امید نورافکن پس از آغاز دوباره رقابت‌های لیگ برتر بار دیگر با تغییر پستی کاملا متفاوت نسبت به گذشته مواجه شده است.

 تطبیق پذیری برای نورافکن سخت‌تر از همیشه شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش‌سه"، امید نورافکن در سمت چپ خط دفاعی استقلال توانست خودش را به فوتبال ایران معرفی کند و در ادامه شفر سرمربی آلمانی آبی‌پوشان از این بازیکن که در آن زمان یکی از جوانان آینده‌دار فوتبال ایران به شمار می‌رفت در پست هافبک دفاعی هم استفاده کرد. این تصمیمی بود که نورافکن پس از تجربه نه چندان موفق حضور در فوتبال بلژیک با امیرقلعه‌نویی در سپاهان با آن تطابق بیشتری پیدا کرد و او یک فصل کامل در پست هافبک دفاعی بازی کرد.

با این حال یکی از تصمیمات محرم نویدکیا طی دو سال حضورش در راس کادر فنی سپاهان بازگرداندن امید نورافکن به پست دفاع چپ بود و هیچ وقت هم از این تصمیم کوتاه نیامد. نورافکن در همین مدت به تیم ملی بزرگسالان هم رسیده بود و توسط اسکوچیچ در حال تبدیل شدن به مدافع چپ ثابت تیم ملی بود؛ هر چند جایگاه او با حضور بازیکنانی نظیر حاج‌صفی تهدید می‌شد، ولی او در مسیر جام جهانی بازی‌های مهمی را در پست دفاع چپ ایران بازی کرد و خودش را به عنوان یکی از بازیکنان شاخص برای جام جهانی مطرح کرد.

نورافکن طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی را در منطقه بازی خود تجربه کرده و طی این مدت بدون اینکه حرفی بزند، تمام تلاشش را به کار گرفته تا خواسته مربیان را برای رسیدن به اهداف تیمی پیاده کند. اما انجام مداوم این کار می‌تواند هر بازیکنی را خسته و دلزده کند.

این بازیکن که در یازده هفته ابتدایی لیگ برتر چند مرتبه جای خود را در ترکیب اصلی به میلاد زکی‌پور داد، با شروع دوباره رقابت‌ها با تصمیم مورایس در پستی جدید بازی می‌کند؛ پستی که البته چند حضور کوتاه را در آن تجربه کرد، ولی این تغییر پست دیگر به سادگی تغییر پست گذشته‌اش نیست.

نورافکن حالا 4 مسابقه است که در پست هافبک هجومی بازی می‌کند؛ جایی که مهارت‌های متفاوتی از یک بازیکن طلب می‌کند. در پست مدافع چپ و هافبک دفاعی بازیکن این آزادگی عمل را دارد که در فضای بیشتر و با حضور کمتر بازیکنان حریف هنگام مالکیت توپ تصمیم‌گیری کند، اما در زمین حریف شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و بازیکن باید علاوه بر آگاهی محیطی کامل از سرعت تصمیم‌گیری و دقت و خلاقیت بالایی هم برخوردار باشد.

نورافکن در پست جدید خود حتی در سپاهان هم رقبای سرسختی نظیر مانوئل فرناندز و یاسین سلمانی را در کنار مهره‌های دیگری نظیر علی‌محمدی و محمد قربانی پیش روی خود می‌بیند.

این شاید بزرگ‌ترین تغییر پست نورافکن از ابتدای دوران حرفه‌ای به شمار می‌رود؛ تغییری که البته به خوبی با آن کنار آمده و موفق به گلزنی هم شده است، اما چالش دیگر او رسیدن به ترکیب تیم ملی است که در پست هافبک میانی بازیکنان برجسته‌ای را در رقابت با خود می‌بیند. باید دید این چالش جدید برای بازیکن حرفه‌ای سپاهانی‌ها چطور پیش خواهد رفت و به چه نتیجه‌ای برای او می‌انجامد.