عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «فردا»: «آقای روحانی کنار نکش و در صحنه باش».

باهنر: به روحانی گفتم کنار نکش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سوال: آقای روحانی بعد از ریاست جمهوری دوره سکوت داشت اما به تازگی و در این ایام درباره موضوعات سیاسی اظهارنظر می‌کند، جلسات او با افراد و گروه های مختلف بیشتر رسانه ای می شود، برخی این موضوع را نشانه ای از ورود نرم آقای روحانی به عرصه انتخابات آینده مجلس یا ریاست جمهوری تحلیل می کنند، نظر شما چیست؟

باهنر: کمی وسیع تر به این موضوع نگاه می کنیم. بعد از پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی جزء اولین کسانی بودم که با او تماس گرفتم و گفتم «می خواهم بیایم و با شما گپ بزنم». آقای روحانی گفت «من دفتر ندارم»، بالاخره قرار دیدار را در منزل ایشان گذاشتیم و 2 ساعتی نیز با هم گپ زدیم. البته دوستان دیگر همچون آقای جهانگیری، آقای زنگنه، آقای رحمانی فضلی را نیز از اعضای کابینه دولت گذشته دیدم. شاید جزء معدود تشکل های منصوب به اصولگرایی بودیم که بعد از دولت آقای روحانی بیانیه دادیم و ضمن تشکر از خدمات، به دو یا سه اشکال های کار آن دولت نیز اشاره کردیم.

در یک نظام مردم‌سالار دینی مبتنی و متکی بر رأی مردم باید به انواع و اقسام تفکرات و گرایش ها میدان کار بدهیم. اتفاقا از توصیه هایی که به آقای روحانی داشتیم این بود که «آقای روحانی کنار نکش و در صحنه باش». این خوب نیست که روسای جمهور و روسای مجلس بعد از پایان مسئولیت بروند و در خانه بنشینند. اگر 3 یا 4 حزب قدر داشتیم، اینها در صحنه می ماندند، رقابت می کردند و مسابقه در خیرات می گذاشتند اما متأسفانه چون این احزاب را نداریم، آدم ها سمبل گرایش های سیاسی شدند و خوب این آدم ها حذف می شوند.

همان روزهای اولی که آقای روحانی رئیس جمهور شده بود، قبل معرفی وزرایش به مجلس دو توصیه به ایشان کردم. نخست آنکه هر مسئولی را انتخاب می کنید به او بگویید «پول نداریم، اگر می توانی خلق ثروت کنی، بیا و قبول مسئولیت کن». توصیه دوم آن بود که «به جز بنی صدر که از ایران رفت و شهید رجایی که الان در میان ما نیست، شما با بقیه روسای جمهور سابق مشکلی نداری-البته شاید قدری با احمدی نژاد مشکل داشته باشی-، همت کن روسای جمهوری بعد از انقلاب را دور هم جمع کن تا ماهانه یک جلسه بگذارید و با هم گپ بزنید. البته با حضرت آقا هماهنگی نکردم ولی اگر شما چنین جلسه ای را برگزار کنید و به رهبر معظم انقلاب نیز بگویید هر سه ماه یک بار نیز می خواهیم این جلسات را در محضر شما به عنوان یکی از روسای جمهور سابق برگزار کنیم، اطمینان بالایی دارم که حضرت آقا از این نشست استقبال می کند. این رویکرد را از اعضای کابینه و استانداران نیز بخواه که دنبال کنند یعنی مسئولان قبل خود در آن جایگاه را دور هم جمع کنند و ماهیانه جلسه بگذارند. معتقدم از این جلسات خیلی برکت درمی آید چون به جای آنکه مسابقه در تخریب باشد مسابقه در برکات و خیرات می شود.»

در مجموع اینکه آقای روحانی قصد و نیتش از برگزاری این جلسات چیست؛ آیا می خواهد وارد انتخابات مجلس یا انتخابات ریاست جمهوری آینده شود؟ آیا می خواهد در عالم سیاست بماند یا نماند؟ هیچ خبر یا تحلیلی ندارم اما از اصل این کار خیلی استقبال می کنم که مسئولان سابق از صحنه کنار نروند، در میدان باشند، کار دولت مستقر را رصد و نقادی کنند و پیشنهاد دهند. آقای ناطق از عرصه سیاسی کنار کشیده است اما بارها و بارها از ایشان خواستم که کنار نکشد. این اتفاق که دائم فضا به سرعت خالی شود، خوب نیست. گرچه یکسری افراد جوان و پرنشاط می آیند و صحنه را پر می کنند اما تکیه گاه این افراد باید تجربیات گذشته باشد.

یادم هست به آقای احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری اش می گفتیم «یکسری نیروی قوی در دولت بیاور» اما او می گفت «خیر، من ژنرال نمی خواهم، سرباز می خواهم» در حالیکه حکومت را نمی شود با سرباز اداره کرد، اتفاقا حکومت را باید با ژنرال ها اداره کرد. در بسیاری کشورها وقتی مسئولان ارشد مثل روسای جمهور دوره مسئولیت شان تمام می شود، اتاق فکر حاکمیت می شوند تا به مسئولان حاضر در قدرت پشتیبانی فکری بدهند. | منبع: فردا