گفت وگوهای رهبران دو کشور بر احیای توافقی که از دستیابی تهران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند و زمینه را برای لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور خاورمیانه ای هموار می کند، مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه چینی: تهران و پکن برای پایان دادن به بن‌بست حرکت می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گفت وگوهای رهبران دو کشور بر احیای توافقی که از دستیابی تهران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند و زمینه را برای لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور خاورمیانه ای هموار می کند، مورد بررسی قرار گرفت.

 روزنامه چینی ساوت چاینا مورنیگ پست، مستقر در هنگ هنک، در گزارشی درباره سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به کشور چین نوشت: هر جنگی یادآور این است که این بدترین راه برای ملت ها برای حل و فصل اختلافات است. این پیامدها به جنگجویان محدود نمی شود، همانطور که در اختلال در زنجیره تامین توسط درگیری اوکراین مشهود است. یک یادآوری در مذاکرات هفته گذشته بین رهبران چین و ایران به وجود آمد که در مورد توافق متوقف شده برای احیای توافقی که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری می کند و راه را برای لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور خاورمیانه ای هموار می کند، صحبت کردند.

تنها یک سال پیش چین، روسیه و شرکای اروپایی واشنگتن و تهران را به آستانه چنین توافقی رسانده بودند که می توانست تنش های خاورمیانه را آرام کند. مذاکره کنندگان برای انعطاف پذیری و مصالحه تلاش کردند تا آن را ببندند.

اما ابتدا ابرهای جنگ و سپس حمله روسیه به اوکراین، همکاری میان طرف های کلیدی معامله را متوقف کرد. رئیس جمهور شی جین پینگ در بیانیه ای پس از گفتگو با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پکن گفت که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات با هدف از سرگیری توافق هسته ای و حمایت از حقوق و منافع مشروع ایران ادامه خواهد داد.

گفتگوهای گسترده دو رهبر روابط دوجانبه را تحکیم بخشید و شی جینپینگ دعوت برای اولین سفر خود به ایران از سال ۲۰۱۶ را پذیرفت و در ازای اولین سفر رئیس جمهور ایران به چین از سال ۲۰۱۸ به این سو، گفت و گو کرد.

آنها بارها خواستار لغو تحریم ها علیه ایران برای پیشبرد توافق بین المللی متوقف شده بودند.

دو سال از امضای توافقنامه همکاری جامع ۲۵ ساله بین پکن و تهران می گذرد که باعث بررسی دقیق آمریکا شد. از آن زمان تاکنون پیشرفت کمی حاصل شده است و هر دو طرف اکنون متعهد شده اند که برای اجرای آن با یکدیگر همکاری کنند.

علیرغم تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده، ایران، یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز، به چین ادامه داده است. اما محدودیت های طولانی مدت تهران را به سمت تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی سوق داده است. این در ارزیابی رئیسی در بازگشت به تهران منعکس شده است که گفت‌وگوها با شی جین‌پینگ مثمر ثمر بوده و منجر به ۲۰ توافقنامه همکاری شده است که روابط کشاورزی، تجارت و صنعت و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌ها را تعمیق می‌بخشد. در مقابل، چین به ایران کمک خواهد کرد تا ایمنی غذا و بهره وری کشاورزی را بهبود بخشد.