سفیر روسیه در تهران خاطر نشان کرد: موضع ایران درقبال پیوستن شبه جزیره کریمه و مناطق جدید دیگر به روسیه تاثیری بر روابط تهران و مسکو ندارد.

سفیر مسکو: موضع ایران درقبال الحاق مناطق جدید به روسیه تاثیری بر روابط دو کشور ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر روسیه در تهران خاطر نشان کرد: موضع ایران درقبال پیوستن شبه جزیره کریمه و مناطق جدید دیگر به روسیه تاثیری بر روابط تهران و مسکو ندارد.

الکسی دِدوف، سفیر فدراسیون روسیه در ایران در گفت‌وگو با شبکه ریانووستی درباره موضع گیری جمهوری اسلامی ایران درخصوص الحاق شبه جزیره کریمه و چند منطقه دیگر به روسیه تاکید کرد که موضع ایران بر روابط تهران -مسکو و توسعه همکاری‌ها میان دو کشور تأثیری ندارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران پیشتر در مصاحبه با شبکه TRT World گفته بود که تهران با وجود روابط عالی با مسکو، کریمه و چهار منطقه جدید را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نمی‌شناسد.

به گفته سفیر روسیه، مسکو به خوبی از مواضع تهران در این زمینه آگاه است و سخنان وزیر امور خارجه ایران چیز جدیدی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: با این حال، این (موضع) منافاتی با توافقات دوجانبه موجود در سایر زمینه‌ها ندارد. ما شاهد آن هستیم که همکاری‌ها به طور موثر در حال توسعه است و این عامل، تأثیر منفی ندارد.

ددوف همچنین گفت که ایران از همان ابتدای عملیات ویژه نظامی در اوکراین، مواضع متعادلی اتخاذ کرده بود و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که دلیل اصلی این بحران، سیاست توسعه‌طلبی ناتو و ایالات متحده است.

این دیپلمات ارشد روس در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که روسیه و ایران در حال بررسی امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای عملیات صادرات و واردات هستند، اما این کار نیازمند یک چارچوب نظارتی است.

وی تصریح کرد: استفاده از ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مالی دیجیتال در تسویه حساب‌های مرتبط با تراکنش‌های صادرات و واردات مورد توجه روسیه و ایران است. با این حال، روند دستیابی به هر توافق مشخصی هنوز در دست بررسی است.

ددوف در ادامه اظهار داشت: این کار آسانی نیست و نیازمند کارشناسی دقیق، از جمله ایجاد بسترهای قانونی لازم است.