تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ربطی به مسئله بازیابی برجام ندارد، اما در صورت چنین اقدامی از سوی اتحادیه اروپا، این نهاد حکومتی، چشم انداز مذاکرات بسیار دشوارتر خواهد شد. به باور این مقام، برای توافق هسته ای ایران، جایگزینی وجود ندارد و این توافق تنها راهکار ممکن برای پیشگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزار هسته ای است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از مقامات اتحادیه اروپا، قرارگرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا، امکان بازیابی برجام و تلاش قدرت های جهانی را برای محدود سازی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، خنثی خواهد کرد. اکنون، اعضای اتحادیه اروپا و قدرت های اروپایی همچون آلمان، درحال بررسی چگونگی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران هستند.

به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، طرفین ذی‌نفع در برجام می توانند چندین علت برای خروج خود از مذاکرات برجام را ارائه دهند و در اقدامی بی سابقه، سپاه پاسداران، ارگانی دولتی را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کنند و این مسئله به تشدید شرایط دشوار کنونی برای بازیابی برجام خواهد انجامید. تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ربطی به مسئله بازیابی برجام ندارد، اما در صورت چنین اقدامی از سوی اتحادیه اروپا، این نهاد حکومتی، چشم انداز مذاکرات بسیار دشوارتر خواهد شد. به باور این مقام، برای توافق هسته ای ایران، جایگزینی وجود ندارد و این توافق تنها راهکار ممکن برای پیشگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزار هسته ای است.

چندین بحران دیگر نیز در روند گفت وگوهای وین اختلال ایجاد کرده اند. مسائلی همچون ادعای ارسال پهپادهای انتحاری از سوی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و به کار گرفته شدن این پهپاد ها در جنگ اوکراین و ادامه یافتن برخورد سخت با اعتراضات سراسری ضدحکومتی در داخل ایران و اعدام های علنی، روی روند گفت وگوهای وین تاثیر گذاشته است. اتحادیه اروپا به علت مسائل ذکر شده، تحریم های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا، 27 کشور عضو این اتحادیه باید به اتفاق آراء، درخواست خود را برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، به شورای اروپا ارائه دهند و این درخواست باید بدون وجود حتی یک رای مخالف، توسط شورای اروپا، تصویب شود. همچنین این درخواست باید بر اساس یک تصمیم قانونی توسط دادگاهی در کشوری عضو اتحادیه اروپا یا حتی کشوری ثالث، گرفته شده باشد. به نقل از مقامات اتحادیه اروپا، مسئله دوم، بسیار چالش برانگیز تر است.

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه سخنان خود افزود: اتحادیه اروپا نمی تواند درباره چگونگی ادامه یافتن گفت وگوهای وین برای بازیابی برجام تصمیم گیری کند. اتحادیه اروپا یکی از اعضای ذی نفع برجام نیست و فقط طرفین ذی نفع توافق هسته ای ایران می توانند درباره گفت وگوهای وین تصمیم بگیرند. جوزپ بورل نیز مانند اتحادیه اروپا، جزء طرفین ذینفع برجام نیست.

جوزپ بورل، در مصاحبه ای با فایننشال تایمز که روز یکشنبه منتشر شده است، درخواست اعضای قدرتمند اتحادیه اروپا برای تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران را تایید کرد و درباره عواقب چنین تصمیمی هشدار داد و گفت: در صورت قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی، روند بازیابی برجام بسیار دشوارتر خواهد شد. بورل گفت اگر حکومت دین سالار ایران را نمی پسندیم، در آن صورت باید از دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ افزار هسته ای پیشگیری کنیم و تنها راهکار ممکن برای این مسئله، برجام است.

منبع: دیپلماسی ایرانی