بی‌بی‌سی تیتر زده: «آمار تکان‌دهنده از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱؛ بیش از ۸۰ هزار نفر عفو شده‌اند» و در متن آورده: «غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در ایران گفته است در جریان عفو اخیر تعداد کسانی که مشمول آن شده‌اند از مرز ۸۰ هزار نفر گذشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از روزنامه جوان، بی‌بی‌سی فارسی با استناد به آماری که رئیس قوه قضائیه کشورمان از تعداد عفو شده‌های بهمن ماه سال جاری اعلام کرده، آمار بازداشتی‌های حوادث پاییز را «۸۰ هزار نفر» اعلام کرده است. در حالی که آمار عفوشدگان با آمار بازداشتی‌ها دو امر جداست. بی‌بی‌سی فارسی هم این را می‌داند، اما مثل همیشه عالمانه و عامدانه دروغ می‌گوید.

بی‌بی‌سی تیتر زده: «آمار تکان‌دهنده از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱؛ بیش از ۸۰ هزار نفر عفو شده‌اند» و در متن آورده: «غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در ایران گفته است در جریان عفو اخیر تعداد کسانی که مشمول آن شده‌اند از مرز ۸۰ هزار نفر گذشته است. این نخستین بار است که یک مقام ارشد حکومت ایران با ارائه آماری تعداد عفوشدگان را اعلام می‌کند... براساس گفته‌های آقای اژه‌ای نزدیک به ۱۰ هزار نفر هم با “شاکی خصوصی” بازداشت شده‌اند و در این موارد اگر رضایت شاکی هم اخذ شود‌“ تا نود هزار نفر و یا حتی بالاتر” شامل عفو خواهند شد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱، با پیشنهاد قوه قضائیه برای “عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر‌“ از متهمان و محکومان موافقت کرد، اما این اولین بار است که رقمی روشن‌تر درباره تعداد بازداشت شدگان و عفو شدگان اعلام می‌شود.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در این گفتگو توضیح داده که «گزارشی که تا الان دادند، تعداد کسانی که مشمول عفو شدند، اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات، اعم از آن‌هایی که حکمشان تقلیل پیدا کرده و تخفیف گرفتند از مرز ۸۰ هزار نفر گذشته است؛ یعنی تا الان بیش از ۸۰ هزار مشمول این عفو واقعاً به نظر بنده پرخیر و برکت رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی این است که با آن قسمتی که رضایت شاکی را می‌گیرند تا ۹۰ هزار نفر هم شامل عفو بشوند؛ حتی ممکن است به بالاتر از ۹۰ هزار هم برسد.»

آنچنان که در جملات اژه‌ای تصریح شده و پیش از این هم گفته شده، این آمار «اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات» است. پس ۸۰ هزار نمی‌تواند آمار بازداشتی‌های پاییز امسال باشد. بسیاری از عفوشدگان هم کسانی هستند که در بازداشت نبودند و با وثیقه آزاد بودند، اما تضمین شده که پس از عفو برای آن‌ها پرونده تشکیل نشود و سابقه‌ای نداشته باشند. بی‌بی‌سی هم این را می‌داند؛ هم پیش از این‌ها به این موضوع تصریح شده، هم در همین گفتگو بیان شده و هم اخبار مربوط به آزادی افرادی که سال‌های قبل بازداشت و محکوم شده بودند و حالا با این عفو آزاد شده‌اند، منتشر شده است.