اسناد محرمانه‌ای که سال گذشته در یک اندیشکده مرتبط با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یافت شده اطلاعاتی در موضوعاتی مانند ایران، اوکراین و انگلیس را شامل می‌شده است.

سی‌ان‌ان: اسناد یافت شده در دفتر سابق بایدن شامل اطلاعاتی درباره ایران بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسناد محرمانه‌ای که سال گذشته در یک اندیشکده مرتبط با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یافت شده اطلاعاتی در موضوعاتی مانند ایران، اوکراین و انگلیس را شامل می‌شده است.

رسانه‌های آمریکا امروز سه‌شنبه گزارش داده‌اند در ماه نوامبر ۱۰ سند محرمانه در یکی از دفاتر شخصی جو بایدن در یک اندیشکده آمریکایی‌ کشف شده‌اند. این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بوده‌اند و مربوط به دوران حضور او در کاخ سفید به عنوان معاون رئیس‌جمهور بوده‌اند.

بایدن از فضای این مرکز از اواسط ۲۰۱۷ تا شروع مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کرد. ریچارد ساوبر مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا گفت کاخ سفید در روز کشف این اسناد، آرشیو ملی را در جریان گذاشت و صبح روز بعد اسناد در اختیار آن قرار گرفت. وی افزود این اسناد موضوع درخواست یا تحقیق قبلی از سوی آرشیو ملی نبوده است. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد این اسناد علاوه بر اطلاعاتی درباره ایران، اوکراین و انگلیس حاوی یادداشت‌هایی بودند که ذیل عنوان «قانون اسناد ریاست‌جمهوری» قرار می‌گیرند.

به گفته ساوبر، وکلای بایدن زمانی این اسناد را کشف کردند که در حال بسته‌بندی فایل‌های داخل یک کمد قفل شده به منظور تخلیه فضای اداری در مرکز مذکور در واشنگتن بودند. وی افزود کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی در این خصوص همکاری می‌کند. 

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری و آرشیو ملی آمریکا و این اندیکشده به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند. ساوبر در اظهاراتش از تعداد اسناد محرمانه، محتوا و درجه محرمانگی آن‌ها چیزی نگفت. به گزارش سی‌بی‌اس، آن‌ها حاوی اسرار هسته‌ای نیستند. بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا بود و این اسناد مربوط به این دوران است. 

جیمی راسکین دموکرات ارشد کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت که به نظر می‌رسد  وکلای بایدن بعد از یافتن اسناد، اقدام فوری و مناسبی انجام دادند و افزود اطمینان دارد که دادستان کل درباره اقدام بیشتر مقتضی تصمیم‌ منصفانه خواهد گرفت. 

وزارت دادگستری آمریکا همچنین به طور جداگانه مشغول رسیدگی به کشف اسناد بسیار حساس محرمانه است که دونالد ترامپ در ویلای شخصی خود در فلوریدا بعد از خروج از کاخ سفید، نگهداری می‌کرد. ماموران اف‌بی‌آی هشتم اوت با مجوز دادگاه ویلای ترامپ را مورد بازرسی قرار دادند و ۱۰۰ سند با برچسب محرمانه در بین هزاران مورد دیگر از ویلای او کشف و ضبط شد. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به هجوم اف‌بی‌آی به خانه‌اش واکنش تندی نشان داده بود، در پستی در شبکه اجتماعی سوشال خود در واکنش به کشف اسناد از مرکز مورد استفاده بایدن نوشت: کی قرار است اف‌بی‌آی به خانه‌های متعدد جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله کند؟ این اسناد قطعناً از طبقه‌بندی خارج نشده بود. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در ژانویه گذشته زمانیکه کاخ سفید را ترک می‌کرد، ده‌ها جعبه حاوی اطلاعات محرمانه و فوق محرمانه را به عمارت تفریحی خود در فلوریدا منتقل کرد. علی‌رغم اتهاماتی که به ترامپ وارد شده، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طور مداوم اصرار دارد که در ارتباط با هریک از تحقیقاتی که در خصوص وی می‌شود، مرتکب هیچ اشتباهی نشده است.

در حال تکمیل...