تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: پاشنه آشیل مذاکرات مسئله روسیه و استفاده از پهبادها است. معاون خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هر کشوری که در جنگ اوکراین با ما نباشد همه امکانات را روی او قطع خواهیم کرد. یعنی امروز مسئله روسیه برای آنان مسئله شماره یک است و روی آن حساس هستند و اگر بتوانیم مسئله روسیه و پهبادها را حل کنیم، مسائل پادمانی و آژانس به خودی خود رفع می‌شود.

فرجی‌راد: در صورت صحت خبرها، با وساطت عمان در حال احیای مذاکرات هسته‌ای هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: پاشنه آشیل مذاکرات مسئله روسیه و استفاده از پهبادها است. معاون خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هر کشوری که در جنگ اوکراین با ما نباشد همه امکانات را روی او قطع خواهیم کرد. یعنی امروز مسئله روسیه برای آنان مسئله شماره یک است و روی آن حساس هستند و اگر بتوانیم مسئله روسیه و پهبادها را حل کنیم، مسائل پادمانی و آژانس به خودی خود رفع می‌شود.

عبدالرضا فرجی‌راد تحلیل‌گر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که طبق گفته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر امور خارجه، قرار است هیثم بن‌طارق پادشاه عمان در سفر خود به تهران حامل یک خبر خوش باشد، تعبیر شما از گفته‌ها چیست، گفت: هنوز از سوی سخنگوی وزارت خارجه چنین صحبتی نشده است. یعنی سخنگوی وزارت خارجه باید چنین موضوعی را تایید کند. لذا این سفر در حال حاضر قطعی نیست و ممکن است دعوت شده باشد و زمان آن مشخص نیست و ما باید صبر کنیم و ببینیم این سفر تایید می‌شود یا خیر.

وی افزود: اگر فرض کنید این سفر تایید شود، احتمال دارد سفر پادشاه عمان، در راستای نهایی شدن مساله آزادی زندانیان آمریکایی و زندانیان ایرانی باشد که قرار است این کار صورت بگیرد و همچنین قرار است پولی از سرمایه‌های ایران در خارج از کشور که در کره‌جنوبی قرار دارد آزاد شود. شاید خبر خوب این باشد که آن سرمایه ۷ میلیارد دلاری آزاد شود.

فرجی‌راد تصریح کرد: در سفر پادشاه عمان که قطعا وزیر خارجه آن کشور هم همراه او خواهد بود و او هم در جریان دقیق گفت‌وگوهای ایران و آمریکا است، در ارتباط با مسئله هسته‌ای صحبت می‌کنند. زیرا اروپا به دلیل آن که قدرت واسطه‌گری‌اش کم شده این موضوع را به حوزه خلیج فارس به ویژه عمان واگذار کرده است. همچنین با توجه به خبر اتمام استفاده از پهپادهای ایرانی که ادعا شده روسیه در جنگ اوکراین آن‌ها را به کار گرفته، این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا به دلیل بهانه غرب و آمریکا که مانع از احیای برجام بود، پادشاه عمان پیامی را بیاورد تا از سرگیری مذاکره ایران با ۵+۱ را اعلام کند. 

فرجی راد تصریح کرد: بنابراین باید با یک رویکرد خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم. امیدواریم همین‌طور هم باشد. در ضمن شایعاتی هم وجود دارد که بین ایران و اوکراین در عمان مذاکراتی در جریان است که این هم می‌تواند در همین راستا قرار بگیرد. اگر این اخبار واقعیت داشته باشد با وساطت عمان در حال حرکت به سمت مذاکرات هسته‌ای هستیم. ضمن آنکه آقای اسلامی اعلام کردند که بازرسان آژانس در حال بررسی سایت‌های ایرانی هستند و امیدواریم که نتایج خوبی در این رابطه منتشر شود. زمانی که تمام این خبرها از جمله آزاد شدن زندانیان، آزاد شدن دارایی ایران در کره جنوبی، اتمام پهپادهای ادعایی استفاده شده در روسیه و همچنین حضور بازرسان آژانس در ایران را کنار هم بگذاریم نشان می‌دهد که پیش شرط‌های آمریکا و اروپا برای آغاز مذاکره در حال فراهم شدن است و این امیدواری وجود دارد که به سمت مذاکرات حرکت کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال با توجه به گزارش منتشر شده از سوی بلومبرگ مبنی بر غنی سازی اورانیوم ۸۴ درصد که حالا آقای اسلامی اعلام کردند بازرسان آژانس در تهران حضور دارند تا این موضوع حل شود، با توجه به زمان باقی مانده تا آغاز جلسه شورای حکام ایران باید چه اقدامی انجام دهیم تا مسئله پادمانی خود با آژانس را حل کرده و این موضوع بتواند راهگشایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باشد، گفت: پاشنه آشیل مذاکرات مسئله روسیه و استفاده از پهپادها است. معاون خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هر کشوری که در جنگ اوکراین با ما نباشد همه امکانات را روی او قطع خواهیم کرد. یعنی امروز مسئله روسیه برای آنان مسئله شماره یک است و روی آن حساس هستند و اگر بتوانیم مسئله روسیه و پهپادها را حل کنیم، مسائل پادمانی و آژانس به خودی خود رفع می‌شود. 

وی تصریح کرد: همه به دنبال مذاکره هستند و به این توافق نیاز دارند. اما مسئله امروز روسیه است که اروپا و آمریکا را حساس کرده است. بنابراین غربی‌ها خیلی روی مسئله غنی سازی ۸۴ درصد مانور ندادند و فقط اسرائیل روی آن مانور داد در حالی که فقط غربی‌ها گفتند مسئله مهمی است که تهدیدی در آن وجود نداشت به همین دلیل ما باید این مسئله پهپادها را حل کنیم و احتمال می‌دهم باقی مراحل نیز قابل حل باشد. همین که بلومبرگ اعلام کرده پهپادهای ایرانی در انبارهای روسیه رو به اتمام است و پهبادی برای استفاده نیست این چراغ سبزی است .