است.

با گسترش جرایم در فضای مجازی و حرفه‌ای‌تر شدن مجرمان، نیاز به پلیس علمی و به‌روز و استفاده از تجهیزات مدرن در کشف جرم از نیازهای امروز پلیس است که در دوره سردار اشتری اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفت که نیاز به ارتقا و به‌روز شدن دارد. از سوی دیگر توجه به معیشت ماموران نقش موثری در کاهش آسیب‌هایی دارد که ماموران را تهدید می کند. انتخاب سردار رادان از بدنه نیروی انتظامی که آشنا با دغدغه‌های ماموران است، نقطه امیدی برای رفع دغدغه‌های ماموران و کارکنان پلیس در این حوزه است. 

از سوی دیگر انتخاب سردار رادان به این سمت در این ایام را می‌توان همسو با تاکیدات مقام معظم رهبری به «نهضت کادرسازی‌» برای پست‌های حساس دانست‌. هشت سال دوری سردار از اقدامات عملیاتی، ‌به او فرصت کافی مطالعاتی و به‌روزرسانی طرح‌ها و برنامه‌ها را داد تا در این ایام با آمادگی کامل سکاندار فرماندهی کل نیروی انتظامی شود.

برخورد با مجرمان خرد، ترافیک کلانشهرها، افزایش قربانیان تلفات جاده‌ای و جولان مجرمان خشن و اراذل و اوباش از‌جمله چالش‌های پیش‌رو فرمانده جدید فراجاست که باید دید سردار رادان چه برنامه‌هایی برای حل آن دارد‌. البته چندی قبل در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، می‌تواند معتادان را از سطح شهر جمع کند که این نشان از برنامه‌ریزی و آمادگی وی برای حل این‌گونه معضلات و مشکلات دارد.

رئیس پلیس جدید کشور همچنین سابقه فرماندهی در دو استان کردستان و سیستان‌و‌بلوچستان را دارد که این تجربه در جهت افزایش توان رزمی مرزبانی کشور و حراست از حریم مرزی می‌تواند یک امتیاز محسوب شده و در دوره فرماندهی وی شاهد کاهش تحرکات متجاوزان مرزی و تکمیل طرح انسداد مرزها باشیم. 

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث روزنامه جام جم